• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 12 / 17

چگونه درد دندان عقل را تسکین دهید؟

دندان عقل، آخرین دندانی است که در دهان شما پدیدار می شود. آنها معمولا بین17 تا 25 سالگی می رویند. این دوره از زندگی را با عنوان زمان عاقل شدن می شناسند. دندان عقل را باید به صورت منظم تمیز کنید و به دندانپزشک مراجعه کنید.

 dandan2

علائم و نشانه های دندان عقل نهفته

اگر دندان عقل شما به طور کامل رشد نیافته باشد، به آن نهفته می گویند. این موضوع به خاطر نبود فضای کافی در لثه ها اتفاق می افتد. آمارها نشان می دهد که از بین 10 نفر، حداقل 9 نفر آنها دندان عقل نهفته دارند. این مقدار بسیار زیاد است بنابراین در زیر نشانه ها و علایم دندان عقل نهفته را بیان می کنیم تا ببینید در این لیست قرار می گیرید یا خیر.

  • لثه های قرمز و متورم
  • درد مشقت بار
  • فک متورم
  • خونریزی در لثه ها
  • بد طعم بودن دهان
  • سر درد
چگونه می توان درد دندان عقل را کاهش داد؟

برخی از کارها و درمان های خانگی برای کاهش درد دندان عقل وجود دارد که چند مورد از آنها را در زیر می بینید:

  • قرار دادن کیسه ی یخ در محل مورد نظر می تواند درد را به صورت موقت آرام کند.
  • دهان خود را با  آب نمک بشویید.
  • از دندانپزشک خود بخواهید تا داروی مسکن برای شما تجویز کند.
  • لثه های خود را تمیز کرده و به طور غیر مستقیم ناحیه ی درد را ماساژ دهید.
  • نصف یک عد پیاز را در داخل گونه ی خود و در محل درد قرار دهید. سپس آب آن را با دندان خود بگیرید.

با این حال برخی از دردهایی که در دندان عقل وجود دارد به این راحتی کاهش پیدا نمی کند.

روش های زیر برای بهبود و کاهش درد دندان عقل خود استفاده می شود:
_ میخک

این ماده ی بی حس کننده سالهاست که در درمان دندان دردها مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه نیز روغن میخک در تمام فروشگاه ها موجود است. به جز روغن میخک، می توانید از گل میخک که در عطاری ها نیز یافت می شود استفاده کنید. این گیاه را بر روی ناحیه ی مورد نظر قرار دهید. حالا با دقت با دندان خود روی آن فشار وارد نمایید ولی آن را نبلعید. این کار را تا زمانی انجام دهید که مایع کافی برای بی حس کردن از آن خارج شود. هنگامی که حس کردید محل مورد نظر بی حس شده است، میخک را از دهان خود در بیاورید.

_ سیر

سیر با خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدانی خود، می تواند درمان خوبی برای دردهای دندان عقل باشد.  Thiacremononeعنصری است که به سیر خاصیت ضد التهابی می بخشد. برای اینکه بتوانید از سیر به طور موثر استفاده کنید، یک قطعه سیر له شده را روی دندان عقل خود بگذارید و اجازه دهید آب آن خارج شود. شما همچنین می توانید سیر را له کرده وکمی به آن نمک اضافه کنید و روی دندان عقل خود بگذارید.

_ نعناع

این گیاه یکی از درمان های قدیمی برای درمان درد دندان عقل است. این گیاه درمانی، خاصیت ضد ویروسی و بی حس کنندگی دارد. می توانید از آن به شکل های مختلفی بهره ببرید. باید این گیاه را در محل مورد نظر با استفاده از یک پنبه قرار دهید.

در روشی دیگر می توانید خود را با استفاده از چای نعناع درمان کنید. مقداری نعناع در یک ظرف بریزید و کمی آب گرم روی آن بیفزایید. اجازه دهید به مدت 20 دقیقه دم بکشد. سپس این ماده را در دهان خود قرقره کنید.

_ زنجبیل

این گیاه تنها می تواند دردهای خفیف را درمان کند. زنجیبل خاصیت ضد باکتریایی دارد و می تواند در درمان عفونت و درد متوسط به کار رود. نصف زنجبیل را پوست بکنید و آن را بین دو دندان خود قرار دهید تا محل آسیب دیده را پوشش دهد. سپس به آرامی روی آن فشار وارد کنید تا آب آن خارج شود.

درمان هایی که ذکر کردیم، برای زمان هایی است که به طور موقت دسترسی به دکتر ندارید. بنابراین اگر درد شما کاهش پیدا نکرد بهتر است به یک دندانپزشک مراجعه کنید.

چگونه درد دندان عقل را تسکین دهید؟

آیا باید دندان عقل را کشید؟

نگران نباشید. معمولا در همه ی موارد نیاز به کشیدن دندان عقل نیست که باید توسط دندانپزشک تشخیص داده شود. اگر موارد زیر در شما وجود داشته باشد چاره ای جز کشیدن نخواهید داشت:

  • اگر آسیب به دندان های دیگر نیز وارد شده باشد. اگر این موضوع باعث آسیب به دندان های دیگر شود و یا باعث ایجاد درد در دهان گردد.
  • آسیب به فک: تشکیل کیست در اطراف دندان های جدید می تواند به طور مستقیم اعصاب را تحت تاثیر قرار داده و درد را بدتر کند.
  • مشکلات سینوسی: ممکن است دندان عقل نهفته، لثه های شما را متورم کند و باعث ایجاد مشکلاتی در ناحیه ی سینوسی گردد.
  • لثه های متورم: اصلی ترین نشانه ی دندان عقل، متورم شدن لثه ها است. بنابراین درمان این لثه ممکن است بسیار سخت باشد.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



  1. با سلام با تشکر از مطالبت خوبتون من برای سردرد و دندان دردم از قرص اکتوفن استفاده کردم که هیچ گونه عوارضی هم نداشت به شما هم پیشنهاد میکنم از این دارو استفاده کنید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید