• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 04 / 27

افزایش حداکثری قد کودکان و نوجوانان

قد هر فرد تحت تاثیر مسایل ژنتیکی و محیطی است. اگر چه عواملی وجود دارد که خارج از کنترل فرد است اما چندین عامل هست که با مدیریت آنها می توانید، قد بلند تر باشید. افزایش قد تا زمانی انجام می شود که صفحات استخوانی باز و در حال رشد باشند و بعد از آن که صفحات بسته شدند، قد شما ثابت خواهد ماند. قبل از پایان زمان رشد قدی، با عمل به توصیه های زیر و ورزش کردن، می توانید به حداکثر ظرفیت رشد قدی خود دست یابید.

افزایش قد

آگاه باشید که مهم ترین عامل رشد قدی، ژنتیک است.

قد فرد تحت تاثیر ژن های مختلفی است، به این معنا که از چندین ژن مختلف تاثیر می پذیرد. اگر پدر و مادر هر دو کوتاه قد باشند حتما به این معنا نیست که فرزند کوتاه قد خواهد بود، همین طور دو والدین بلند قد حتما و بی تردید فرزند بلند قدی نخواهند داشت. با این حال اگر بیشتر افراد فامیل و اقوام پدری و مادری شما کوتاه قد هستند، احتمال کوتاه قدی در شما بیشتر است. ولی نباید دلسرد شوید. واقعیت این است که هیچ کس نمی تواند دقیق بگوید که قد شما تا پایان رشد قدی یعنی بین 19 تا 20 سالگی چقدر خواهد شد.

قد خود را بر پایه قد والدین خود، تخمین بزنید:

  • قد مادر و پدر خود را با یکدیگر جمع بزنید.
  • اگر پسر هستید، 13 سانتی متر به مجموع قد والدین اضافه کنید و اگر دختر هستید، 13 سانتی متر از مجموع قد والدین کم کنید. حال این عدد را بر 2 تقسیم کنید.

عدد حاصله پیشگویی قد شما با  خطای 10 سانتی متر است.

از عواملی که رشد قدی را متوقف می کنند جدا خودداری کنید.

برخی داروها، نوشیدنی های الکلی و سوء تغذیه در محدود کردن رشد قدی نقش مؤثری دارند.

آیا خوردن نوشیدنی های کافئین دار رشد قدی را محدود می کند؟ کافئین به طور مستقیم روی رشد تاثیر ندارد. اما باعث می شود که شما کم خواب شوید و خواب ناکافی رشد قدی را محدود می کند.

کشیدن سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار، روی شاخص نسبت وزن به قد افراد یا BMI تاثیر منفی می گذارد.

مصرف دارو و مواد استروئیدی تاثیر مستقیمی روی کاهش رشد خواهد گذاشت. مواد استروئیدی روی رشد استخوانی و دندان های نوجوانان تاثیر می گذارد، سبب کاهش تولید اسپرم، کوچک ماندن اندازه پستان، بالا رفتن فشار خون و افزایش خطر حمله قلبی می شود. کودکان و نوجوانانی که مشکل تنگی نفس دارند و از دستگاه تنفس و مواد استروئیدی برای نفس کشیدن استفاده می کنند، به طور متوسط 1.5 سانتی متر از موارد مشابه که چنین موادی مصرف نمی کنند، کوتاه تر هستند.

خواب کافی داشته باشید.

تحقیقات نشان داده است که کودکان و نوجوانان بین 8.5 تا 11 ساعت خواب شب هنگام، نیاز دارند.نیاز آنها به این مقدار خواب به این علت است که بافت های بدنشان در زمان استراحت، رشد و احیا می شوند.

تا جایی که امکان دارد اتاق خواب را آرام نگه دارید و نور غیر ضروری و صداهای بلند را از محیط حذف کنید. اگر شما به سختی به خواب می روید، یک دوش آب گرم بگیرید یا یک فنجان چای بابونه داغ قبل از خواب میل کنید.

به طور طبیعی هورمون رشد انسان یا HGH در بدن به ویژه در هنگام خواب ترشح می شود. خواب عمیق غده هیپوفیز را تحریک می کند که HGH را تولید کند.

HGH گاهی توسط یک پزشک متخصص در خون فرد تزریق می شود. هنوز تاثیر کرم، پودر، قرص یا تزریق هورمون رشد جای تردید دارد و می تواند اثرات جانبی ایجاد کند.

تغذیه سالمی داشته باشید.

باید مطمئن شوید که بدنتان ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد را به دست می آورد تا قد به طور کامل افزایش یابد. با توجه به سن خود، مکمل های غذایی را با صبحانه مصرف کنید و غذاهای مفید را در وعده های غذایی خود جای دهید. در زیر چند گروه غذایی لازم برای رشد معرفی شده است:

  • مقدار زیادی کربوهیدرات و کالری برای کسب انرژی لازم برای رشد نیاز است.
  • کلسیم نیاز دارید که می توانید از خوردن فراورده های لبنی، سبزیجات تازه و سبزی خشک کلسیم را به دست آورید. کلسیم برای رشد استخوانی ضروری است و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.
  • مقدار 500 میلی گرم نیاسین باعث تاثیر مهمی در افزایش سطح هورمون دارد خصوصا اگر با معده خالی خورده شود.
  • مقدار کافی از ویتامین D مصرف کنید. ویتامین D را از خوردن ماهی، یونجه، قارچ و سپری کردن زمان مناسب در زیر آفتاب، به دست آورید. ویتامین D نیز برای رشد استخوانی و عضلانی در کودکان حیاتی است و کمبود آن نشان داده شده است که باعث کوتاه قد و سنگین وزن شدن دختران نوجوان می شود. اگر ماهی دوست ندارید از مکمل های روغن ماهی بدون جیوه استفاده کنید.
  • مقدار زیادی پروتئین مصرف کنید. پروتئین را از منابعی مانند گوشت و تخم مرغ به دست آورید. پروتئین نیازهای اساسی برای رشد ساختمانی بدن را فراهم می کند. حداقل یک وعده از غذای روزانه شما بایستی حاوی پروتئین بالا باشد.
  • زینک بیشتری مصرف کنید. زینک در صدف خوراکی، شکلات، بادام زمینی، تخم مرغ، نخود فرنگی و مکمل های غذایی وجود دارد. کمبود زینک، رشد کودکان را کند می کند. بهترین راه برای این که مطمئن شوید روزانه نیاز زینک شما برآورده شده است این است که روزانه، مکمل ویتامینی حاوی زینک مصرف کنید.

جدول غذایی مرتب و طبق نیازهای بدنی داشته باشید. در روز بایستی 3 وعده غذا میل کنید و 2 میان وعده کوچک بین صبحانه – نهار و بین نهار – شام داشته باشید. طوری برنامه ریزی کنید که درست در همان زمان و ساعت خاص در روز، غذا یا مکمل لازم را دریافت کنید.

سیستم ایمنی خود را قوی نگه دارید.

برخی بیماری ها در کودکی می تواند رشد فرد را دچار مشکل کند. با خوردن مقدار زیادی ویتامین C ایمنی بدن را بالا ببرید. می توانید ویتامین C را از مرکبات مثل پرتقال، گریپ فروت و لیموترش به دست آورید. اگر بیش از حد، استراحت کنید به زودی احساس بیماری و کسلی می کنید.

سیستم ایمنی خود را با خوردن غذاهای تازه و سالم بالا ببرید. از خوردن فست فود، غذاهای بدون کالری، روغن های هیدروژنه مثل کره مارگارین و غذاهای پرچرب اجتناب کنید.

طیف متنوع غذاهای سالم را در وعده های خود بگنجانید. ماهی، انواع میوه ها و سبزیجات، حبوبات، منابع پروتئینی مثل شیر، پنیر، آجیل و غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، امگا3 و اسیدهای چرب برای سلامتی سیستم ایمنی ضروری است.

تمرینات ورزشی و کششی انجام دهید.

متاسفانه اگر رشد صفحات استخوانی متوقف شود دیگر ورزش روی افزایش رشد قدی تاثیر نخواهد گذاشت. شنا، دوچرخه سواری، دویدن و یوگا را فراموش نکنید. ورزش همراه غذای سالم و خواب مناسب به رشد بهتر کمک می کند.

حرکات کششی اثر خوبی در رشد قدی دارند. حرکات کششی طرز درست ایستادن و حالت درست قرارگیری ستون مهره ها را بهبود می بخشد.

تمرین کنید تا درست بایستید و بنشینید.

گرد شدن شانه ها به جای چهار شانه بودن و گوژپشت بودن اثر منفی روی ستون فقرات می گذارد. شانه ها را همیشه به عقب متمایل نگه دارید. چانه را به سمت بالا و کفل کاملا مستقیم روی پاها قرار داشته باشد، بعضی افراد با کفل متمایل به عقب و زاویه دار روی پا، حرکت می کنند یا می ایستند. سعی کنید راست و مستقیم روی صندلی بنشینید. حتی اگر قد بلندی هم ندارید، درست نشستن و درست راه رفتن و ایستادن، شما را بلند قدتر نشان می دهد.

اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

درست است که بلند قد بودن زیباست اما دلیل بر اعتماد به نفس بالا داشتن نیست. در جمع دوستان و خانواده و اقوام شرکت کنید، در مدرسه بازی کنید. همیشه تلقین کنید که موفق خواهید بود. با حوصله بودن و داشتن طرز برخورد خوب با دیگران، بیش از بلند قد بودن اعتماد به نفس شما را بالا می برد.

به پزشک متخصص مراجعه کنید.

اگر خانواده بلند قدی دارید ولی نوجوان بلند قدی نیستید و یا قدتان قبل و بعد از بلوغ، هنوز تغییر نکرده است، حتما به پزشک مراجعه کنید. عواملی مثل کمبود هورمون رشد یا بیماری های خود ایمنی شیوع کمی دارد، اما اگر به طور مرتب غذاهای سالم و مقوی می خورید و خوب استراحت می کنید اما هنوز قدتان بلند نشده است، باید به این بیماری ها نیز شک کرد.

در کودکان مشکلات استخوانی مثل نرمی استخوان دیده می شود که سبب کوتاهی قد در بزرگسالی می شود. زمانی که هنوز رشد استخوانی شما کامل نشده است از سلامتی استخوان و اندام هایی که مربوط به رشد قدی هستند، اطمینان حاصل کنید.

بلند قد، سالم و خوش برخورد باشید!

ترجمه: سمیه مظفری

 

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید