• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 12 / 05

دلایل عدم کارایی اولین استراتژی بازاریابی و راه حل هایی برای آن

اگر استراتژی بازاریابی خود را روی کاغذ پیاده نموده اید، در این صورت باید بگوییم که پیشاپیش از برنامه جلو افتاده اید. بسیاری از شرکت ها از رسمیت بخشیدن به برنامه های خود غفلت نموده و در عوض، به یک سری ایده های کلی و فی البداهه تکیه می کنند که اکثر این ایده ها هم هرگز به نتیجه نمی رسند.

استراتژی بازاریابی

نگرش کلان و مستندسازی استراتژی اگرچه شما را به ظاهر از مسیر فعلی کاری تان دور می کند اما، واقعیت تلخ زمانی رخ می نماید که باید برای ارائه اولین پیش نویس در اتاق جلسه، به هر شیوه ای متوسل شوید:

اولین پیش نویس بازاریابی شما به ندرت از کیفیت لازم برخوردار است. لذا، برای اینکه دلیلش را متوجه شوید و راه حلش را بدانید، متن زیر را در ادامه بخوانید:

شما با مفروضات خود کار می کنید.

بسیاری از اولین پیش نویس های استراتژی بازاریابی بر اساس مفروضات از پیش موجود بنا نهاده می شوند. برخی از اینها ممکن است برپایه داده هایی عینی باشند اما اکثرشان معمولا براساس فرضیات پا گرفته اند.

مفروضات همیشه هم بد نیستند، درحقیقت اگر به قدرکافی با تجربه باشید، می توانند برایتان ارزشمند باشند. اما، وقتی قسمت اعظمی از یک سند بر پایه حدس و گمان بنا نهاده می شود، صحت و درستی آن زیر سوال می رود.

بازاریابی یک فرایند تغییر است.

بازاریابی موثر پیش رفتن با استراتژیی از پیش برنامه ریزی شده، نیست. بازاریابی یک فرایند آزمایشی است، ایجاد تغییرات و بهینه سازی. هیچ کس صرفا با مونتاژ مجموعه ای از ایده ها موفق به اجرای بی عیب و نقص آن ها نشده است.

به جای آن، افراد کارشان را از طریق انجام تست AB و آزمودن روش های جدید تا زمانی که سرانجام مجموعه شان به نتیجه برسد، پیش می برند. مواردی هست که حتی وقتی اولین استراتژی بازاریابی شما تا حدودی خوب کار می کند باز هم جا برای اصلاحات وجود دارد.

آزمون آ/ب (به انگلیسی: A/B testing) عنوان فرایندی است که برای تشخیص اینکه از میان دو ویژگی «آ» و «ب» کدام ‌یک مناسب‌تر است به کار می‌رود. در آزمون‌های آ/ب، دو پیاده‌سازی متفاوت به صورت آزمایشی به دو گروه از کاربران ارائه می‌شود. مقایسه نتایج به‌دست‌آمده از گروه‌ها می‌تواند به انتخاب پیاده‌سازی مناسب‌تر کمک کند.

 شما هنوز چیزی را امتحان نکرده اید.

شما هیچ داده تجربی به منظور تشخیص اینکه استراتژی بازاریابی تان کارآمد است یا خیر ندارید. اگر داشتید، چیزی که الان رویش کار می کنید، پیش نویس اولیه نبود. زیرا، فاقد تجربه اجرائی برای انجام این نوع بازاریابی در اینگونه کسب و کارها هستید و فقدان خبرگی لازم در این کار، تقریبا همیشه موجب انحراف از مسیر می گردد.

بنابراین، تا زمانی که به مهارت و خبرگی لازم برسید باید کار عملی انجام داده و شروع به جمع آوری اطلاعات در زمینه های مرتبط  کنید که به این ترتیب، جزئیات مهم بنیادی را از دست می دهید.

 مجهولات معلوم/ ناشناخته های شناخته شده

بخش هایی در استراتژی بازاریابی شما وجود خواهند داشت که تعمدا جای شان را خالی می گذارید؛ ممکن است ندانید تبلیغاتتان چقدر ادامه می یابد یا از کدام تریبون اجتماعی برای تشکل بخشی به محتوای خود، استفاده خواهید کرد. این گونه موارد به عنوان ناشناخته های کار، در نظر گرفته می شوند.

اگرچه مطمئن نیستید این عوامل تا چه حدی نقش موثر دارند اما به عنوان متغیرهایی آنها را به رسمیت می شناسید و بر غیر قابل پیش بینی بودنشان تاکید دارید. با این همه، در اولین پیش نویس استراتژی بازاریابی خود، در برآورد ناشناخته های شناخته شده، ناکام  می مانید همان متغیرها و اجزای اطلاعاتی که فراموششان کرده اید اما می دانید وجود دارند. این موضوع قابل توجه است و بالقوه می تواند موجب انحراف از مسیر کل مجموعه شما گردد.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید