• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 03 / 03

سقط خود بخودی جنین: علایم، علل، درمان و پیشگیری

سقط جنین شرایطی در طی بارداری است که به سبب آن بارداری پایان می یابد و سقط خود بخودی جنین یا Miscarriage عمدتا در 20 هفته اول بارداری اتفاق می افتد.

درمانهای پزشکی در این باره کار پیچیده ای دارند چون علاوه بر آسیب جسمی، زن مشکل روحی و احساس ناخوشایندی نیز به خاطر از دست دادن جنین خواهد داشت.

گاه سقط بطور عمدی و ناشی از مصرف دارو یا دستکاری است که به آن سقط خودبخودی نمی‌گویند.

بنابراین در این مقاله پیچیدگی های سقطهای زیر 20 هفته بارداری به عنوان سقط خود بخودی جنین بررسی می شود.

سقط جنین شایع ترین نوع اتلاف و خسارت در بارداری است. مطالعات نشان داده که بین 10 تا 25 درصد از بارداری هایی که تشخیص داده شده، منجر به سقط می شود. در نتیجه خونریزی، زمان مورد نظر بارداری کوتاه شده و سقط اتفاق می افتد.

بیشتر سقط ها در طی 13 هفته اول بارداری اتفاق می افتد. بارداری دوران هیجان انگیزی است اما وقتی مادر با سقط مواجه می شود، مایه تاسف و ناراحتی او می شود.

انواع مختلفی برای سقط خود بخودی جنین وجود دارد، درمانهای متفاوتی نیز برای هر یک پیش بینی می شود و برای اینکه شما چقدر شانس داشتن نوزاد را تجربه کنید، آمارهای متفاوتی ارائه شده است.

درمان سقط خود بخودی جنین

اطلاعات زیر بررسی کلی از سقط خود بخودی جنین به شما می دهد تا در صورت روبه رو شدن با آن آگاه تر باشید و یا بتوانید از وقوع آن پیشگیری کنید.

چرا سقط خود بخودی جنین اتفاق می افتد؟

علت سقط خود بخودی جنین متفاوت است و در بسیاری موارد علت، شناسایی نمی شود.

در طی سه ماه اول بارداری شایع ترین علت سقط جنین، نابهنجاری کروموزومی است به این معنا که گاهی کروموزوم های بچه صحیح و درست نمی باشد.

بیشتر نابهنجاری های کروموزومی به علت آسیب سلول تخمک یا اسپرم می باشد یا در فرایند تقسیم شدن تخم لقاح یافته مشکلاتی به وجود می آید.

دیگر علل سقط خود بخودی جنین شامل:
  • مشکلات هورمونی، عفونتها یا مشکلات سلامتی مادر
  • سبک زندگی (سیگار کشیدن، مصرف دارو، سوء تغذیه، مصرف بیش از حد مواد کافئین دار و در معرض اشعه و تشعشعات یا مواد سمی بودن)
  • کاشت تخم در لایه درونی رحم به درستی اتفاق نیفتد
  • سن مادر
  • ضربه روحی جسمی به مادر

عواملی که هنوز در مورد سقط خود بخودی جنین آزمایش نشده اند شامل: فعالیت جنسی، کار بیش از حد بیرون از خانه (به جز محیط های مضر)، ورزش ملایم و سبک.

چه عواملی شانس سقط خود بخودی جنین را افزایش می دهد؟

زنانی که در سن باروری هستند، شانس داشتن سقط خود بخودی جنین بین 10 تا 25 درصد است و در بیشتر زنان سالم میانگین حدود 15 تا 20 درصد است.

افزایش سن مادر، شانس سقط را بالا می برد

زنان زیر 35 ساله حدود 15 درصد شانس سقط خود بخودی جنین دارند

زنان 35 تا 45 ساله شانس سقط خود بخودی جنین، 20 تا 35 درصد است

زنان بالای 45 ساله بیش از 50 درصد شانس سقط خود بخودی جنین دارند

زنی که سابقه سقط خود بخودی جنین دارد شانس سقط مجدد 25 درصد است و این شانس تنها کمی نسبت به زنی که سابقه سقط نداشته، افزایش می یابد.

علایم هشدار دهنده سقط خود بخودی جنین

اگر یک یا همه این علایم را تجربه کردید، مهم است که با پزشک یا ماما مشورت کنید تا خطر سقط را در شما ارزیابی کنند:

  • درد پشت شدید یا ملایم (اغلب این درد از انقباضات قاعدگی بدتر و شدیدتر است)
  • کاهش وزن
  • ترشحات صورتی – سفید
  • انقباضات ثابت (انقباضات دردناک هر 5 تا 20 دقیقه)
  • خونریزی قرمز روشن یا قهوه ای با یا بدون انقباضات (20 تا 30 درصد از همه بارداری ها مقداری خونریزی را در اوایل بارداری تجربه می کنند، حدود 50 درصد نتیجه این موارد، بارداری نرمال است)
  • بافت یا لخته خونی که از واژن زن خارج می شود
  • کاهش ناگهانی علایم بارداری
انواع مختلف سقط خود بخودی جنین

سقط خود بخودی جنین اغلب تنها یک اتفاق نیست و یک پروسه است. مراحل مختلف یا انواعی از سقط وجود دارد. اطلاعات زیادی در مورد رشد سالم جنین وجود دارد که دانستن آن برای بارداری سالم تر، مفید است. اطلاعاتی از رشد اولیه جنین و رشد او در سه دوره سه ماه جنینی بدست آورید و در مورد سقط احتمالی جنین کسب اطلاع کنید.

در بیشتر مواقع انواع سقط ها با عنوان سقط خود بخودی جنین شناخته می شوند اما شاید از پزشک یا ماما با توجه به تجربه، شرایط دیگری را شنیده باشید.

انواع سقط خود بخودی جنین

سقط مورد تهدید قرار گرفته

برخی موارد در اوایل بارداری، خونریزی رحمی همراه با انقباضات یا درد قسمت پایینی پشت وجود دارد. گردن رحم بسته مانده است. این خونریزی اغلب نتیجه لانه گزینی تخم در دیواره رحم است.

سقط جنین اجتناب ناپذیر یا ناقص

درد پشت یا شکم همراه با خونریزی با یک گردن رحمی باز می باشد. زمانی که گردن رحمی متسع یا محو شود این سقط اجتناب ناپذیر است. اگر سقط کامل نباشد، خونریزی و انقباضات ادامه خواهد داشت.

سقط کامل

زمانی که جنین یا فراورده های بارداری از رحم خارج شود، سقط کامل اتفاق می افتد. خونریزی به سرعت اتفاق می افتد بنابراین درد یا انقباض حتمی خواهد بود. یک سقط کامل در سونوگرافی یا انجام کورتاژ تایید می شود.

سقط به علت مرگ جنین

زنانی که بدون هیچ اطلاعی از آن، سقط را تجربه می کنند. این سقط زمانی اتفاق می افتد که مرگ جنین رخ می دهد ولی هیچ دفعی صورت نمی گیرد. علت این سقط ناشناخته است. نشانه های آن شامل کاهش علایم بارداری و فقدان ضربان قلب جنین که در سونوگرافی قابل تشخیص است.

سقط عود کننده

این سقط برای زنانی اتلاق می شود که سه بار یا بیشتر به صورت پشت سر هم سقط در سه ماهه اول داشته اند. یک در صد از زوجها این سقط را تجربه می کنند.

پژمردن تخمک

این نوع، بارداری نارس نیز نامیده می شود. یک تخم بارور شده در دیواره رحم کاشته می شود اما رشد جنینی هرگز شروع نمی شود. اغلب یک ساک حاملگی با یا بدون کیسه زرده دور تا دور جنین وجود دارد، اما رشد جنینی دیده نمی شود.

بارداری خارج رحمی

تخم بارور شده خودش را در محلی غیر از رحم، اغلب لوله رحمی جای می دهد. درمان بایستی فورا آغاز شود تا رشد تخم جایگزین شده متوقف شود، اگر سریعا درمان نشود، ممکن است مسایل پیچیده ای برای مادر به بار آورد.

حاملگی مولار

در نتیجه یک اشتباه ژنتیکی در فرایند باروری، رشد بافت غیر طبیعی همراه با رحم اتفاق می افتد. حاملگی مولار به ندرت با رشد جنین سر و کار دارد، اما اغلب شامل معمول ترین علایم بارداری شامل نداشتن قاعدگی، تست مثبت بارداری و حالت تهوع شدید است.

درمان سقط خود بخودی جنین

هدف نهایی از درمان در حین سقط یا بعد از آن، پیشگیری از خونریزی سنگین و یا عفونت است. اگر در اوایل بارداری سقط اتفاق بیفتد و معمولا تمام بافت جنینی از رحم خارج شود، دیگر نیازی به درمانهای دیگر پزشکی نیست. اما اگر همه بافت از بدن خارج نشود برای قطع خونریزی و پیشگیری از عفونت، اتساع و کورتاژ انجام می شود که به D&C معروف است. داروهایی ممکن است تجویز شود تا به کنترل خونریزی بعد از D&C کمک کند.

در مورد خونریزی در منزل بایستی هشیار باشید، اگر متوجه افزایش خونریزی یا سرد شدن ناگهانی یا تب شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از سقط جنین خود بخودی

نظر به اینکه علت بیشتر سقط های خود بخودی، نابهنجاری کروموزومی است، آمار آن خیلی زیاد نیست و می توان از آن پیشگیری کرد. یک مرحله حیاتی اینکه قبل از لقاح برای چکاب سلامتی زن و شوهر و تخمک و اسپرم اقدام شود. بقیه موارد پیشگیری شامل:

  • ورزش منظم
  • خوردن مواد غذایی سالم
  • مدیریت استرس
  • حفظ وزن تا جایی که سلامتی به خطر نیفتد
  • اسید فولیک به صورت روزانه بخورید
  • سیگار نکشید

اولین قدم اینکه بفهمید باردار هستید، هدف بعدی حفظ سلامتی تا جای ممکن است تا محیط مناسبی برای رشد بچه فراهم شود. این موارد شامل:

حفظ امنیت شکم

سیگار نکشید و یا در محیطی که دود سیگار است قرار نگیرید

مشروبات الکلی نیاشامید

قبل از مصرف هر دارویی حتی داروهایی که بدون تجویز پزشک نیز تهیه می شوند، با پزشک مشورت کنید

حذف یا محدود کردن نوشیدنی های کافئین دار

اجتناب از محیطهای در معرض خطر مثل محیط های دارای تشعشعات، بیماری های عفونی و مسری و اشعه ایکس

اجتناب از ورزشهای برخوردی یا فعالیتهایی که خطر جراحت وجود دارد

درمان های روحی و روانی بعد از سقط جنین خود بخودی

متاسفانه، سقط خود بخودی جنین اثرات دیگری نیز می گذارد. زنانی که بعد از بهبود جسمانی مرخص می شوند، نیاز به بهبود شرایط روانی و دوباره حامله شدن دارند.

درمان صدمات روحی جسمی سقط خود بخودی جنین

خیلی مهم است که زنان در طی این دوران، ارتباط اجتماعی خود را با اقوام، خویشان، دوستان و پزشک یا مراقب بهداشتی خود برقرار و حفظ کنند.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید