• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 02 / 28

کلمات کلیدی در زبان برنامه نویسی پایتون

مقاله قبلی: مفاهیم مقدماتی لازم برای شروع کدنویسی پایتون

کلمات کلیدی در زبان برنامه نویسی پایتون چه هستند؟

کلمات کلیدی، کلماتی هستند که توسط خود زبان پایتون رزرو شده اند و در نتیجه ما مجاز به استفاده از آن ها نیستیم. به عبارت دیگر ما نمی توانیم از نام متغیرها و توابع و هر شناسه دیگری استفاده کنیم. این کلمات صرفا برای تعریف نحو و ساختار زبان پایتون به کار می روند. پایتون یک زبان case sensitive است یعنی به بزرگی و کوچکی حروف حساس است به همین دلیل دو واژه break  و BREAK با هم یکی نیستند و اولی یک کلمه کلیدی است و نمی تواند به عنوان اسم یک متغیر، تابع یا هر چیز دیگری قرار گیرد حال آن که دومی یک شناسه معتبر است و می توان از آن استفاده نمود.

پایتون 3.3 دارای 33 کلمه کلیدی است و این تعداد هم می تواند در گذر زمان تغییر کند. به جز کلمات کلیدی True ،False و None که با یک حرف بزرگ شروع می شوند سایر کلمات کلیدی پایتون، تماما با حروف کوچک نوشته می شوند. در جدول زیر لیست تمامی کلمات کلیدی پایتون آمده است.

  زیر لیست تمامی کلمات کلیدی پایتون

شناسه های پایتون

شناسه نامی است که به موجودیت هایی نظیر کلاس ها، توابع و متغیرها داده می شود. این موضوع باعث می شود که به راحتی بتوان موجودیت های پایتون را از هم تفکیک نمود.

قوانین نام گذاری شناسه ها در پایتون
  • شناسه ها می توانند ترکیبی از حروف کوچک الفبای انگلیسی ( zتا a)، حروف بزرگ الفبای انگلیسی ( Zتا A)، ارقام 0 تا 9 و علامت زیرخط ( _ ) باشند. مثلا نام هایی مانند myclass و var_1 و print_this_to_screen  همگی شناسه های معتبر هستند.
  • یک شناسه نمی تواند با رقم شروع شود بنابراین 1variable یک نام نامعتبر محسوب می شود. اما در عوض variable1 نامی کاملا معتبر است.
  • از کلمات کلیدی نمی توان به عنوان شناسه استفاده کرد . مثلا مشاهده می کنید وقتی در قطعه کد زیر از کلمه کلیدی global به عنوان نام یک متغیر استفاده کرده ایم، پایتون خطای نحوی تولید کرده است.

خطای نحوی پایتون به عنوان نام یک متغیر

  • ما نمی توانیم در شناسه های خود از کاراکترهای ! و @ و # و $ و % و سایر کاراکترهای خاص هم استفاده کنیم. چرا که باز منجر به تولید خطای نحوی می شود.

خطای نحوی پایتون در استفاده از کارکترها

نکات دیگری که بهتر است در خصوص نام گذاری شناسه ها بدانید عبارتند از :
  • در نام گذاری شناسه ها باید سعی نمود تا شناسه ها معنا دار باشند مثلا با این که c=10 یک عبارت معتبر است اما نوشتن count=10 بار معنایی بیشتری دارد و به فهم کدها پس از یک مدت طولانی، کمک شایانی می کند.
  • بهتر است در یک شناسه حاوی چندین کلمه، از علامت زیر خط برای جدا سازی کلمات استفاده کنید. یا این که در چنین شناسه هایی از سبک شتری استفاده کنید یعنی به جز اولین کلمه که تماما با حروف کوچک نوشته می شود سایر کلمات را با حروف بزرگ شروع کنید و مابین این کلمات فاصله نیندازید. مثل شناسه camelCaseExample

مقاله بعدی: متغیرها، ثوابت و انواع داده های پایتون

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید