• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 08 / 26

رابطه کمبود خواب و چاقی

کمبود حتی نیم ساعت خواب می تواند بر روی وزن و متابولیسم بدن تاثیر داشته باشد

یافته های یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که ازدست دادن حتی نیم ساعت خواب می تواند اثرات طولانی مدت بر روی وزن و متابولیسم بدن داشته باشد. برای این مطالعه، محققان از 522 بیماری که اخیرا دیابت نوع 2 در آنها تشخیص داده شده بود استفاده کردند. در آغاز تحقیق، وزن، قد و دور کمر شرکت کنندگان اندازه گیری شد و نمونه ی خون آنها برای حساسیت انسولین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. شرکت کنندگان ملزم به یادداشت زمان خواب خود شدند.

رابطه کم خوابی و چاقی

شرکت کننندگان در آغاز مطالعه که در یک هفته کمبود خواب داشتند 72 درصد بیشتر از سایر افراد چاق شده بودند. بعد از 6 ماه، رابطه ی بین  کمبود خواب و چاقی، مقاومت به انسولین به نظر مهم می رسید.

بعد از 12 ماه، محققان دریافتند که 30 دقیقه کمبود خواب در هفته با 17 درصد خطر ابتلا به چاقی و 39 درصد افزایش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین ارتباط دارد. پروفسور شهراد طاهری چنین می گوید “در حالی که مطالعات قبلی نشان می دهد که طول خواب مرتبط با چاقی و دیابت است، ما دریافتیم که 30 دقیقه کمبود خواب در روز اثرات مهمی بر روی چاقی و مقاومت به انسولین دارد.”

نویسنده پیشنهاد می کند که در مداخلات آینده برای درمان بیماری های متابولیک باید تاثیر خواب و سایر فاکتورهای موثر بر متابولیک نیز در نظر گرفته شود.

افرادی که در طول هفته کمبود خواب دارند در طول تعطیلات به دنبال جبران آن هستند. با این حال پروفسور طاهری توضیح می دهد که نتایج، این نظر که کمبود خواب افزایشی است را تقویت می کند.

کمبود خواب در جوامع مدرن شایع و گسترده است اما در دهه ی اخیر اثرات متابولیکی آن مشخص شده است. یافته های ما پیشنهاد می کند که جلوگیری از کمبود خواب اثرات مثبتی بر روی متابولیسم و دور کمر دارد. در فوریه، محققان دانشگاه شیکاگو، نتایجی از یک مطالعه را که رابطه ی بین کمبود خواب و دیابت را بررسی کرده بود منتشر کردند. این تیم در شیکاگو دریافتند که بعد از سه شب خواب به مدت چهار ساعت، سطح اسیدهای چرب خون بالا باقی می ماند. این افزایش در سطح اسیدهای چرب بین 4 تا 9 صبح، باعث کاهش توانایی انسولین برای تنظیم سطح قند خون می شود. کمبود خواب مزمن خطر ابتلای کودکان به چاقی را دو برابر افزایش می دهد.

دکتر Karen Bonuck چنین می گوید:

اگر دلیل چاقی در دوران بزرگسالی کمبود خواب در دوران کودکی باشد، تشخیص مشکلات خواب در کودکان امری ضروری و حیاتی خواهد بود زیرا تنها در این صورت است که اقدامات صحیح انجام شده و جلوی چاقی در آینده گرفته می شود.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید