• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 01 / 22

پرورش گیاه غول پیکر آگاو – گیاهان آپارتمانی

آگاو گیاه بیابانی است که بومی بیابان های مکزیک و ایالات متحده است. این گیاه را به نام آگاوه و گیاه صد ساله نیز می شناسند. علت نام گذاری گیاه صد ساله، رشد آهسته آن است و این که در گذشته فکر می کردند که صد سال طول می کشد تا گل دهد. این گیاه تک لپه است و نباید آن را با کاکتوس اشتباه کرد. آگاو فقط یک بار گل می دهد و سپس گیاه می میرد.

حدود 450 گونه آگاو وجود دارد. آگاو از نور مستقیم و فراوان خورشید و آب کم استقبال می کند. آن ها آهسته رشد می کنند، حتی نمونه هایی که به گیاهان بزرگ تبدیل می شوند می توانند برای مدت زمانی در داخل خانه نگهداری شوند.

گیاهان آگاو انسان دوست نیستند زیرا شیره آن ها تحریک کننده است و خارهای روی برگ ها در صورت لمس، خاطره دردناکی را برای شما به ارمغان می آورد.

شرایط رشد گیاه آگاو

برای داشتن گیاهان سالم آگاو در منزل این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

نور: تابش نور خورشید در تمام طول سال. در نظر داشته باشید که گیاهان آگاو خود را در طول تابستان به خارج از خانه منتقل کنید، جایی که می توانند از نور کامل آفتاب برخوردار شوند و مطمئن شوید که در زمستان هم پشت پنجره ای قرار دهید که از نور زمستانی زیادی برخوردار شوند. اکثر انواع آگاو روزانه حداقل 6 ساعت نور خورشید نیاز دارند.

آب: در بهار، با آب گرم آبیاری کنید آن هم زمانی که خاک شروع به خشک شدن می کند. اجازه ندهید که خاک کاملاً خشک شود. در زمستان و پاییز، که رشد آن ها متوقف یا خیلی کم است، بسیار کم آبیاری کنید.

دما: گیاهان آگاو در بهار و تابستان گرم 21 تا 32 درجه سانتی گراد و فصول سرد سال، پاییز و زمستان دمای 10 تا 15 درجه سانتی گراد را ترجیح می دهند.

خاک: از مخلوط خاک های استاندارد گلدان موجود در بازار یا خاک کاکتوس یا ساکولنت استفاده کنید. آگاو خاک های شنی خوب زهکشی شده را می پسندد.

• کود: در بهار و تابستان کوددهی کنید و در طول پاییز و زمستان کوددهی نکنید.

انواع مختلف آگاو

ده ها گونه آگاوا برای کشت وجود دارند که بسیاری از گونه های آن ها غول پیکر و بزرگ هستند. برخی از گونه های محبوب تر شامل موارد زیر است:

• آگاو برگ خنجری یا آگاو قرن: دارای برگ های مایل به آبی زیبا با نخ های برجسته و اره ای دندان است. این ها بسیار بزرگ می شوند.

• آگاوه شاهی: این آگاو کوچک دارای برگهای قائم نوک تیز که خارهای سیاه دارد و فقط حدود 25 سانتی متر ارتفاع پیدا می کنند. این گونه گیاهی خوب برای پرورش در منزل است اما به زیبایی خنجری نیست.

• آگاو فیلیفرا یا برگ نخی: این گیاه کمیابی است که رشته هایی از نوک برگ های آن امتداد دارد.

• آگاو پری یا آگاو گرد. این آگاو سبز خاکستری است که برگ های ضخیم دارد و نوک برگ ها خار تیره یا سیاه دارد. عاشق خورشید است و دمای سرما را تحمل نخواهد کرد.

تکثیر آگاو

گیاهان آگاو از طربق بذر به سختی رشد می کنند و در منزل به ندرت گل می دهند. در عوض، با افزایش سن گیاه، جوانه یا پاجوش هایی در پایه گیاه تولید می شود که برای تکثیر می توان آن ها جدا کرد و در محل جدیدی کاشت البته در آگاو هایی که در منزل نگهداری می شوند، این پاجوش ها تولید نمی شوند. این پاجوش ها در گلدان جدید اغلب زمان زیادی را برای شروع رشد نیاز دارند. بهتر است گیاه جدید برای منزل خود بخرید و تکثیر آن را در گلخانه انجام دهید.

از خاک کاکتوس استفاده کنید و گیاه جدید را در مکانی قرار دهید که نور زیادی دریافت کند. آب کمی به گیاه دهید و قبل از تعویض گلدان، به آن ها زمان زیادی بدهید تا ریشه های محکمی ایجاد کنند.

تعویض گلدان آگاو

معمولا آگاو هر سال نیاز به انتقال به گلدان جدید ندارد. بیشتر گونه هایی که کشت می شوند بسیار آهسته رشد می کنند و برای بزرگ تر کردن گلدانشان نیاز به زمان زیادی است. هم چنین بهتر است تا حد ممکن کمتر به آگاو دست بزنید، آن ها مزاحمت را دوست ندارند. هنگامی که گلدان را تعویض می کنید، خاک گلدان را با خاک جدید جایگزین کنید و گیاه را در گلدان محکم کنید.

با این حال ، مراقب باشید که آگاو را خیلی عمیق نکارید، زیرا باعث پوسیدگی ساقه در طی فصل رشد می شود. هنگام تعویض گلدان، از مخلوط خاک کاکتوس یا ساکولنت با زهکشی خوب استفاده کنید. از خاکی که خیس است یا آب را در خود نگه می دارد، استفاده نکنید.

نکاتی برای نگهداری آگاو در منزل

پرورش گیاه آگاو کار سختی نیست. آن ها رشد آهسته ای دارند و حتی نیاز به بی توجهی دارند! اگر شما دوست دارید با گیاهان منزل زیاد سر و کار داشته باشید و آب زیادی به آن ها دهید پس آگاو گیاه مناسب خانه شما نیست.

آگاو را پشت یک پنجره آفتاب گیر بگذارید و دیر به دیر به آن سر بزنید. در مورد گونه های بزرگ آگاو، باید در نهایت از منزل خارج شوند مگر این که گلخانه بزرگی داشته باشید.

آن ها خارهای تحریک کننده و بعضی اوقات خارهای تیز دارند که می تواند باعث آسیب دیدگی کودکان کوچک و حتی حیوانات خانگی شود. بنابراین گلدان را دور از دسترس آن ها قرار دهید.

ترجمه: سمیه مظفری

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید