• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2020 / 01 / 17

درخت پول

دوازده سال قبل، یک دستیار فوق العاده داشتم به نام کاتلین. در آن موقع، سالانه 40 هزار دلار حقوق می گرفت. در یکی از سخنرانی هایم درباره ی کارآفرینی و ایجاد ثروت، او بیرون اتاق سخنرانی مشغول اداره ی میز پذیرش بود. هفته ی بعد از آن سمینار، به دفتر کارم آمد و گفت: “آن روز شنیدم که می گفتید 10 درصد از هر پولی را که کسب می کنید، پس انداز کنید. به نظرم خیلی ایده ی جالبی ست، اما برای من غیر ممکن است بتوانم چنین کاری انجام دهم. این کار کاملا غیر واقع بینانه است!” و بعد درباره تمام صورتحساب ها و تعهدات مالی اش با من صحبت کرد. بعد از این که تمام آن موارد را روی کاغذ نوشت، کاملا معلوم بود که تا پایان ماه، واقعا هیچ پولی برایش باقی نمی ماند. گفت: “من افزایش حقوق می خواهم”

به او گفتم: “من کار بهتری برایت انجام می دهم. به تو یاد می دهم چگونه ثروتمند شوی.” این پاسخی نبود که منتظرش باشد، ولی موافقت کرد.

به کاتلین یاد دادم چگونه مخارج اش را ثبت کند و او شروع کرد به ثبت کردن آن ها در یک دفتر یادداشت. به کاتلین گفتم یک حساب پس انداز جداگانه و فقط با 33 دلار یعنی تنها یک درصد از درآمد ماهانه اش افتتاح کند. بعد به او نشان دادم که چگونه در ماه بعد با 33 دلار کم تر زندگی کند. جای این که هر روز به بوفه ی طبقه پایین برود و ساندویچ، چیپس و نوشابه سفارش دهد، هفته ای فقط یک روز ناهارش را از خانه بیاورد. ماه بعد او را مجبور کردم که 2 درصد (67 دلار) از درآمد ماهانه اش را پس انداز کند. او با تغییر سرویس اشتراک تلویزیون کابلی اش، 33 دلار دیگر را پس انداز کرد. ماه بعد پس اندازش را به 3 درصد افزایش دادیم. ما اشتراک مجله ی پیپل او را لغو کردیم (حالا موقع مطالعه درباره ی زندگی خودش بود، نه دیگران) و به جای هفته ای دو بار به استارباکس رفتن، به کاتلین گفتم که قهوه و سایر مخلفات را بخرد و قهوه اش را در دفتر کارش درست کند (بعدها از این ایده خیلی بیش تر خوشش آمد، من هم همین طور!)

در پایان سال، کاتلین 10 درصد از هر یک دلاری را که در می آورد، بدون ایجاد اثری محسوس در شیوه زندگی اش پس انداز می کرد شگفت زده شده بود! همان عمل منظم، روی جنبه های دیگر زندگی اش هم اثر موجی داشت. محاسبه کرد که چه مقدار از پولش را صرف سرگرمی های بیهوده می کند و در عوض شروع کرد به سرمایه گذاری آن پول روی رشد و پیشرفت شخصی اش. بعد از پرورش فکرش با برنامه های الهام بخش و آموزشی، خلاقیتش خیلی زیاد شد و چندین ایده ی جالب به من داد درباره کسب درآمد بیش تر و صرفه جویی در منابع سازمان. طرحی به من داد که در اوقات فراغتش روی آن کار کرده بود و از من خواست با توجه به استراتژی هایی که سودآوری شان ثابت می شد، 10 درصد از کل هزینه های کاهش یافته و 15 درصد از کل درآمدهای جدید را به او بدهم. در پایان سال دوم، او بیش از 100 هزار دلار در سال درآمد داشت و این علاوه بر آن پایه حقوق 40 هزار دلاری اش بود. سرانجام کاتلین کسب و کار خودش را راه انداخت و شرکت را ترک کرد. دو سال پیش، کاتلین را اتفاقی در فرودگاه دیدم. حالا سالانه بیش از 250 هزار دلار درآمد داشت و با پولی که پس انداز کرده بود، بیش از یک میلیون دلار دارایی داشت. یک میلیونر بود! تمام این ها فقط با انتخاب برداشتن یک گام کوچک و پس انداز 33 دلار در ماه شروع شد.

زمان خیلی مهم است

هر چه زودتر شروع به ایجاد این جور تغییرات کوچک کنید، اثر مرکب با قدرت بیش تری به نفع شما کار می کند. فرض کنید دوستتان در سن 23 سالگی و بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، وقتی که در اولین شغلش مشغول به کار شد، به نصایح دیو رمزی گوش می داد و شروع به پس انداز ماهانه 250 دلار در حساب بیمه ی بازنشستگی راث ایرا می کرد.

از طرف دیگر شما تا سن 40 سالگی پس انداز کردن را شروع نمی کردید یا قبلا شروع به پس انداز می کردید ولی چون سود زیادی در آن نمی دیدید، موجودی حساب بازنشستگی تان را خالی می کردید.

وقتی دوست تان 40 ساله می شود، دیگر مجبور نیست حتی یک دلار هم پس انداز کند و در سن 67 سالگی بیش از یک میلیون دلار خواهد داشت که البته با بهره ی مرکب 8 درصد بیش تر می شود. در مقابل، شما از سن 40 سالگی تا زمانی که به سن 67 سالگی برسید، ماهانه 250 دلار سرمایه گذاری می کنید؛ یعنی تا سن معمول بازنشستگی تامین اجتماعی برای آدم هایی که بعد از سال 1960 به دنیا آمده اند.

این یعنی در مقایسه با 17 سال او، شما به مدت 27 سال پول تان را پس انداز می کنید. وقتی بازنشسته می شوید، شما کمتر از 300 هزار دلار خواهید داشت، در حالی که 27 هزار دلار بیش تر از دوست تان سرمایه گذاری کرده اید.

با این که پول تان را سال های بیش تری پس انداز کرده اید و پول بیشتری هم سرمایه گذاری کرده اید، فقط با کم تر از یک سوم پولی که می توانستید داشته باشید، کارتان را پایان می دهید. این اتفاق وقتی می افتد که از رفتارها، عادت ها و کارهای ضروری غافل می شویم یا انجام شان را عقب می اندازیم. برای شروع اقدامات کوچک و جزیی که شما را در مسیر رسیدن به اهداف تا هدایت می کنند، منتظر فردا نباشید!

                                                          قدرت اثر مرکب

آیا با خودتان می گویید خیلی دیر به این فکر افتاده اید و دیگر هرگز نمی توانید به آن نقطه برسید؟ این فقط یک فکر منفی و ناامید کننده ی دیگر است و وقت آن رسیده که این گونه فکرها را بریزید دور. برای به دست آوردن مزایا و منافع اثر مرکب، هیچ وقت دیر نیست. فرض کنید همیشه می خواستید پیانو بنوازید، ولی احساس می کردید برای این کار خیلی دیر است چون به حدود 40 سالگی رسیده اید. ولی اگر همین حالا شروع کنید، وقتی بازنشسته می شوید،ممکن است یک استاد پیانو باشید، چون 25 سال در حال نواختن پیانو بوده اید! مهم این است که همین حالا شروع کنید. هر عمل بزرگ و هر ماجراجویی خارق العاده، با برداشتن قدم های کوچک شروع می شود. اولین قدم، همیشه سخت تر از آن چیزی که واقعا هست، به نظر می رسد.

اما اگر 25 سال خیلی زیاد باشد چطور؟ اگر شما فقط برای ده سال زمان یا صبر داشته باشید چطور؟ برایان تریسی در کتاب نقطه ی کانونی نشان داد که چگونه می توانید هر جنبه ای از زندگی تان را که می خواهید، تا 1000 درصد بهبود ببخشید. نه 10 درصد، یا حتی 100 درصد، بلکه 1000 درصد! اجازه دهید خلاصه ای از آن را برای تان توضیح دهم. تمام کاری که باید انجام دهید این است که در هر روز کاری، خودتان، عملکردتان، بازده تان و درآمدتان را یک دهم درصد (یک هزارم) بهتر کنید، حتی می توانید تعطیلات آخر هفته را هم در نظر نگیرید. همین فقط یک هزارم. فکر می کنید بتوانید از عهده ی این کار برآیید؟ البته، همه می توانند. واقعا ساده است. اگر در هر روز کاری تان این کار را انجام دهید، در نتیجه در هر هفته به اندازه نیم درصد بهتر می شوید که می شود 2 درصد در هر ماه و مرکب می شود و به 26 درصد در هر سال می رسد. یعنی درآمدتان هر 2/9 سال دو برابر می شود. در سال دهم، می توانید 1000 درصد آن چه حالا انجام می دهید و درآمد دارید، به دست آورید. شگفت انگیز نیست؟ مجبور نیستید 1000 درصد بیش تر تلاش کنید یا 1000 درصد زمان بیش تری کار کنید. فقط روزی یک هزارم بهتر شوید، همین.

تنظیم: سمیه مظفری

برگرفته از کتاب “اثر مرکب آغاز جهشی در زندگی، موفقیت و درآمد شما” نوشته: “دارن هاردی”، مترجمان: لطیف احمد پور، میلاد حیدری، انتشارات: شریف.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید