• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 12 / 17

کوفته خوشمزه و همه پسند

کوفته ای که در این مقاله آموزش می دهیم به صورت تک نفری سرو می شود و در کنار مزه عالی آن، راحت تر از کوفته تبریزی سرو می شود و منظره ی زیبایی به سفره شما می دهد.

کوفته غذایی است مقوی و خوشمزه که می توانید توپهای کوفته را به صورت خام تهیه و در فریزر نگهداری کنید تا هر موقع هوس کردید فقط سس آن را تهیه کنید و بپزید و نوش جان کنید!

طرز تهیه کوفته خوشمزه و همه پسند

کوفته غذایی مناسب برای جشن تولد، میهمانی های عصرانه و شام و دورهمی های خانوادگی است. همین طور خوردن این خوراک برای شب چله (شب یلدا) مرسوم است.

مواد لازم کوفته در سه قسمت مواد کوفته، مواد داخل کوفته و مواد سس کوفته معرفی می شود:

مواد لازم کوفته:
  • گوشت چرخ کرده (مخلوط گاو و گوسفند بدون استخوان) 1 کیلوگرم
  • لپه خام 1 پیمانه (پیمانه پلوپز مد نظر است)
  • برنج خام 1 پیمانه
  • تخم مرغ 2 عدد
  • پیاز متوسط 2 عدد
  • سیب زمینی متوسط 1 عدد
  • سبزی معطر 1 لیوان
  • نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم
مواد داخل کوفته:
  • پیاز داغ 1 قاشق مربا خوری داخل هر کوفته
  • آلو به تعداد کوفته ها
  • تخم مرغ به دلخواه
  • گردو به دلخواه
  • زرشک در صورت تمایل
مواد لازم سس کوفته:
  • پیاز 2 عدد
  • آرد 1 استکان
  • زردچوبه، فلفل سیاه
  • گوجه فرنگی رنده شده 750 گرم (یا رب)
طرز تهیه کوفته:

نکته: بهتر است برنج نیم دانه استفاده کنید که هم مقرون به صرفه تر است و هم عطر بیشتری دارد.

نکته: سبزی های معطر این غذا شامل: گشنیز، شوید، مرزه می باشد در صورت تمایل می توانید از دیگر سبزی ها مثل ترخان و تره نیز استفاده کنید.

اگر سبزی تازه داشتید آن ها را خرد کنید در غیر این صورت از سبزی خشک استفاده کنید.

برنج و لپه را چندین ساعت خیس کنید.

برنج و لپه خیس شده را در آبکش بریزید ولی آب برنج را در ظرفی نگه دارید و در قسمتی از دستور پخت که نیاز به اضافه کردن آب است، از آب این برنج استفاده کنید. سپس بکوبید و یا در دستگاه 1،2،3 و یا غذاساز بریزید و لحظه ای بزنید تا خرد شود.

پیاز و سیب زمینی را رنده کنید و یا جداگانه در دستگاه بزنید. آب پیاز را بگیرید و در مرحله آخر همراه سس به قابلمه اضافه کنید.

در ادامه لپه و برنج خرد شده، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، پیاز و سیب زمینی رنده شده، نمک، ادویه، سبزی را در غذاساز بریزید و چند دقیقه بزنید تا یکدست شود و حالت چسبنده به خود بگیرد اگر دستگاه ندارید باید آن قدر این مواد را ورز  دهید تا یک مخلوط یکدست و چسبناک به دست آید. ورز دادن کوفته از قسمت های مهم پخت این غذا می باشد.

از مواد کوفته به اندازه یک پرتقال برداشته و ورز دهید تا کاملا گرد شود سپس در کف دست گود کنید و از مواد داخل کوفته که در زیر طرز تهیه آن بیان شده، قرار دهید و مجددا کوفته را گرد کنید تا روی مواد داخلی گرفته شود. این مرحله نیاز به ورز هر کوفته و این دست و آن دست کردن زیادی دارد تا منسجم و یکدست شود.

طرز تهیه مواد داخل هر کوفته:

تخم مرغ ها را آب پز کنید. حتی اگر طعم تخم مرغ آب پز را دوست ندارید می توانید از آن استفاده نکنید.

تخم مرغ های آب پز شده را هم می توانید از عرض به دو نیم کنید و هر نیم را داخل یک کوفته قرار دهید و هم می توانید از عرض به صورت رولی یا حلقه ای برش بزنید و هر رول را یک داخل یک کوفته قرار دهید.

گردو را نیز می توانید یا به صورت نیمه و یا خرد شده در وسط کوفته استفاده کنید البته اگر خرد می کنید نباید پودر کنید و فقط با دست به تکه هایی خرد کنید تا زیر دندان حس شود.

داخل هر کوفته یک آلو قرار دهید و اگر تمایل دارید از زرشک نیز استفاده کنید. برخی فقط یکی از این دو را به کار می برند.

پیاز داغ هر چه بیشتر باشد کوفته را مزه دار می کند بنابراین مقدار پیاز داغی که داخل هر کوفته می گذارید نیز بر طبق ذائقه ی شما تعیین می شود معمولا داخل هر کوفته یک قاشق مرباخوری پیاز داغ می ریزند.

طرز تهیه سس کوفته:

در تهیه سس کوفته هر چه پیاز داغ بیشتر باشد، خوشمزه تر خواهد شد.

پیاز را خیلی ریز خرد کرده و تفت دهید. در نیمه پخت که فقط پیاز سبک شده و هنوز طلایی نشده، یک استکان آرد را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آرد تغییر کند. زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و کمی مرزه خشک اضافه کنید و تفت دهید. سپس رب یا گوجه فرنگی رنده شده را اضافه کنید و مجددا تفت دهید. سپس مقداری آب بریزید و بگذارید به جوش آید.

آب باید به اندازه ای باشد که پس از پخت کامل و در هنگام سرو کوفته، برای هر ظرف به اندازه یک ملاقه سس ریخته شود.

نکته: اگر در فصلی قرار دارید که گوجه فرنگی فراوان است بهتر است به جای رب، گوجه فرنگی را رنده کنید و داخل سس کوفته بریزید.

نکته: قابلمه ای پهن انتخاب کنید تا در صورت امکان کوفته ها روی یکدیگر قرار نگیرند.

کوفته هایی که از قبل آماده کرده اید مجددا ورز دهید و در قابلمه سس در حال جوش بیندازید. همین که کوفته انداخته می شود سس از جوش می افتد بگذارید مجددا به جوش آید. حال شعله را ملایم کنید به طوری که از جوش نیفتد و ریز قُل باشد. دقت کنید اگر حرارت زیر قابلمه زیاد باشد، کوفته ها باز می شود. راه دیگری که برخی افراد پیشنهاد می کنند تا بتوان حرارت را ملایم کرد نیم باز گذاشتن درب قابلمه است.

به مدت 2 ساعت زمان می خواهد تا کوفته جا بیفتد و بپزد.

نوش جان!

کوفته معمولا در فصول سرد سال پخته می شود و شب یلدا از شب هایی است که این غذا در کنار میوه و تنقلات این شب در کنار خانواده لذت بخش خواهد بود.

این غذا برای بچه ها بسیار مقوی است و معمولا کودکان از گردی کوفته خوششان می آید و به خوردن آن رغبت نشان می دهند.

کارمندان و زنان شاغل که وقت کمتری برای تهیه غذا دارند می توانند کوفته های آماده ولی خام را در فریزر قرار دهند و هر بار فقط سس آن را تهیه کرده و بپزند.

حوریه گیفانی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید