• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2015 / 07 / 25

داستاني كوتاه بنويسيد كه جايزه بگيرد.

اگر مي خواهيد در رقابتي شركت كنيد و براي اين منظور باید داستاني كوتاه بنويسيد، يا می خواهید براي پروژه ای درسی يك داستان كوتاه بنويسيد و نمي دانيد از كجا شروع كنيد. به هر دليلي كه مي خواهيد داستان كوتاهي بنويسيد كه برنده جايزه باشد، بايد بگويم جاي درستي آمده ايد.

داستان خود را بنويسيد.

قبل از اينكه نوشتن را شروع كنيد بسيار مهم است كه مخاطب خود را بشناسيد و در سطح فهم و درك آنها سخن بگوييد. به عنوان مثال نبايد براي كودكان از كلمات قلمبه و سلمبه استفاده كنيد بلكه بايد از ساده ترين كلمات استفاده كنيد مخاطب شما نبايد گيج شود بلكه با شنيدن هر جمله بايد مفهوم آنرا به راحتي بفهمد. اگر اين گونه نباشد مخاطب نمي تواند داستان را به راحتی دنبال کند و از آن لذت ببرد. اما اگر مي خواهيد براي طبقه فرهيخته جامعه بنگاريد مي توانيد از كلمات و اصطلاحات سطح بالاتر استفاده كنيد و البته بايد جملات و روال داستان روان و قابل فهم باشد.

نویسندگی

بايد ميل و اشتياق بالايي در خود ايجاد كنيد. نوشتن براي برخي مانند يك تفريح است برخي مي گويند در زمان هايي خاص چيزهايي به ذهنشان مي رسد يا به آنها الهام مي شود و شروع به نوشتن مي كنند. اما همه اين طور نيستند و اگر مي خواهيد يك داستان كوتاه خوب و ارزشمند بنويسيد بايد بسيار تلاش كنيد و زمان زيادي را به اين كار اختصاص دهيد بايد روي موضوع داستان و ايده هاي مختلف كار كنيد و ببنيد كدام يك مناسب تر و بهتر خواهد بود. اگر زمان محدودي هم داشته باشيد طبیعی است که باید انرژي بيشتري صرف كنيد. براي اينكه اشتياق بالايي داشته باشيد بايد يك ايده خوب براي نوشتن داشته باشيد كه بتواند به شما كمك كند داستان خود را بنویسید و به بهترين شكل ممكن به انتها برسانيد.

وقتي كه ايده يا موضوعي به نظر شما مي رسد بدون درنگ آنرا بنويسيد. تاكيد مي كنم كه اين كار بسيار مهم است. بهتر است بدانيد كه ايده هاي خوب خيلي زود از ياد خواهند رفت و اين فكر طلايي را در بين رويدادهاي روزانه و گرفتاري هاي خود به راحتي گم مي كنيد. پس فراموش نكنيد كه آنها را بنويسيد. آنگاه بايد شروع به نوشتن در مورد این موضوع جدید بكنيد. اگر بيش از يك موضوع يا ايده به ذهنتان رسيده است، ببينيد در مورد كدام يك بيشتر مي دانيد و فكر مي كنيد از نوشتن در مورد كدام يك لذت بيشتري مي بريد. دليل آن هم مشخص است افراد از نوشتن در مورد آنچه كه اطلاعات بيشتري در مورد آن دارند لذت بيشتري مي برند از آن گذشته حتي داستان هاي تخيلي هم در خود حقايق و واقعيت هايي دارند پس بايد در مورد موضوعي كه مي خواهيد مطلب بنويسيد اطلاعات مناسبي داشته باشيد به عنوان مثال اگر مي خواهيد درباره جنگ جهاني اول داستاني بنويسيد بايد اطلاعات مناسبي از جنگ جهاني اول بدست آوريد تا هم با اشتياق بيشتر كار كنيد و هم اينكه داستان شما جذاب تر و تاثير گذار تر باشد. و كار به اين جا ختم نمي شود حتي اگر اطلاعات مناسبي درباره موضوع داستان خود داشته باشيد باز هم براي نوشتن به اطلاعات دقيق تري نياز خواهید داشت. بايد منابع قابل استنادي گردآوري كنيد و تا در هنگام نوشتن و به خصوص هنگام ويرايش دست نوشته هاي خود را با اين منابع مطابقت دهيد و در صورتيكه مشكلي در نوشته هاي شما وجود داشت بايد اصلاح شود به عنوان مثال روز شليك اولين گلوله در جنگ جهاني اول را بايد به درستي بيان كنيد و اشتباهات اين چنيني در يك داستان جالب نيستند چون كساني كه در مورد موضوع شما اطلاعات دارند به خواندن داستان علاقه بيشتري نشان خواهند داد و اين گونه اشتباهات نظر مثبت آنها را در مورد شما تغییر خواهد داد. همچنين اين اطلاعات به شما كمك مي كند تا شخصيت هاي متناسبي در داستان خود خلق كنيد. برای پیدا کردن موضوع می توانید از این مقاله استفاده کنید: « تمرین نوشتن ده دقیقه ای همراه با خلاقیت » همچنین مقاله « چگونه برای نوشتن ایده ها و موضوعات جدید پیدا کنیم؟ » می تواند مفید واقع شود

از پيش نويس شروع كنيد به اين روش داستان شما شكل بسيار بهتري به خود خواهد گرفت. اولين نوشته معمولاً با چيزي كه خودتان هم فكر مي كرده ايد فاصله بسيار خواهد داشت و مشكلات زياد نگارشي و املايي و ساختاري خواهد داشت اما مهم نيست اين يك پيش نويس است و كار شما تازه شروع شده است. در اين مرحله فقط مي خواهيد داستان خود را بر روي كاغذ بنويسيد بدون اينكه زياد روي آن فكر كنيد. اجازه دهيد جريان فكري شما راه خود را باز کند مسير آنرا مسدود نكنيد شما همان خالقي هستيد كه شخصيت ها و مسير داستان را خلق مي كنيد و در نهايت به آن پاياني هيجان انگيز خواهيد بخشيد كه خواننده را به خواندن و رفتن تا پايان داستان وادار مي كند. خود را در موقعيت شخصيت هاي داستان قرار دهيد احساس آنها را درك كنيد و واكنش هاي آنها را روي كاغذ بياوريد. زيبا بنويسيد اما سعي كنيد هر چه به ذهن شما مي رسد بر روي كاغذ بياوريد.

گاه در روال نوشتن داستان متوقف مي شويد و نمي دانيد چگونه آنرا ادامه دهيد يا اينكه احساس مي كنيد كه ديالوگ هاي شما آن گونه كه انتظار داريد تاثير گذار نيستند در وهله اول بايد بدانيد كه اين شرايط مي تواند براي هر نويسنده اي پيش آيد و دوم اينكه مي توانيد به روش هاي مختلف دوباره خود را در مسير نوشتن قرار دهيد كه به چند روش كاربردي معرفي مي كنيم

  •  با حضور در پارك ها، مترو، اتوبوس و ديگر مكان هاي عمومي و شنيدن حرف هاي مردم ايده هاي خوبي به ذهن شما خواهد رسيد، همچنين يك دفترچه يادداشت همراه خود داشته باشيد تا ايده هاي ناب را بنويسيد شايد كار جالبي نباشد اما مي توانيد به مكالمات مردم گوش دهيد یا سعی کنید با آنها صحبت کنید.
  • مجلات و روزنامه ها را بخوانيد داستان هاي آنها را مرور كنيد بي شك به شما كمك خواهد كرد.
  • در بين اسامي افراد در دفترچه تلفن خود بگرديد و آنها را به خاطر آوريد قيافه آنها را مجسم كنيد قيافه شخصيت و رفتار هاي آنها را به ياد بياوريد آيا اين شخصيت ها مي توانند به شما كمك كنند تا روال بهتري و روان تري به داستان خود بدهيد؟ آيا از بين آنها كسي را شبيه يكي از شخصيت هاي داستان خود مي يابيد؟
  • اخبار راديو يا تلوزيون را دنبال كنيد به آنها گوش فرا دهيد اخبار هميشه منبع بزرگي براي خلاقيت در داستان سرايي بوده اند. از دیدن فیلم های سینمایی غافل نشوید گاه این فیلم ها منبع الهام بزرگی برای نویسندگان بزرگ بوده اند.

هر نوشته اي نياز به ويرايش دارد هر بار كه نوشته خود را ويرايش مي كنيد در حال افزودن به ارزش آن هستيد از ويرايش هاي چند ده باره نهراسيد چرا كه اين يك سرمايه گذاري درست است. هيچ نوشته اي كامل و بي عيب نيست و با هر بار خواندن متوجه يك سري مشكلات خواهيد شد كه با رفع آن می توانید به رواني و جذابيت داستان بيفزاييد.

خوب اگر پيش نويس شما آماده شده است بايد دوباره آنرا بخوانيد و اصلاحات لازم را انجام دهيد. غلط هاي املايي را بگيريد و مشكلات نگارشي را رفع كنيد. بهتر است بعد از غلط گيري از نوشته هاي خود پرينت بگيريد و روال داستان را بررسي كنيد شايد بعضي قسمت ها نياز به افزودن بخش هاي جديدي داشته باشد يا در قسمتي از داستان نياز باشد كه روان تر قصه را جلو ببريد. در قسمت هايي نياز هست كه توصيف بيشتري از فضا و محيط رويداد ها ارائه دهيد و جزيياتي در اختيار مخاطب خود قرار دهيد كه بتواند خود را در چنين موقعيتي احساس كند. در بيان احساسات سعي نكنيد از روش نوشتن ديگران تقليد كنيد و از ارائه سبك نگارش خود هيچ هراسي به دل راه ندهید، فراموش نكنيد كه سخن چو از دل برآيد بر دل نشیند. همچنين ممكن است داستان دچار گسستگي هايي شده باشد پس بايد با دقت نوشته هاي خود را چند باره بخوانيد و در صورت نياز اين گسستگي ها و از اين شاخه به آن شاخه پريدن را اصلاح کنید. ممكن است نياز به ديالوگ هاي بيشتري بين شخصيت هاي داستان خود داشته باشيد تا شخصيت هاي داستان خود را بهتر به نمايش بگذاريد، يا ممكن است پايان آن آنچنان كه انتظار داشتيد هيچان انگيز و زيبا نباشد. هر مشكلي كه در داستان شما وجود داشته باشد اكنون براي رفع آن زمان داريد.

دست نوشته هاي نهايي خود را پاك نويس كنيد (يا تايپ كنيد). اگر با كامپيوتر يا لپ تاپ آنرا تايپ كنيد نياز به دقت كمتري وجود دارد ولي اگر مي خواهيد آنرا دست نويس پاكنويس نماييد بايد بيشتر دقت كنيد و احتمالا كار زمان بري خواهد بود.

اكنون بايد كسي نوشته هاي شما را بخواند و غلط هاي نگارشي و املايي شما را برطرف كند كسي مانند يك معلم يا استاد دانشگاه كه در زمينه ادبيات زبان تدريس مي كند انتخاب مناسبي است. اگر او چيزي منفي درباره نوشته هاي شما گفت به آن توجه كنيد فكر نكنيد اين يك تخريب شخصي است توجه داشته باشيد كه افراد سبك هاي مورد علاقه خود را دوست دارند و او ممكن است هوادار سبك نگارش شما نباشد. در مورد انتقاد ها فكر كنيد اما بدانيد اين يك عقيده شخصي است و تفكر همگان نيست. سعی کنید از این گفته ها استفاده مثبت کنید نه اینکه به نوشته های خود شک کنید این حاصل تحقیقات، افکار، ویرایش های پی در پی و در یک کلام زحمات شماست بسیار ارزشمند است اما قرار نیست همه از آن لذت ببرند. اما عده زیادی خواهند بود که از داستان شما لذت ببرند.

ممكن است از شما بخواهند تا داستان خود را براي داوران بخوانيد در اين صورت بسيار مهم است كه شمرده و با آهنگ درست همراه با احساساتي كه در داستان وجود دارد آنرا ادا كنيد. قبل از این جلسه باید داستان را چند بار بخوانید تا طوري آنرا بيان كنيد كه داستان زنده باشد. به اندازه كافي با صداي بلند و رسا صحبت كنيد. اگر اين گونه صحبت كنيد همه از شنيدن داستان هاي شما لذت خواهند برد.

تحقيق و ترجمه: علي يزدي مقدم

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. استاد محترم سلام برشما
    من در باره داستان نویسی معلوتات کافی ندارم مگر داستان های زیاد را خوانده ام و روز های سخت تو زنده گیم دیده ام و برایم سوژه های زیاد آمده و رفته بعضی ها را نوشته ام و تو مغزم هنوز هم است و بعضی ها رافراموش کرده ام مگر احساس میکنم که یک داستان نویس شایدبشم مگر نمی دانم از کجا شروع کنم علاقه دارم بنویسم خوب و یا خراب میخواهم که کسی باشد تا داستان هایم را بخواند و بگوید که اشتباه در کجا ست و بگوید که من داستان نویس خواهم شد یا خیر به کمک شما نیاز دارم تشکر .

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید