• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 26

فتیر شیری

فتیر نوعی نان شیرین است که از مواد مغذی برای پخت آن استفاده می شود و از شیرینی های موجود در بازار سالم تر و خوشمزه تر بوده همچنین دارای ارزش غذایی بالایی نیز است. خصوصا زمانی که فتیر در منزل تهیه می شود از سلامت مواد تشکیل دهنده آن و طرز پخت سالم آن مطمئن هستید. قند آن نسبت به شیرینی های دیگر کمتر بوده و به راحتی می توانید در منزل آن را تهیه کنید و مزیتی که دارد این است که می توانید طبق ذائقه خود از شکر کمتری برای پخت آن استفاده کنید.

فتیر شیری

فتیر انواع مختلفی دارد که در این مقاله طرز تهیه فتیر شیری آموزش داده شده است.

مواد لازم:

خمیر نانوایی 3 عدد

شکر 1 تا 1.5 کیلوگرم

روغن 500 تا 700 گرم

آرد 3 کیلوگرم

ماست 1 کاسه

شیر 1 کیلوگرم

گلاب 2 لیوان

تخم مرغ به مقدار لازم

هل کوبیده شده 3/4 فنجان

زعفران کمی

زردچوبه 1.5 قاشق غذاخوری

زنجبیل 2 قاشق چایخوری

دارچین 2 قاشق چایخوری

کنجد برای تزیین

طرز تهیه:

ابتدا شیر را داخل ظرف مناسبی ریخته و روی حرارت قرار دهید اگر از قبل گرم نشده باشد باید خوب بجوشانید سپس از روی حرارت برداشته صبر کنید تا ولرم شود.

آرد و خمیر را با یکدیگر مخلوط کنید سپس شکر، شیر ولرم، روغن، زردچوبه، زنجبیل، دارچین، گلاب، هل کوبیده و ماست را به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید، در صورت چسبناک بودن می توانید به آن آرد اضافه کنید. این خمیر نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد به گونه ای که به دست نچسبد و اگر با اضافه کردن آرد، شیرینی آن کمتر شد مقداری شکر به آن اضافه کنید و خمیر را ورز دهید. ورز دادن خمیر خیلی مهم است چون باید تمام مواد به خوبی حل شود.

بعد از اینکه ورز دادن خمیر به پایان رسید باید 3 تا 4 ساعت آنرا در دمای معمولی اتاق کنار بگذارید و روی آن پارچه تمیزی بکشید. در صورتی که اتاق خنک باشد باید پارچه ضخیم تری و یا چند عدد پارچه روی خمیر بکشید. بعد از گذشت مدت زمان لازم خمیر را چک کنید در صورتی که خمیر حالت سبکی پیدا کرد و به اصطلاح عامیانه ور آمد، خمیر آماده است.

می توانید خمیر را برای پخت به نانوایی برده یا در منزل و داخل تنورهای گازی یا فر بپزید.

در صورتی قصد پختن فتیر را در منزل داشتید. ابتدا باید خمیر را به گلوله هایی اندازه پرتقال تقسیم کنید چون خمیر های بزرگتر داخل سینی تنور به خوبی قرار نمی گیرد و امکان دارد خمیر از اطراف بریزد و چهره نامناسبی خواهد داشت. سعی کنید گلوله های خمیر به یک اندازه باشد.

بعد از اینکه کار گلوله کردن به اتمام رسید بایستی گلوله های خمیر را برای پهن کردن در مکان مناسبی قرار دهید برای این کار می توانید از پشت سینی های گرد و یا میز چوبی که به این منظور ساخته می شوند استفاده کنید و با وردنه خمیر را روی آن پهن کنید.

بعد از پهن کردن خمیر به وسیله چنگال روی خمیر سوراخ هایی ایجاد کنید تا در حین پخت هوای داخل خمیر خارج شده و خمیر باد نکند. برای زیبایی رویه فتیر می توانید از وردنه های راه راه استفاده کنید یا با هر وسیله دلخواه دیگر روی خمیر طرح بزنید.

تخم مرغ و زعفران را خوب با هم مخلوط کنید در ظرف دربسته ای ریخته و به نانوایی ببرید همینطور می توانید کنجد را در ظرف دیگری بریزید و به نانوا تحویل دهید تا برای تزیین روی خمیرها استفاده کند. مالیدن تخم مرغ و زعفران رادر نانوایی انجام دهید چون در منزل زمانی که خمیرها را در سینی و پارچه تمیزی باز می کنید و روی آن را تخم مرغ بمالید، خمیرها به یکدیگر می چسبد.

برخی کل خمیر را به نانوایی می دهند و خود نانوا آنرا چانه کرده سپس باز می کند و در تنور قرار می دهد.

عده ای تنور برقی یا گازی در منزل دارند و پس از باز کردن خمیرها، با برس مخصوص روی فتیرها تخم مرغ و زعفران را می مالند و در تنور قرار می دهند. فتیر زمانی آماده است که پشت و روی آن کاملا طلایی و مغز پخت شده باشد.

فتیر شیری خوشمزه شما آماده است می توانید آن را میل کنید. فتیر دارای شیرینی ملایمی است و می توان به جای نان در وعده صبحانه همراه با پنیر، مربا، عسل و خامه و … از آن استفاده کرد. همچنین به عنوان چاشت کودکان در مدرسه و یا مراسم های عصرانه می توانید از آن استفاده کنید. برای نگهداری آن باید داخل ظرف های دربسته و یا از نایلون مناسب استفاد کرد تا هوا داخل ان وارد نشود همچنین برای استفاده طولانی مدت در فریزر هم قابل نگهداری است.

الهه عباس زاده هاشمی

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید