• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 06 / 06

با خونریزی پس از یائسگی چه کنیم؟

خونریزی پس از یائسگی زمانی اتفاق می افتد که یک خانم یائسه شده و دیگر پریود نمی شود. زمانی که خانم یکسال تمام پریود نمی شود و مطمئن می شود که یائسه شده است اگر خونریزی واژن بعد از این یکسال اتفاق بیفتد در این موقع بایستی به پزشک مراجعه کند.

خونریزی یائسگی

علت خونریزی پس از یائسگی چیست؟

خونریزی پس از یائسگی ممکن است به چند دلیل اتفاق بیفتد. برای مثال خانمی که درمان هورمونی داشته باشد ممکن است چند ماه بعد، خونریزی داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است خانمی فکر کند که یائسه شده ولی تخمک گذاری همچنان ادامه دارد و پس از آن نیز خونریزی ادامه خواهد داشت.

علت دیگر خونریزی پس از یائسگی می تواند به علت پولیپ غیر سرطانی رحمی باشد که در غشا داخلی رحم رشد می کند و باعث هایپرپلازی آندومتریوم می شود که همان ضخیم شدن دیواره داخلی رحمی است.خونریزی پس از یائسگی ممکن است بخاطر نازک شدن بافت واژن باشد، نازک شدن بافت واژن بخاطر کاهش سطح استروژن است.

اگرچه خونریزی بعد یائسگی اغلب بی ضرر است ولی امکان دارد نشانه ی سرطان باشد. حدود 10 درصد از زنانی که خونریزی پس از یائسگی دارند به علت سرطان آندومتریال است.

نشانه های خونریزی پس از یائسگی چیست؟

برخی فقط خونریزی پس از یائسگی را دارند ولی برخی دیگر نشانه های دیگری مثل درد هنگام آمیزش را نیز تجربه می کنند.

خونریزی پس از یائسگی را چگونه تشخیص می دهند؟

اولین گام در تشخیص این خونریزی یک معاینه بدنی و پرسیدن سوابق خونریزی و قاعدگی توسط پزشک است که ابتدا تست پاپ اسمیر تجویز می شود تا از ابتلا یا عدم ابتلا به سرطان دهانه رحم مطمئن شوند.

روش تشخیصی دیگر سونوگرافی قسمت های مختلف مثل رحم، دهانه رحم، لوله فالوپ و تخمدان ها است.

روش دیگر هیسترسکوپی است که پزشک بافت داخلی رحم را می بیند.

چگونه خونریزی پس از یائسگی درمان می شود؟

درمان آن به علت خونریزی بستگی دارد که خونریزی شدید باشد یا نشانه های دیگری داشته باشد. بسیاری از نمونه ها نیاز به درمان ندارند و در صورتی که سرطان نباشد روش های درمانی زیر به کار می رود.

کرم استروژن: اگر خونریزی به علت نازک شدن بافت واژینال باشد این کرم تجویز می شود.

برداشتن پولیپ: برداشتن پولیپ نیاز به عمل جراحی دارد.

پروژسترون: مصرف پروژسترون یک درمان موقتی است که در صورتی تجویز می شود که بافت داخل رحمی رشد زیادی کرده باشد. پروژسترون این رشد اضافی را کاهش میدهد و در نتیجه خونریزی کمتر می شود.

هیسترکتومی: در این روش با عمل جراحی شکمی و یا لاپاراسکوپی رحم برداشته می شود.

اگر خونریزی به علت سرطان باشد درمان آن بستگی به نوع سرطان و اینکه در چه مرحله است متفاوت است. درمان معمول برای سرطان رحم یا دهانه رحم شامل جراحی ،شیمی درمانی یا پرتو درمانی می باشد.

خونریزی پس از یائسگی در بیشتر موارد با موفقیت درمان شده است. اگر خونریزی شما بعلت سرطان باشد درمان آن بسته به نوع سرطان و اینکه در چه مرحله ای تشخیص داده شود متفاوت است. نرخ زنده ماندن به مدت 5 سال بعد از درمان سرطان، 95 درصد می باشد و این درصورتی است که سرطان زود تشخیص داده شود و به بافت های دیگر پخش نشده باشد.

ترجمه: زهرا صانعی

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید