• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 23

طرز تهیه مربای بادمجان به دو روش

بادمجان جزء صیفی جات پر طرفدار است که از زمان های دور از  آن استفاده های مختلفی می شود، و دارای خواص فراوانی است که برای بدن بسیار مفید است، ویتامین گروه B را شامل می شود و غنی از فیبر است که از یبوست جلوگیری می کند، و به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد ضد سرطان و ضد کلسترول می باشد.بادمجان کالری پایینی دارد و برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند مفید است.

در این مقاله مربای بادمجان به دو روش مختلف آموزش داده می شود.

مربای بادمجان

روش اول
مواد لازم :
  • بادمجان 1کیلو گرم
  • شکر 1200گرم
  • گلاب نصف لیوان
  • هل ساییده 1 قاشق مربا خوری
طرز تهیه:

بادمجان ها را بشویید سپس آنها را پوست کرده و حلقه کنید. بادمجان های حلقه شده را در قابلمه مناسبی بریزید و روی آن را آب سرد بریزید. آب سرد به اندازه ای باشد که روی بادمجان ها را بگیرد. بادمجان ها از صبح تا شب درون آب باشد و در این مدت 5 تا 6 بار آب آن را که رنگ پس داده عوض کنید و مجددا آب سرد بریزید.

داخل قابلمه مناسبی مقداری آب بریزید و شکر را به آن اضافه کنید. روی حرارت بگذارید تا شکر در آب حل شود.

در این مرحله هل، گلاب و بادمجان را به آب شکر اضافه کنید و بگذارید آنقدر بجوشد تا غلیظ شود و در اصطلاح به قوام آید. دقت کنید که شعله گاز ملایم و متوسط باشد زیرا شعله زیاد، بافت بادمجان را از بین می برد و له می شود.

برای اینکه متوجه شوید مربا به قوام آمده است یا نه بایستی مقداری از شربت را درون بشقاب بریزید تا سرد شود و اگر از توی قاشق به صورت کشدار آویزان شود، مربا قوام آمده و می توانید از روی حرارت بردارید.

پس از سرد شدن مربا آن را در شیشه های مناسب بریزید و در یخچال نگهداری کنید. در صورتی که یخچال شما جای کافی نداشت می توانید شیشه های مربا را در جای سرد و تاریک مثل انباری نگهداری کنید.

روش دوم
مواد لازم:
  • بادمجان سیاه 1کیلو گرم
  • شکر 1کیلو گرم
  • پسته خام 50 گرم
  • زعفران آبکرده  2قاشق  غذاخوری

در روش دوم همانند روش اول بادمجان ها را پوست کرده و حلقه کنید.

درون قابلمه ای آب بریزید و آن را بجوشانید سپس بادمجان ها را درون آب جوش ریخته و با حرارت ملایم بگذارید 15 تا 20 دقیقه بجوشد تا رنگ بادمجان روشن شود. دقت کنید در این مرحله بادمجان ها له نشوند.سپس آنها را از آب خارج کرده و درون آبکش بریزید تا کاملا آب سیاه آن خارج شود.

قابلمه مناسبی بردارید و آب و شکر را با هم مخلوط کنید ، هم بزنید و بگذارید روی حرارت بجوشد و شکر کاملا در آب حل شود.

بادمجان ها را درون قابلمه آب شکر ریخته و بگذارید با حرارت ملایم بپزد تا به قوام بیاید، پسته تازه را خلال کرده و داخل قابلمه بریزید تا با بادمجان ها بپزد. زعفران دم کرده را به قابلمه اضافه کنید تا بادمجان ها خوش رنگ شوند.

در این مرحله شربت مربا را مزه کنید اگر طبق ذائقه شما تشخیص دادید که مربا باید شیرین تر باشد می توانید مقداری شکر به مخلوط بالا اضافه کنید. همچنین بادمجان ها را تست کنید تا نرمی لازم را داشته باشد بنابراین نباید نه سفت و نه شل باشد.

توجه داشته باشید اگر پسته خام و تازه در دسترس نداشتید، می توانید به جای آن از خلال پسته استفاده کنید.می توانید خلال پسته را از لوزم قنادی تهیه کنید.

مربای بادمجان ظاهر زیبا و طعم  بسیار خوبی دارد که می توانید آن را در وعده صبحانه یا عصرانه با کره میل کنید. برخی افراد مربا را در حد یک یا دو قاشق بعد از ناهار یا شام میل می کنند تا این مربا در نقش دسر به هضم غذای آنها کمک کند.

الهه عباس زاده هاشمی_گلبهار برات زاده

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید