• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2020 / 03 / 11

پیتزا با خمیر جادویی و دو روش پنیر پیتزا در خانه

بسیاری از خانواده ها به خاطر مطمئن نبودن از بهداشت و سلامت مواد اولیه مورد استفاده، قیمت بالا یا دسترسی نداشتن به پیتزای مرغوب و دلخواه خود، از خرید پیتزا در پیتزا فروشی و اغذیه ها خودداری می کنند و در منزل نیز تهیه خمیر پیتزا یکی از موارد مشکل تهیه پیتزا در منزل است. حتی بعضی افراد خرید خمیر پیتزای آماده نیز نمی پسندند.

در این مقاله طرز تهیه خمیر پیتزا و پیتزای گوشت و قارچ آموزش داده می شود. فقط کافیست یک بار این خمیر را امتحان کنید تا به کیفیت و مزه عالی پیتزای خانگی مطمئن شوید و همیشه این فست فود مورد علاقه همه خصوصا بچه ها را در منزل با مواد اولیه سالم تهیه و نوش جان کنید.

در این مقاله طرز تهیه خمیر پیتزا، مواد پیتزا و در انتها پنیر پیتزا آموزش داده می شود.

  پیتزای خانگی با خمیر جادویی

مواد اولیه خمیر پیتزا

  • شیر نصف لیوان

  • مخمر یا خمیر مایه یک قاشق چای خوری پُر

  • بهبود دهنده در صورت تمایل نصف قاشق چایخوری

  • شکر یک قاشق چای خوری

  • تخم مرغ یک عدد

  • نمک نصف قاشق چای خوری

  • روغن دو قاشق غذا خوری

  • آرد یکی و نیم تا دو لیوان

طرز تهیه خمیر پیتزا

نکته 1: آرد بسته به نوع آن از یکی و نیم تا دو لیوان مصرف می شود و گاهی به علت سبک بودن آرد شاید بیشتر هم نیاز باشد.

نکته 2: مخمر یا خمیر مایه و بهبود دهنده را می توانید از عطاری ها و یا برخی نانوایی ها تهیه کنید.

نکته 3: بهبود دهنده سبب می شود خمیر ترک نخورد و کیفیت و ماندگاری خمیر را بالا می برد.

شیر را تا حدود 40 درجه سانتی گراد ولرم کنید به گونه ای که دست را نسوزاند و خنک هم نباشد، مخمر و شکر را در یک ظرف و ترجیحا در جای گرمی مثل روی بخاری با شعله کم یا شمعک، قرار دهید. ده دقیقه تا یک ربع ساعت زمان دهید تا شیر به عمل آید یعنی روی شیر حالت جوش قهوه ای رنگی می بندد. اگر خمیر مایه کهنه باشد و یا برای مدت طولانی در جایی غیر از یخچال نگهداری شود، معمولا شیر را به عمل نمی آورد.

تخم مرغ را هم بزنید تا یکدست شود. نمک و روغن را نیز اضافه کنید و هم بزنید. سپس شیر به عمل آمده با مخمر را به آن ها اضافه کنید. در مرحله آخر آرد و بهبود دهنده را به مواد اضافه کنید. نکته ای که در مخلوط کردن مواد وجود دارد این که باید با کف دست آن را ورز دهید و نباید انگشتان را در خمیر فرو ببرید تا خمیر لطیفی به دست آید که به دست نچسبد. همان طور که در بالا توضیح داده شد بسته به نوع آرد شما باید به مقداری آرد بیفزایید که خمیر به دست نچسبد و نه خیلی سفت شود.

اگر می خواهید کیفیت خمیر شما بهتر شود بایستی صد بار خمیر را بزنید برای این کار یک سینی را بر روی زمین قرار دهید و خمیر را از فاصله نیم متری با شدت و ضربه به سینی بکوبید و همان طور که در بالا گفته شد انگشتان خود را در خمیر فرو نکنید.

ظرف گودی را انتخاب کنید. کف آن را با روغن چرب کنید و خمیر را در آن بگذارید. با کاتر یا چاقوی تیز، یک علامت بعلاوه عمیق به اندازه 5 تا 10 سانتی متر روی خمیر بکشید. روی ظرف پلاستیک بکشید و روی آن را با پتو یا پارچه گرمی بپوشانید. این ظرف را در جای گرمی مثل کنار بخاری یا شوفاژ قرار دهید.

پس از یک ساعت حجم خمیر تقریبا دو برابر می شود و علامت بعلاوه روی خمیر از هم باز می شود. در این هنگام، خمیر پیتزا آماده است فقط باید دو تا سه بار خمیر را ورز دهید تا هوای خمیر خارج شود و به اصطلاح هواگیری کنید.

طرز تهیه خمیر پیتزای جادویی

مواد اولیه پیتزای گوشت و قارچ

  • پیاز یک عدد

  • گوشت چرخ کرده صد گرم

  • قارچ 200 گرم

  • فلفل دلمه ای یک عدد

  • ذرت نصف پیمانه

  • رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری

  • پنیر پیتزا به مقدار دلخواه

  • روغن به مقدار لازم

  • زردچوبه، نمک، فلفل و آویشن

طرز تهیه پیتزای گوشت و قارچ

نکته ای که لازم است بیان شود این که اگر همه مواد اولیه پیتزا را نداشتید، باز هم این پیتزا را با هر موادی که در منزل دارید تهیه کنید چون با دستور خمیر بالا، هر موادی باشد مزه آن بی نظیر و به یاد ماندنی خواهد شد.

پیاز را نگینی کنید و در مقدار کمی روغن سرخ کنید. گوشت را همراه پیاز تفت دهید. نمک، رب و ادویه را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا یکدست شود.

قارچ را ورقه ورقه کنید. فلفل دلمه را نیز نگینی خرد کنید.

برخی افراد پیاز را ورقه ورقه می کنند و روی خمیر یک لایه پیاز ورقه شده زیر مواد گوشتی می گذارند این مورد اگر مطابق ذائقه شماست می توانید به کار برید.

ظرف های تخت و کم عمقی که قابل گذاشتن در فر یا توستر باشد انتخاب کنید. کف ظرف را چرب کنید. خمیر را به قطر نیم سانتی متر در کف ظرف پهن کنید. مواد گوشتی بالا را یک لایه نازک روی آن بریزید، روی آن قارچ های ورقه شده، فلفل دلمه ای نگینی و ذرت را بپاشید. پیتزا را در فر یا توستر بگذارید بسته به فر شما درجه حرارت را بین 180 تا 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. وقتی کناره های پیتزا شروع به تیره و قهوه ای رنگ شدن کرد، پیتزا آماده است. آن را خارج کنید و پنیر پیتزا را روی آن بریزید و مجددا در فر قرار دهید و در حد یک تا دو دقیقه گریل را روشن کنید تا روی پیتزا طلایی شود.

پیتزای شما آماده است.

همان طور که در بالا گفته شد هر موادی که در منزل دارید می توانید برای تهیه پیتزا به کار ببرید. اگر گوشت نداشتید می توانید پیتزای سبزیجات با هویج، فلفل دلمه ای، قارچ، گوجه فرنگی و ذرت یا زیتون سیاه ورقه شده تهیه کنید و یا در تهیه پیتزای گوشت، اگر گوشت چرخ کرده نداشتید می توانید از گوشت ریش ریش کرده گوساله و یا حتی سینه مرغ استفاده کنید.

سعی کنید از مواد ناسالمی مثل سوسیس و کالباس استفاده نکنید مگر سوسیس یا کالباس خانگی تهیه کرده باشید.

اگر پنیر پیتزا نداشتید می توانید روش زیر را به کار برید

حتی اگر پنیر پیتزا در منزل نداشتید می توانید کمی پنیر صبحانه با کره را مخلوط کنید و روی حرارت هم بزنید تا مایع غلیظ یکدستی حاصل شود، این مایع به جای پنیر پیتزا قابل استفاده است هر چند که شاید مزه و خاصیت کش دار شدن پنیر پیتزا را نداشته باشد و اگر می خواهید پنیر پیتزای شما همانند بازار شود و از طرفی پنیر خانگی با مواد سالم و قابل اطمینان شما باشد پس ادامه مقاله را مطالعه کنید.

طرز تهیه پنیر پیتزای خانگی

در زیر طرز ساده ترین روش تهیه پنیر پیتزای خانگی شرح داده می شود.

تهیه پنیر پیتزا در منزل نیاز به قرص مایه پنیر، شیر، جوهر لیمو و نمک دارد.

دو لیتر شیر را در دمای 60 درجه به مدت 30 دقیقه روی حرارت قرار دهید. نصف قاشق چای خوری جوهر لیمو را در کمی آب حل کنید و به شیر اضافه کنید و مجددا 30 دقیقه حرارت دهید.

یک چهارم قرص مایه پنیر را در یک چهارم فنجان آب حل کنید. سپس به شیر اضافه کنید و شعله را کم کنید. چند دقیقه هم بزنید و 15 دقیقه صبر کنید تا شیر دلمه دلمه شود. با چاقو آن را به صورت چند مستطیل کوچک برش بزنید. این مخلوط را از صافی عبور دهید تا آب اضافی آن گرفته شود سپس با دست و قاشق ورز دهید. نمک اضافه کنید و مجددا ورز دهید تا یکدست شود. در مرحله آخر درون یک ظرف آب و یخ، پنیر را به مدت یک ساعت قرار دهید تا کش دار شود.

طرز تهیه پنیر پیتزای خانگی

هنگام استفاده این پنیر را رنده کنید و روی پیتزا یکنواخت بپاشید و از پیتزای خانگی خود لذت ببرید.

ندا مظفری

 

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید