• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 11 / 17

تغذیه مناسب برای بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، امروزه بیشترین علت بیماری مزمن کبدی در سراسر جهان است و در آینده نیاز به مراقبت های بهداشتی بیشتری برای پیشگیری و کنترل کبد چرب در بسیاری از کشورها خواهیم داشت.

تغذیه مناسب برای کبد چرب

NAFLD می تواند پیشرفته کرده و تبدیل به بیماری سیروز، سرطان و نارسایی کبد شود. به همین خاطر تحقیقات زیادی بر روی رژیم غذایی و درمان های غذایی در مورد این بیماری در حال انجام است. کبد دارای خواص قابل توجهی از تعمیر و بازسازی بوده و اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان آن را به طور کامل درمان کرد.

امروزه شاهد بروز این بیماری در افراد جوان و کودکان چاق هستیم. این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا هر چقدر زودتر درگیر این بیماری شوید احتمال بروز مشکلات بیشتر و پیچیده تر نیز افزایش می یابد.

در این مقاله، روش های خاص خوردن را بیان می کنیم که برای موارد زیر طراحی شده است:

  • کاهش چربی در کبد
  • به حداقل رساندن آسیب کبدی
  • بهبود عملکرد انسولین
  • کاهش وزن راحت تر

آنچه در این مقاله مطرح می شود یک رژیم غذایی کم چرب و کم کالری نیست و برخلاف رژیم های قدیمی باعث گرسنه و خسته شدن زود هنگام فرد نخواهد شد. البته این یک رژیم با پروتئین بالا نیست اما پروتئین های مورد نیاز روزانه را برای شما فراهم می کند.

به همراه وعده های غذایی بهتر است موارد زیر را نیز داشته باشید:
  • مواد غذایی گیاهی خام به خصوص سبزیجات خام و نپخته. روزانه حداکثر 2 تکه از میوه ها را می توانید مصرف کنید. بیشتر میوه ها، دارای قند بالایی هستند ولی سبزیجات قند پایینی داشته و می توانید بدون محدودیت آن را مصرف کنید.
  • سبزیجات پخته شده از انواع مختلف همچون برخی از سبزیجات نشاسته دار (به جز سیب زمینی). این سبزیجات جبرانی برای مصرف نکردن نان، بیسکویت و دسرهای شیرین است.
  • برای تامین پروتئین بدن می توانید یکی از موارد زیر را به دلخواه انتخاب کنید.

o        غذاهای دریایی، تن ماهی

o        مرغ

o        گوشت قرمز تازه

o        تخم مرغ

o        حبوبات (عدس، لوبیا و نخود)، آجیل

نکات:
گرسنگی خود را ارضا کنید

شما برای ارضای گرسنگی طبیعی خود در هر وعده و میان وعده، غذایی می خورید. افرادی که در مشاغل سخت و طاقت فرسا کار می کنند و کار آنها نیازمند قدرت فیزیکی است و همچنین افراد ورزشکار، باید مقدار زیادتری غذا بخورند. بهتر است در این گونه موارد به ندای درونی خود گوش دهید و به اندازه ی کافی (نه بیشتر) غذا بخورید. نوع ماده غذایی که مصرف می کنید بسیار مهم تر از مقدار آن است.

تنقلات سالم

تنقلات و خوردنی های سالمی که می توانید در میان وعده مصرف کنید شامل موارد زیر می باشد:

– غذاهای دریایی کنسرو شده – یک عدد تن ماهی متوسط به اضافه ی آب لیموی تازه و یا یک قاشق غذاخوری از ماست طبیعی و گیاهان خرد شده تازه.

– اسموتی پروتئین متشکل از شیر نارگیل و شیر بادام به همراه 3 قاشق غذاخوری انواع توت تازه و یا فریز شده.

–  آجیل های خام و یا یک تکه از میوه های تازه. آجیل های تازه انتخاب بهتری هستند. می توانید یک مشت پر از آجیل ها را مصرف کنید.

– سبزیجات خام – در این میان هویج، خیار، کدو، بروکلی، آووکادو و کرفس نمونه های خوبی هستند.

– میوه های خام – یک الی 2 تکه از میوه ها به تنهایی و یا به همراه آجیل خام و یا ماست ساده.

–  آب سبزیجات خام – یک لیوان سر پر.

بهتر است از مصرف غذاهای زیر تا جایی که امکان دارد اجتناب کنید

o        شیرینی و شکلات. برخی از شکلات های ارزان دارای روغن های نباتی هستند که بسیار ناسالم است. اگر شکلات دوست دارید و نمی توانید از خوردن آن چشم پوشی کنید، شکلات تلخ (70 درصد) انتخاب بسیار خوبی است.

o        غذاهای حاوی آرد

o        غذاها و موادی که ادعا می کنند لاغر کننده هستند می توانند برای شما بسیار مضر باشند. موادی همچون ماست های رژیمی، مرباهای رژیمی، بستنی های رژیمی و نوشابه های رژیمی بر خلاف ادعاهایشان برای بدن بسیار مضر بوده و چاق کننده هستند.

o        غذاهای سرخ شده همچون چیپس سیب زمینی، چیپس ذرت مکزیکی، چوب شور و غیره

o        پیتزا

o        بیسکویت ها

o        نان فانتزی، کلوچه، شیرینی، نان سفید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید