• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 24

همه چیز درباره کوتاه کننده آدرس گوگل

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید یک آدرس اینترنتی طویل و یا غیر حروف حاوی عدد و علامت را از طریق پیامک برای فردی ارسال کنید و یا آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید ولی به دلیل ظاهر نامناسب آن و فضای زیادی که اشغال می کند، از این کار صرف نظر کرده باشید، خوب، در این مقاله قصد داریم یکی از بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک را که می تواند حلال مشکلاتی از این سنخ باشد، به شما معرفی کنیم.

گوگل

همه چیز درباره کوتاه کننده آدرس گوگل

گوگل دارای یک سرویس کوتاه کننده آدرس به نام Goo.gl URL Shortener می باشد و این سرویس درواقع یک نرم افزار آنلاین است.

کوتاه کننده آدرس اینترنتی (URL) چیست؟

کوتاه کننده های آدرس، سرویس هایی هستند که آدرس های طولانی را دریافت نموده و در عرض چند ثانیه به یک لینک کوتاه و مختصر اینترنتی تبدیل می کنند اغلب این سرویس‌ها در واقع یک Redirect (تغییر مسیر) انجام می دهند به این معنا که کاربر با کلیک بر روی آدرس کوتاه شده ابتدا به سایت ارائه دهنده سرویس هدایت شده و سپس وب سایت ارائه دهنده سرویس، کاربر را به سایت اصلی می‌فرستد.

کاربران نهایی براحتی می توانند با کلیک بر روی لینک کوتاه شده، به مقصد مورد نظر خود هدایت شوند. عمده ترین جایی که نیاز به استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک دارید و در آنجا می توانید آدرس های اینترنتی کوتاه شده بسیاری را نیز مشاهده کنید، شبکه اجتماعی توییتر است چرا که کاربران در پست های این شبکه اجتماعی با محدودیت تعداد کاراکتر مواجه هستند(حداکثر 140 کاراکتر برای هر پست)، درنتیجه این محدودیت، وارد کردن آدرس کامل وب سایت ها را دشوار می سازد. علاوه بر این اگر بخواهید لینک کوتاه شده را از طریق پیامک ارسال کنید دیگری نیازی به صرف مدت زمان زیادی برای تایپ آن، هزینه بیشتری برای ارسال آن و ترس از اشتباهات تایپی نخواهید داشت.

دلایل استفاده از سرویس کوتاه کننده آدرس گوگل

در این قسمت به این سوال پاسخ می دهیم که چرا عده ای به جای استفاده از سرویس هایی چون bit.ly یا ow.ly یا is.gd و یا سایر کوتاه کننده های آدرس، سرویس گوگل را برمی گزینند. خوب، اگر از سرویس گوگل استفاده کنید در این صورت، دیگر در خصوص لینک خود، با مشکلات بالقوه بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) مواجه نمی شوید. علاوه بر این می توانید آدرس کوتاه شده خود را براحتی تایپ نموده و سپس پیامک کنید و یا در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و از طریق کلیک های بازدیدکنندگان باعث ارتقای رتبه سایتتان شوید.

یکی از دلایلی که مردم به سرویس های کوتاه کننده لینک روی می آورند ارتقاء پیج رانک وب سایت و یا وبلاگشان می باشد. بیشتر سرویس های کوتاه کننده آدرس، اثر مثبتی بر روی صفحاتی با پیج رانک پایین دارند. چرا که اشتراک گذاری لینک ها را تسهیل نموده و تعداد کلیک ها و ترافیک مربوط به هر لینک را نمایش می دهند و گوگل نیز از نتایج کلیک و اشتراک گذاری لینک ها برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. با این حال استثنائاتی هم وجود دارد.

با آنکه کوتاه کننده های آدرس تاثیری مثبتی بر روی رتبه بندی صفحات وب دارند اما، زمانی که لینکی را کوتاه می کنید در حقیقت ریسک نموده و به یک شخص ثالث اعتماد می کنید. و شما مسلما نمی خواهید که خطر کرده و لینک های زنده خود را به دلیل از رده خارج شدن سرویس ها و یا برنامه های کاربردی کوتاه کننده لینک از دست بدهید. اگرچه سرویس کوتاه کننده لینک گوگل هم عاری از نقص و ایراد نیست اما توجه داشته باشید که این کمپانی پیش از آنکه بخواهد به سرویسی خاتمه دهد با ارائه هشدارهای پیشرفته ای، کاربرانش را مطلع می سازد و نیز زمانیکه بخواهد اپلیکیشنی را از رده خارج کند روشی را جهت مهاجرت و انتقال داده ها، پیش روی کاربرانش قرار می دهد.

آخرین دلیلی که باعث ترغیب به استفاده از این سرویس می شود فقط تجربه است. احتمالا از گوگل برای مقاصد دیگر نیز استفاده می کنید، پس چرا تمامی اطلاعات خود را در محلی همانند حساب کاربری گوگل تان نگهداری نمی کنید تا بعدا بتوانید براحتی به آن ها دسترسی داشته باشید!

علاوه بر این، برخلاف Google Analytics که برای استفاده از آن حتما باید مالک سایت باشید، در این سرویس می توانید هر لینکی را قرار داده و آمار بازدید آن را تحلیل و بررسی کنید.

چه دلایلی باعث می شود که از سرویس گوگل استفاده نکنید؟

برای عدم استفاده از سرویس گوگل، سه دلیل بزرگ وجود دارد.

دلیل اول:

اولین دلیل این است که می ترسید اطلاعاتتان در اختیار گوگل قرار بگیرد. مثلا بیشتر افراد و شرکت ها از Google Analytics و سایر تولیدات گوگل تنها به این دلیل پرهیز می کنند که از دادن اطلاعات زیاد به گوگل هراس دارند. چرا که در این سرویس، تجزیه و تحلیل های مربوط به آدرس های کوتاه شده عمومی هستند، بنابراین با اشتراک گذاری لینک ها با دیگران، ناخواسته این تحلیل ها را هم در اختیار آن ها قرار می دهید.

دلیل دوم:

عده ای بر این باورند که ممکن است این محصول، محصول آینده داری نباشد. چرا که گوگل لوگوی خود را به روز کرده است، اما در زمان این نوشته، هنوز آرم سرویس goo.gl خود را به روز نکرده است. البته شاید اینکار صرفا یک سهل انگاری از سوی گوگل باشد اما در عین حال می تواند حاکی از آن باشد که این محصول، محصول چندان پرطرفداری نیست و احتمال دارد مدت زمانی زیادی دوام نداشته باشد. بنابراین باید محتاطانه عمل نمود چون گوگل برای پشتیبانی دائمی از لینک های قدیمی شما تضمینی ارائه نمی دهد.

دلیل سوم:

علی رغم تصادفی بودن ظاهر لینک های کوتاه شده توسط سرویس گوگل، اما این لینک ها 6 کاراکتری هستند بنابراین احتمال شکست آن با آزمون و خطا وجود دارد بنابراین کوتاه کردن آدرس فایل های حساس و خصوصی ذخیره شده در فضای ابری با سرویس گوگل، آن ها را در معرض خطر انتشار ناخواسته قرار می دهد.

ویژگی های Goo.gl

سرویس Goo.gl اجازه می دهد تا یک آدرس اینترنی طولانی را وارد کرده و نسخه کوتاه شده آن را تحویل بگیرید. البته همه کوتاه کننده های آدرس اینترنتی در اصل همین کار را انجام می دهند (منتها با قابلیت های بیشتر و کمتر) علاوه بر این، هر بار که آدرسی را در آن وارد می کنید لینک شما به داشبوردی اضافه می گردد بنابراین می توانید فهرست تمامی لینک هایی را که قبلا کوتاه نموده اید در قالب جدولی بایگانی و مشاهده نموده و از دوباره کاری در ورود لینک های تکراری بپرهیزید.

همچنین لینک های کوتاه شده موجود در داشبورد می توانند آمار دقیقی را در اختیارتان قرار دهند. به عنوان مثال، علاوه بر مشاهده هر لینک طولانی (ستون Orginal URL) و لینک کوتاه شده آن (ستون Short URL)، می توانید ببینید که لینک مذکور کی ایجاد شده (ستون (Created، چه تعداد از کاربران بر روی آن کلیک نموده اند (ستونAll Clicks ) و برخی جزئیات بیشتر دیگر. ضمن اینکه، قادرید آدرس های موجود در داشبورد خود را نیز پنهان کنید. این سرویس صرفا لینک های موجود در داشبورد را پنهان می کند بدون آنکه ویژگی redirect آن ها را غیرفعال کند.

گزارش هرزنامه

برای اینکه کاربران بتوانند هر نوع استفاده غیراخلاقی از لینک های کوتاه شده را گزارش دهند، گوگل آدرس goo.gl/spam-report را نیز راه اندازی کرده است. یعنی لینک های کوتاهی که انگیزه ایجادشان، مخفی سازی لینک های واقعی به کاربران بوده و ممکن است شما را به صفحه ای حاوی بدافزار یا ویروس  و یا محتوای غیراخلاقی هدایت کنند.

مراحل کوتاه کردن یک URL
  • اگر می خواهید یک آدرس اینترنتی را کوتاه نمایید، کافی است به حساب کاربری Google خود (Gmail) وارد شده و سپس وب سایت goo.gl را در مرورگرتان باز کنید.
  •  حال آدرس طولانی خود را در کادر متنی وارد کنید.
  • دکمه URL Shorten را بفشارید. (عملیات تبدیل آدرس انجام شد و در پنجره ظاهر شده می توانید لینک کوتاه شده را به همراه پیش نمایشی از محتویات صفحه ارجاعی لینک مشاهده نمایید)
  • برای کپی نمودن آدرس کوتاه شده به کلیپ بورد، در سیستم عامل ویندوز کلید میانبر ctrl+c  و در سیستم عامل مکینتاش کلید میانبر Command +C را بفشارید و آن را در هر مکانی که دوست دارید Paste کنید.
  • مزیت استفاده از این سرویس به همراه حساب کاربری جیمیل، این است که می توانید هر زمان دیگری که خواستید به این صفحه مراجعه نموده و آمار بازدید همه لینک های کوتاه شده موجود در داشبوردتان را بررسی کنید .

لینک ها عمومی هستند بنابراین هر کسی در ارسال لینک به دیگری آزاد است. با این حال، اگر  وارد وب سایت goo.gl شوید، این سایت به ازای هر لینکی که در کادر متنی وارد می کنید آدرس کوتاه شده منحصربفردی را به شما ارائه می دهد. به عبارت دیگر، حتی اگر کس دیگری قبل و یا بعد از شما لینک کوتاه شده همان وب سایت را از سرویس  goo.glدرخواست کرده باشد با این حال نتیجه یکسان نخواهد بود. بنابراین به دلیل منحصر بودن لینک های کوتاه شده در سرویس گوگل، می توانید آمار بازدید لینک هایی که توسط حساب کاربریتان تولید شده اند را مشاهده کنید.

با کلیک بر روی قسمت Details هر لینک، نموداری از بازدیدکنندگانی که از لینک کوتاه شده شما استفاده نموده اند، نمایش داده می شود. در قسمت پایین صفحه جزئیات، چندین نمودار وجود دارد که نشان می دهند که کاربران از طریق کدام منبع و چه سیستم عامل  و چه مرورگری از لینک کوتاه شده شما بازدید کرده اند ضمن اینکه می توانید از مکان جغرافیایی (Countries) و محدوده زمانی بازدید آنان نیز مطلع شوید.

مثلا فرض کنید برای فروش محصولی از طریق ایمیل و شبکه های اجتماعی و تبلیغات بنری اقدام می کنید حال پس از فروش محصول مورد نظر، می خواهید بدانید که کدام روش تبلیغی موثرتر بوده و توانسته مشتری بیشتری را برایتان جذب کند. بنابراین به کمک نمودار Referrers می توانید از تعداد دقیق کلیک روی هر لینک به تفکیک منابع مختلف تبلیغاتی با خبر شوید. همچنین می توانید آمار ورودی هر منبع، را از نظر بازه زمانی نیز مورد تحلیل قرار داده و برای تبلیغات فروش بعدی خود برنامه ریزی صحیحی انجام دهید. بنابراین جمع آوری آمار ترافیک بازدیدکنندگان و تحلیل آن ها می تواند باعث رشد کسب و کار اینترنتی شما گردد.

عمومی بودن تجزیه و تحلیل های مربوط به هر آدرس های اینترنتی

نکته مهم اینکه می توانید تحلیل های مربوط به لینک هر فردی را که به وسیله سرویس goo.gl گوگل کوتاه شده است را از طریق افزودن عبارت .info به انتهای آن پیگیری کنید. برای مثال، تحلیل های مربوط به لینک کوتاه شدهgoo.gl/626U3  که به آدرس google.about.com اشاره دارد از طریق آدرس goo.gl/626U3.info قابل مشاهده است.

حال اجازه دهید به مواردی بپردازیم که لینک کوتاه شده به شما نشان نمی دهد. مثلا نمی توانید ببینید چه کسی آن را پست کرده است و یا نمی توانید ببینید که در مجموع چه تعداد از بازدید کنندگان از آدرس اولیه  google.about.com بازدید کرده اند. بلکه تنها می توانید از اینکه چه تعداد بازدیدکنندگان برای رسیدن به این آدرس بر روی لینک کوتاه شده خاصی کلیک نموده اند، باخبر شوید.

می توانید همین اطلاعات را با افزودن علامت + به جای عبارت .info به انتهای یک آدرس کوتاه شده ببینید.(مثلا فرض کنید کوتاه شده لینکی را برای دوستتان ارسال می کنید و می خواهید بدانید که آیا وی بر روی آن کلیک کرده است یا نه، کافیست علامت + را به انتهای آدرس کوتاه شده اضافه نموده و آن را برای خودتان باز کنید).

به خاطر داشته باشید، در صورتیکه عمومی بودن تجزیه و تحلیل ها برای لینک های کوتاه شده، آزارتان می دهد، می توانید از سرویس goo.gl استفاده نکنید.

پنهان کردن آدرس های قدیمی

گاهی اوقات نمی خواهید اطلاعات تحلیلی مربوط به یک آدرس اینترنتی را دنبال کنید و یا صرفا قصد دارید داشبورد خود را پاکسازی نموده و از شر لینک های قدیمی خلاص شوید. برای اینکار کافیست به حساب کاربری گوگل خود وارد شده و لینک هایی را که مدت ها پیش کوتاه نموده اید با فشردن دکمه next مشاهده کنید و با کلیک بر روی دکمه Hide URL هر لینکی را که مایل بودید مخفی کنید. لینک های مخفی شده گرچه دیگر در لیست شما نمایان نخواهند شد ولی هنوز هم کار می کنند و هنوز هم می توانید تجزیه و تحلیل های مربوط به آن ها را با افزودن عبارت info  و یا علامت +  به انتهای لینک کوتاه شده، مشاهده کنید اما برای اینکار باید آدرس کوتاه شده را به یاد داشته باشید.

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید