• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 10 / 17

چگونه پوسیدگی دندان می تواند در دوران بارداری تاثیر گذار باشد؟

پوسیدگی دندان عفونتی است که توسط باکتری ها ایجاد می شود و انسان به طور مادرزادی با این باکتری ها به دنیا نمی آیند.

چگونه پوسیدگی دندان می تواند در دوران بارداری تاثیر گذار باشد؟

معمولا کودکان این باکتری ها را قبل از سن 3 سالگی از مادر خود بدست می آورند. معمول ترین راه برای انتقال این باکتری ها از طریق بوسیدن، استفاده مشترک از ظروف و تمیز کردن پستانک با دهان است. مادرانی که دارای پوسیدگی دندان فعال هستند بیشتر از سایرین می توانند باکتریها را به کودک خود منتقل کنند. هنگامی که کودک این باکتری ها را بدست می آورد، خیلی زودتر از سایرین در معرض ابتلا به پوسیدگی دندان قرار می گیرد.

اگر باردارید و دارای دندان پوسیده هستید، باید بهداشت دهان و دندان خود را بهبود ببخشید. این کار باعث می شود خطر ابتلای کودک شما به پوسیدگی دندان کاهش پیدا کند. بایستی باکتری هایی که باعث ایجاد پوسیدگی دندان می شود را کاهش دهید.

در زیر روش هایی را می بینید که می توانید از آنها برای مدیریت بهداشت دهان و دندان استفاده کنید:

  • به یک دندانپزشک مراجعه کنید و دندان پوسیده خود را درمان کنید.
  • دندان های خود را دوبار در روز مسواک کرده و یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید.
  • از محصولاتی استفاده کنید که دارای زایلیتول باشند.

استفاده از زایلیتول بسیار مهم است زیرا تحقیقات نشان می دهد که استفاده از محصولاتی  که حاوی زایلیتول هستند باکتری هایی را که باعث پوسیدگی دندان می شود را کاهش می دهد. باید از این محصولات به صورت روزانه و برای چند ماه استفاده کنید تا تاثیر واقعی آن را ببینید. این روش یکی از موثر ترین روش ها برای کاهش خطر انتقال پوسیدگی دندان به کودکتان است.

اگر می خواهید باردار شوید بهتر است به یک دندانپزشک هم مراجعه کنید تا قبل از بارداری درمان شوید. برخی از خانم های باردار، از مراجعه به دندانپزشک واهمه دارند زیرا فکر می کنند کارهایی که در مطب دندانپزشک انجام می شود ممکن است بر روی جنین تاثیر منفی داشته باشد.

مراقبت از دندان ها در دوران بارداری بسیار مهم است زیرا این کار به شما کمک می کند سلامت خود و کودک خود را حفظ کنید. از آنجایی که تغییرات هورمونی بسیاری در دوران بارداری رخ می دهد، شانس افزایش التهاب لثه و بیماریهای لثه نیز افزایش پیدا می کند.

بسته به نوع حاملگی، سیستم ایمنی بدن شما متفاوت عمل خواهد کرد. پاک کردن و تمیز نمودن سطح دندان ها می تواند بهداشت دهان و دندان را بهبود بخشیده و نشانه های بیماری لثه در دوران بارداری را کاهش دهد.

هیچ تحقیقی مبنی بر خطرناک بودن درمان دندانی برای افراد باردار وجود ندارد، اما دندانپزشکان توصیه می کنند درمان های غیر ضروری باید در سه ماه ی دوم بارداری انجام شود.

سه ماه ی دوم بهترین زمان برای درمان دندانهاست.

در طول سه ماهه ی اول، ارگان های کودک هنوز در حال رشد هستند. همچنین در طول سه ماه ی اول، جنین بیشتر تحت تاثیر داروها، کافئین، مواد شیمیایی، الکل و تنباکو قرار می گیرد.

البته سه ماهه ی سوم بارداری نیز خطراتی دارد که باید از آن آگاه باشید. در نیمه دوم سه ماهه ی سوم، رحم بسیار حساس است و استرس و عفونت می تواند منجربه زایمان زود رس شود. در طول سه ماهه ی سوم و دوم بارداری، رحم در حال رشد می تواند بر روی رگ های خونی فشار وارد کند. فشار بر روی رگهای خونی باعث کاهش گردش خون می شود. این مشکلی است که حدود هشت درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. زنانی که چنین شرایطی دارند، سردرد خفیف و افزایش ضربان قلب را تجربه خواهند کرد. دندانپزشکانی که زنان مبتلا به این شرایط را درمان می کنند باید مطمئن شوند که او در یک موقعیت راحت قرار گرفته است. طول و زمان درمان نیز باید به درستی مدیریت شود و به جای درمان های طولانی مدت، بیمار بایستی تعداد جلسات را افزایش دهد.

dadandard

اگر درمان دندان ها لازم و ضروری باشد نباید منتظر بود. برخی از شرایطی که نیازی نیست منتظر باشید شامل دندان شکسته و یا عفونت هایی است که باعث ایجاد درد غیر قابل تحمل می شود. باید از مصرف خودسرانه ی دارو در دوران بارداری پرهیز کنید. مقدار دوز مصرفی نیز باید طبق تجویز پزشک محدود باشد. استفاده از اشعه ی ایکس نیز در دوران بارداری ممنوع است اما اگر به آن نیاز داشتید می توانید طبق دستور پزشک عمل کنید. اگر باردارید و دارای خونریزی لثه، درد در لثه، دندان درد و یا لثه ی متورم هستید باید سریعا به یک دندانپزشک مراجعه کنید. داروی بیهوشی و اکسید نیتروژن باید با احتیاط مصرف شود.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید