• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 11 / 02

گوشت در رژیم غذایی، طرز مصرف و نگهداری آن

گوشت منبع خوبی از ویتامین، پروتئین و مواد معدنی برای رژیم غذایی شماست. با این حال دپارتمان سلامت توصیه می کند که افرادی که گوشت قرمز زیادی مصرف می کنند بهتر است مقدار آن را به 70 گرم در روز کاهش دهند. انتخاب های سالم می تواند به شما کمک کند تا گوشت را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف کنید. اما برخی از گوشت ها چربی اشباع بالایی دارند که می تواند  سطح کلسترول خون شما را افزایش دهد.

گوشت در رژیم غذایی، طرز مصرف و نگهداری آن

اگر شما گوشت قرمز و فرآوری شده ی زیادی مصرف می کنید توصیه می شود این مقدار را کاهش دهید. زیرا احتمال وجود رابطه بین گوشت قرمز و فرآوری شده با سرطان روده وجود دارد.

گوشت هایی مانند گوشت مرغ، گوشت بره و گاو همه سرشار از پروتئین هستند. یک رژیم غذایی متعادل می تواند شامل پروتئین حاصل از گوشت و یا منابع غیر حیوانی مانند لوبیا و حبوبات باشد . گوشت قرمز می تواند آهن مورد نیاز بدن را تامین کند و یکی از منابع اصلی برای ویتامین B12  است. بهداشت مواد غذایی به هنگام ذخیره سازی، آماده کردن و پختن آن بسیار مهم است.

گوشت و چربی اشباع

برخی گوشت ها چربی بالایی دارند. مصرف مقدار زیادی از چربی اشباع می تواند سطح کلسترول خون را افزایش دهد و افزایش سطح کلسترول خون نیز به بیماری های قلبی منجر می شود. نوع گوشت مصرفی و نحوه ی پخت آن می تواند تاثیر زیادی در دریافت مقدار چربی اشباع داشته باشد.

هنگام خرید گوشت انتخاب های سالم تری داشته باشید

هنگام خرید گوشت از قسمت کم چربی آن خرید کنید. به عنوان یک قاعده، هر چقدر سفیدی روی گوشت بیشتر باشد، چربی بیشتری نیز در آن وجود خواهد داشت.

این ترفندها به شما کمک می کند انتخاب گوشت سالم تری داشته باشید
  • از قصاب بخواهید گوشت کم چرب به شما بدهد.
  • اگز از گوشت های بسته بندی شده استفاده می کنید، مقدار و برچسب مواد مغذی را بررسی کنید. هر چقدر مقدار چربی ذکر شده بر روی برچسب کمتر باشد گوشت سالم تر است.
  • از مرغ و بوقلمون بدون پوست استفاده کنید زیرا چربی کمتری خواهند داشت. (یا بعد از پخت، پوست آن را جدا کنید)
  • از خوردن گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس خودداری کنید.

هنگام پخت گوشت، چربی آن را جدا کنید

قبل از پخت، چربی های موجود بر روی گوشت را جدا کنید.

در زیر راه های دیگری را برای کاهش چربی گوشت هنگام پخت آن می بینید:
  • به جای سرخ کردن گوشت آن را گریل کنید.
  • هنگام پخت گوشت، مقدار اضافی روغن یا چربی به آن اضافه نکنید.
  • گوشت را در یک ظرف فلزی کباب کنید.
  • سعی کنید به جای استفاده از مقادیر زیاد گوشت، سبزیجات بیشتری مصرف کنید.
چه مقدار گوشت قرمز و یا فرآوری شما می توانیم مصرف کنیم؟

گوشت قرمز مانند گوشت بره و گاو می تواند بخشی از رژیم غذایی سالم شما را تشکیل دهد. مصرف مقدار زیادی از گوشت قرمز و فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده و معده را افزایش دهد.

گوشت های فرآوری شده به گوشت هایی اطلاق می شود که توسط روش هایی مانند دودی کردن، نمک زدن و اضافه کردن مواد افزودنی نگهداری می شود. از این مواد می توان به سوسیس، کالباس و همبرگرهای آماده اشاره کرد. اگر شما 90 گرم گوشت قرمز فرآوری شده در روز مصرف می کنید بهتر است این مقدار را تا 70 گرم کاهش دهید.

90 گرم معادل سه برش کوچک و باریک از گوشت گاو و یا بره است.

ذخیره سازی گوشت

ذخیره سازی و آماده کردن صحیح گوشت برای جلوگیری از ورود باکتریها و سمی شدن گوشت ضروری است.

  • گوشت خام را در یک ظرف دربسته ی تمیز و در پایین ترین قفسه ی فریزر نگهداری کنید. بنابراین خون گوشت بر روی سایر مواد نمی ریزد.
  • از دستورالعمل های موجود بر روی بسته بندی استفاده کرده و از مصرف گوشت تاریخ گذشته خودداری کنید.
  • اگر گوشتی را که پخته اید قرار نیست به زودی مصرف کنید، بگذارید سرد شود و سپس آن را در یخچال و یا فریزر قرار دهید. به یاد داشته باشید که گوشت پخته را جدا از گوشت خام نگهداری کنید.
  • بعد از آماده کردن گوشت تمامی وسایلی که با گوشت در تماس بوده اند را تمیز کنید تا از انتشار باکتری ها جلوگیری شود.
فریز کردن گوشت
  • گوشت را قبل از اینکه تاریخ انقضای آن تمام شود می توانید فریز کنید.
  • از دستور العمل های فریز کردن که روی برچسب وجود دارد استفاده کنید.
  • گوشت را بلافاصله بعد از یخ زدایی توسط مایکرویو بپزید.

وقتی یخ گوشت آب شد، مایعاتی از آن بیرون می اید که می تواند باکتریها را به تمام سطوحی که گوشت با آنها در تماس است منتشر کند. سعی کنید گوشت را در یک ظرف دربسته و در پایین ترین قسمت فریزر نگهداری کنید.

پختن گوشت

برخی از افراد گوشت را قبل از پختن می شویند، اما این کار می تواند خطر سمی شدن غذا را افزایش دهد زیرا قطرات آبی که روی سطح گوشت قرار دارد می تواند آن را با باکتریها آلوده کند. به همین خاطر بهتر است گوشت را نشویید. آماده کردن و پختن صحیح گوشت بسیار مهم است. پخت صحیح گوشت تضمین می کند که باکتری های موجود در آن کشته شده اند. اگر گوشت را به طور صحیح نپزید این باکتریها می تواند باعث سمی شدن گوشت شود.

برخی از گوشتهایی که باید کاملا بپزید در زیر لیست شده اند:

  • گوشتهایی مانند گوشت مرغ، بوقلمون، اردک
  • برگرها
  • کباب
جگر و محصولات آن

جگر و محصولات آن سرشار از آهن و ویتامین A است. شما می توانید بیشتر ویتامین A  مورد نیاز بدن خود را از رژیم غذایی دریافت کنید. افراد بزرگسال مرد به روزانه 700 میکرو گرم ویتامین A   در روز و زنان به 600 میکروگرم از این ویتامین نیاز دارند. با این حال، چون جگر سرشار از ویتامین است باید در مصرف آن مراقب بود زیرا در طی سالها مقدار اضافی ویتامین در بدن جمع شده و موجب آسیب به بدن می شود. افرادی که در هفته یک بار جگر یا محصولات آن را مصرف می کنند بیشتر از حد متوسط  ویتامینA  دریافت می کنند. اگر شما نیز جگر را به طور هفتگی مصرف می کنید بهتر است آن را کاهش دهید.

خوردن گوشت در دوران بارداری

گوشت می تواند بخشی از رژیم غذایی یک زن باردار باشد. با این حال زنان باردار باید از موراد زیر پرهیز کنند:

  • از خوردن گوشت خام و یا گوشتی که کم پخته شده است پرهیز کنید.
  • از خوردن جگر و محصولات آن به مقدار زیاد پرهیز کنند زیرا این ماده سرشار از ویتامین A هست که برای جنین مناسب نیست.

زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید