• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 31

معرفی سگ با نژاد مالتیز

مالتیز گونه ای آرام و نترس از سگ است که با همه مانند یک دوست برخورد می کند. پوشش سفید فریبنده اش به او ظاهری نجیب می دهد اما به نظر می رسد کمی گول زننده باشد.

مالتیز سگی چالاک و نیرومند است که نه تنها به عنوان یک همدم بلکه به عنوان یک سگ معالج نیز شناخته شده است و رقیب سگ های دیگر در چالاکی، فرمانبرداری، پشتیبانی و رد پا گرفتن است. اما بیشتر از همه دوست دارد با همنوع خودش باشد.

معرفی سگ با نژاد مالتیز

ویژگی ها

بلندی: 20 تا 25 سانتی متر ارتفاع تا شانه

وزن: بیش از 3 کیلوگرم

طول عمر: 12 تا 15 سال

تاریخچه

مالتیز یکی از قدیمی ترین نژادهای عروسکی با تاریخچه ای که حداقل به دو هزار سال پیش برمی گردد. مالتیز در آثار هنرمندان، شاعران و نویسندگان در فرهنگ های بزرگ قدیمی یونان، روم و مصر به شهرت دیرباز این سگ کوچک اشاره دارد.

آنها حتی توسط ارسطو نیز نام برده شده اند. یونانی ها آرامگاههایی برای سگ های مالیتزشان بنا کردند حال آنکه نمایش سگ های شبیه مالتیز روی مصنوعات مصری اشاره به این دارد که آنها در فرهنگ کهن ارزش بسیاری داشتند.

مصری ها و قرن ها بعد بسیاری از اروپائی ها تصور می کردند که مالتیزها توانایی درمان افراد بیمار را دارند به همین دلیل در یکی از بالش های شخص بیمار قرار می گرفتند. این باور الهام گرفته از یکی از نامهایش است “تسلی دهنده”. حتی قبل از مبدا تاريخ ميلادى این نژاد در تمدن مدیترانه ای محبوب شده بود. با وجود تاریخچه برجسته اش، نژاد دقیق سگ های مالتیز نامعلوم است. بسیاری اعتقاد دارند این گونه، در جزیره مالت دریای مدیترانه از اسپیتز یا Spaniel پرورش یافته اند.

برخی دیگر اعتقاد دارند این گونه در ایتالیا پرورش یافته است و اعتقاد برخی دیگر بر این است که او در اصل از آسیا بوده و در توسعه بسیاری از سگهای کوچک آسیایی نقش داشت. از قرن 15 او مکان امنی در قلب های نجیب زاده های فرانسوی پیدا کرد. در طول سلطنت هِنری هشتم مالتیزها حیوان خانگی مورد علاقه اشراف زادگان و بانوان سلطنتی شدند. این سگ کوچک سوگلی شهبانو الیزابت یکم، ماری یکم اسکاتلند و ملکه ویکتوریا بود.

نقاش های متعددی شامل فرانسیسکو خوزه گویا، سر جاشوا رینولدز این سگ ها را در نقاشی های خود همراه با زنان زیبا به تصویر کشیدند. اگرچه او سقوط امپراتوری روم و قرون وسطی را سپری کرد ولی در قرون 17 و 18 میلادی تقریبا نابود شده بود یعنی زمانی که تلاش می شد تا این سگ را به اندازه یک سنجاب بسازند. بعد از این تجربه تقریبا خطرناک پرورش دهندگان، پودل ها، اسپنیلزهای مینیاتوری و سگ های مینیاتوری آسیای غربی را با هم ترکیب کردند تا آن را نجات دهند. این کار باعث شد مالتیزها آنقدر متنوع شوند که چندین گونه جدید از آنها تشکیل شوند. تصورات بر این است که مالتیزها اجداد مستقیم نژاد Bichon Fris، Bolognese و هاوانس هستند.

در ایالات متحده مالتیزها اولین بار در اواخر دهه 1800 دیده شدند. آنها خیلی زود در سازمان کنل کلاب منطقه وست ‌مینستر در دهه 1870 به نمایش در آمدند و بعد از مدتی این نژاد در بین مردم بسیار محبوب شد. مالتیزها یکی از معروفترین گونه ها در بین تماشاچیان در نمایش سگ ها هستند و بارها در گروه نژادهای عروسکی برنده شده اند. آنها همچنین رکورد بسیار خوبی در  رقابت “Best in Show” یا بهترین نمایش را دارند.

اندازه

مالتیزهای جمع و جور بالغ بیشتر از 3 کیلوگرم وزن ندارند و معمولا بین 1.5 تا 2.7 کیلوگرم هستند. ارتفاع قد جنس مذکر بایستی 20 تا 25 سانتی متر تا شانه باشد در حالیکه جنس مونث  20 تا 22 سانتی متر قد دارند. از گونه های کوچک مالتیزها که به اندازه یک فنجان چای هستند برحذر باشید زیرا سگ مالتیزی که کمتر از 1.8 کیلو وزن دارد بیشتر مستعد بیماری های ژنتیکی و به طور کلی در معرض بیماری های زیادی است.

سگ با نژاد مالتیز و سایز کوچک

شخصیت

مالتیز ذاتا تقلید کننده است و شخصیتی پر جنب و جوش دارد. به دلیل مردم گرا بودنش، خوب آموزش می بیند و به پاداش هایی مانند پاداش غذایی، تعریف کردن و بازی به خوبی پاسخ می دهد. مالتیزها نترس هستند و تصور میکنند که هرکسی که آنها را ملاقات می کند -انسان یا حیوان– یک دوست است. آنها خوش مشرب و جذاب هستند. خلق و خویشان تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله وراثت، آموزش و اجتماعی کردن است. توله های مالتیز خوش اخلاق کنجکاو و بازیگوش هستند و خواهان نزدیک شدن به افراد و حمایت آنها هستند.

همیشه قبل از خرید سعی کنید حداقل یکی از والدین را ملاقات کنید- معمولا مادر یکی از کسانی است که در دسترس است- تا مطمئن شوید طبیعت خوبی دارد و با او راحت هستید- ملاقات خواهر یا برادر یا دیگر بستگان والدین نیز برای ارزیابی اخلاق مالتیز در زمان رشد مفید می باشد. مانند همه سگ ها مالتیزها هم نیاز دارند تا زود اجتماعی شوند – در معرض افراد مختلف، نشانه ها، صداها و تجربیات مختلف قرار دهید- زمانی که سن کمی دارند. اجتماعی کردن کمک می کند تا سگ خوبی در زمان رشد باشد. ثبت نام او در کلاس های مهد کودک مخصوص سگ ها شروع خوبی است.

افراد مختلفی را به طور مرتب ملاقات کنید و او را به پارک های شلوغ، فروشگاههایی که سگ ها اجازه ورود دارند و گردش و تفریح و ملاقات همسایگان ببرید این کار باعث می شود مهارت های اجتماعی را یاد بگیرد.

سلامت

مالتیزها معمولا سالم هستند اما مانند همه گونه ها مستعد شرایط خاص سلامت هستند. همه مالتیزها بیماری های زیر را ندارند اما مهم است که در مورد بیماری هایش آگاهی داشته باشید.

دررفتگی مفصل زانو:

استخوان کشکک، کاسه زانو است. در رفتگی مفصل استخوان به معنی جابه جایی یک قسمت مانند استخوان مفصل است. دررفتگی مفصل زانو زمانی رخ می دهد که مفصل زانو (اغلب پای عقبی) لغزیده و از محلش خارج شده و باعث درد می شود. این عامل می تواند باعث لنگی شود اما بیشتر سگ ها با این شرایط هم زندگی نرمالی دارند.

Portosystemic liver shunt:

این اختلال کلیوی زمانی که یک رگ غیرعادی باعث بای پس شدن خون به کبد شده اتفاق می افتد.

ضعف تدریجی شبکیه چشم یا (PRA):

این وضعیت یک اختلال چشمی فرساینده است. نابینایی ناشی از PRA فرآیند کندی است که در نتیجه از دست دادن گیرنده های تصویر در پشت چشم اتفاق می افتد. این اختلال سال ها قبل از اینکه سگ علائم نابینایی نشان دهد قابل کشف است. پرورش دهندگان قابل اطمینان گواهی سالیانه سلامت چشم ها را از یک دامپزشک می گیرند.

هیپوگلیسمی:

این بیمای به دلیل قند خون پایین اتفاق می افتد. برخی از علائم آن شامل: ضعف، گیجی، گام های لرزان و حمله های ناگهانی است. اگر سگ شما مستعد این بیماری است با دامپزشک درباه جلوگیری و درمان مشورت کنید.

مراقبت

مالتیز از پیاده روی مرتب یا بازی خارج از منزل لذت می برد. آنها اغلب در سنین بالا هم بازیگوش باقی می مانند. زیرا حیوانات خانگی فعالی هستند و نیاز به ورزش زیادی ندارند، نگهداری آنها برای داشتن اندامی خوب نیاز به تلاش زیادی ندارد. برای پیاده روی زیاد معمولا صبر کنید تا توله مالتیز شما 8 ماهه شود زیرا استخوان هایش هنوز در حال رشد است. قبل از اینکه برنامه تمرین برایش تنظیم کنید اجازه دهید مالتیز کوچک شما با گام های آهسته در حصار داخل حیاط بازی کند تا زمانی که بالغ شود، سپس او را برای چکاپ نزد دامپزشک ببرید. مالتیزها به طور قطع جز سگ های خانگی هستند و گرما یا سرمای زیاد را تحمل نمی کنند.

سگ با نژاد مالتیز

 غذادهی

مقدار غذای توصیه شده روزانه: 1/4 تا 1/2 فنجان غذای با کیفیت خشک تقسیم شود به دو وعده غذایی. برای اینکه سگتان چاق نشود از طریق اندازه گیری غذایش و تغذیه او دو بار در روز  مراقب چاق شدنش باشید و او را با ظرف غذا به صورت تمام وقت تنها نگذارید. با تست فیزیکی بدن مالتیز می توانید متوجه اضافه وزن او شوید به این طریق که دستهایتان را روی بدنش قرار دهید با انگشت شست ستون فقراتش را لمس کنید و بقیه انگشتان را در اطراف بدنش قرار دهید اگر دنده ها را احساس کردید او در شرایط خوبی است اما اگر زیر یک لایه چربی پنهان شده باشند زمان آن رسیده که برایش برنامه غذایی در نظر بگیرید.

پوشش

پوشش بی نظیر مالتیزها کاملا سفید، ابریشمی و عمودی است طوریکه به زمین می رسد. مالتیزها مانند همه گونه ها زیر لایه یا خز ندارند به همین دلیل ریزش موی کمتری دارند. پوششان به خاطر بلندی به راحتی در هم گیر کرده گره می خورد و کثیف می شود. مالتیزها در معرض آلودگی های ناخوشایند اشک روی صورتشان هستند. پوشش مالتیز را به صورت روزانه و به آرامی بورس بکشید و شانه بزنید حتی اگر پوشش کوتاهی دارد. اینکار باعث می شود از فرورفتگی و گره خوردن پوشش جلوگیری شود همچنین همیشه تمیز باشد. اگر چه آنها زیبا به نظر می رسند ولی خیلی زود کثیف می شوند و معمولا هفته ای یکبار نیاز به حمام دارند.

اگر سگ شما موهای بلندی دارد و خیلی بهم گره می خورد ابتدا سعی کنید گره ها را با انگشتان خود به آرامی باز کنید از اسپری های نرم کننده یا روغن مخصوص استفاده کنید. بعد از اینکه گره ها را با انگشت باز کردید می توانید از انتهای دندانه شانه برای باز کردن موها استفاده نمایید. سعی نکنید همه گره ها را با شانه یا بورس یکباره به سمت بیرون بکشید ابتدا مطمئن شوید گره ها برطرف شده سپس او را استحمام کنید.

باید گوش هایش را حداقل هفته ای یکبار بررسی کنید. اگر آنها حساس هستند یا بوی بدی دارند او را نزد دامپزشک ببرید. همچنین موهای زیادی روی گوش مالتیزها رشد می کند که باید چیده شوند. از پرورش دهندگان یا دامپزشک بخواهید تا برای انجام اینکار راهنماییتان کنند.

اگر ناخن ها به طور طبیعی ساییده نشده باشد، برای جلوگیری از چاک خوردگی های دردناک و دیگر مشکلات، ماهی یک یا دو بار کوتاه کنید. اگر صدای کشیده شدنشان روی کف را شنیدید یعنی ناخن ها بلند شده و نیاز به کوتاهی دارند. پنجه های سگ در انتها رگ های خونی دارد اگر ناخن ها را خیلی کوتاه کنید ممکن است باعث خونریزی شود و برای دفعات بعدی با شما همکاری نکند. اگر تجربه ای در این زمینه ندارید بهتر است از دامپزشک یا یک پرورش دهنده با تجربه بخواهید کمکتان کند.

اشک و لکه های روی صورت مشکل بزرگی برای بیشتر صاحبان سگ ها است. از زمانی که مالتیز شما 4 یا 5 ماهه شود باید انتظار لکه های اشک روی صورتش را داشته باشید.(سنی است که دندان های بالغشان در حال درآمدن است) برای جلوگیری یا کمتر کردن اشک و لکه های صورت مالتیز بالغ گام های زیر را دنبال کنید:

چشم ها را به صورت مرتب با آب گرم تمیز کنید و ریش هایش را بعد از وعده های غذایی تمیز کنید.

به سگتان آموزش دهید از بطری آب بخورد. آبی که حاوی مواد معدنی بالایی است منجر به آلودگی می شود بنابراین آب تصفیه برایش تهیه کنید.

برای غذادهی از ظرف استیل، سرامیک یا شیشه ای استفاده کنید نه یک ظرف پلاستیکی. از تمیز بودن ظرف در بین وعده های غذایی مطمئن شوید.

اگر این اقدامات برای تمیزی لکه های روی صورت موثر نبود با یک دامپزشک مشورت کنید.

کودکان و دیگر حیوانات خانگی

بیشتر پرورش دهندگان، مالتیزهای کوچک را به خانواده هایی که کودکان کم سن دارند نمی فروشند. زیرا کودکان نوپا خیلی راحت می توانند با هل دادن، لگد زدن و چنگ زدن به مالتیزها آسیب برسانند. مالتیزها در خانه ای که کودکان بزرگتر یا جوان داشته باشد بهتر عمل می کنند. اگر در سنین کم او را اجتماعی کنید با دیگر سگ ها و گربه ها به راحتی می توانند زندگی کند. آنها از اندازه کوچکشان بی اطلاع هستند و باید در برابر سگ هایی که ده تا بیست برابر آنها هستند محافظشان باشید.

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید