• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 05 / 18

رفتار با کودکان کله شق و لجباز – قسمت اول

برزگ کردن کودکان در دنیای امروز یک وظیفه ی چالش برانگیز است و چیزی که باعث بدتر شدن شرایط می شود زمانی است که کودک شما کله شق باشد. در این گونه موارد والدین به صبوری زیادی نیاز دارند و باید ترفندهای مقابله و رفتار با این کودکان را بدانند. این رفتار معمولا در زمان نوجوانی و در سن کودکی شایع است. این کودکان دوست دارند در کارهای خانه تصمیم بگیرند. رفتار با کودک کله شق یک وظیفه ی بسیار حساس است زیرا باید به گونه ای رفتار کنید که باعث آزار و ناامیدی آنها نشوید. والدین می دانند که این کودکان در شرایط استرس زا قرار دارند اما راه مقابله و رفتار درست در این شرایط را نمی دانند. در این مقاله نکاتی را خواهیم گفت که بتوانید با این کودکان به درستی رفتار کنید:

رفتار با کودکان کله شق

  • با کودکان کله شق جر و بحث نکنید. وقتی کودک شما عصبانی است و کله شقی می کند زمان مناسبی برای بحث و دعوا نیست. این کار می تواند شرایط را بدتر کند. بهتر است زمانی که کودک شما آرام است با او حرف بزنید در این زمان او آماده ی شنیدن است. رفتار او را مشاهده کنید و بفهمید چه چیزی باعث ناآرامی او می شود. صبوری و فداکاری تنها کلید کنترل این موقعیت است.

caleshagh1

  • با کودک خود صحبت کنید: سعی کنید حرف دل او را بفهمید این کار ممکن است مشکلات شما را حل کند. رابطه ی صمیمانه در زمانی که او خشمگین است می تواند باعث آرام شدن شرایط شود. صحبت کردن، توجه او را به شما منتقل می کند و باعث می شود شرایط تنش زا را فراموش کند. وقتی والدین به حرف کودک خود توجه نمی کنند، او خود را تنها و بی کس می بیند.
  • برای کودک خود الگوی مناسبی باشید. وقتی کودک والدین خود را در حال جنگ بر سر مسائل بسیار جزئی می بیند، فکر می کند که عصبانی شدن بهترین روش برای برقراری ارتباط است. والدین، اولین معلم کودکان خود هستند و کودکان چیزهای زیادی از والدین خود می آموزند. اگر والدین دوست دارند کودکشان خوب رفتار کند باید خود نیز رفتار درست و خوبی داشته باشند.
  • شرایط و محیط آرامی در خانه ایجاد کنید. خانه باید محل شاد و امن برای کودکان باشد. والدین باید زمان مناسبی برای کودکان خود اختصاص دهند. اشتباه برخی از والدین این است که بیشتر به مهمان و کارهای خانه توجه می کنند. باید زمان کافی برای صحبت کردن با کودک خود را در نظر بگیرید. تربیت کودک باید در محیطی امن و با مهربانی صورت گیرد.
  • سعی کنید گزینه های بشتری به کودک خود بدهید. اگر کودک شما هر چیزی را رد می کند بهتر است گزینه های بیشتری به او بدهید. مثلا به جای این که به او بگویید باید غذا بخوری یا زمان خواب است، بهتر است بگویید می خواهی قبل از خواب یک قصه گوش بدهی؟ یا این که بگویید می خواهی قبل از غذا میوه بخوریم؟ این کار به کودک حق انتخاب می دهد.
  •  به اشتراک گذاشتن را به او یاد دهید. بیشتر کودکان کله شق، دوست ندارند وسایل خود را با کسی به اشتراک بگذارند. اما به عنوان یک والد، این وظیفه ی شماست که به او یاد بدهید. به عنوان مثال اگر کودک شما نمی خواهد اسباب بازی خود را با دوستش به اشتراک بگذارد، به او بگویید اگر اسباب بازیت را به دوستت ندهی او نیز اسباب باز هایش را به تو نمی دهد.
  • رفتارهای مثبت کودک خود را تشویق کنید. وقتی کودکتان رفتار خوبی دارد او را تشویق و تحسین کنید. تشویق کردن رفتارهای مثبت، باعث می شود که او بفهمد بهترین راه برای جلب توجه شما انجام کارهای خوب است. شما می توانید بابت رفتارهای خوب به او جایزه نیز بدهید. تشویق و بزرگ جلوه دادن رفتارهای خوب، رفتارهای بد را به تدریج کمرنگ می کند.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید