• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 06 / 16

چگونه وب سایت خود را برای جستجوی صوتی بهینه کنیم؟

در مقاله قبلی با عنوان “جستجوی صوتی تمرکز اصلی امروز و فردای بازاریاب های باهوش” با جستجوی صوتی و علل اهمیت بهینه سازی سایت ها برای آن آشنا شدید. اما آیا می دانید که چگونه باید وب سایت خود را برای جستجوهای کاربران بهینه سازی کنید؟ آیا می دانید که چه تفاوتی بین جستجوهای متنی و صوتی کاربران وجود دارد؟

اولین قدم برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو این است که بدانیم جستجوهای صوتی کاربران، چه ویژگی هایی دارد. در این بخش به بیان تعدادی از این ویژگی ها پرداخته ایم:

  • رشته پرس و جو طولانی تر است (Longer Query)
  • رشته پرس و جو، حاوی سوالات زیادی است.
  • اکثر کاربران به دنبال نتایج دقیق و سریع هستند.
  • رشته جستجو اغلب محلی (Local) انتخاب می شود.

از این رو چند فاکتور مهم برای بهینه سازی جستجوی صوتی در نظر گرفته ایم که عبارتند از:

  • Featured snippets:

با تایپ نمودن عبارتی در موتور جستجوگر گوگل، این موتور جستجو، محتوای مرتبط تر را استخراج کرده و در قالب جعبه ای در صدر نتایجش نمایش می دهد.

           Featured snippets در موتور جستجوگر گوگل

به طور مشابه اگر نتایجی که گوگل در پی یک جستجوی صوتی، در صفحه اول خود نمایش می دهد دارای یک قطعه برجسته باشد می توانید اطمینان حاصل کنید که دستیار صوتی شما جواب خود را از آن بیرون خواهد کشید.

در جستجوی صوتی، این نتایج توسط Siri یا Google Home با صدای بلند خوانده می شود. این امری بدیهی است؛ زیرا کاربری که از جستجوی صوتی استفاده می کند اغلب اوقات حتی وقت خواندن نتیجه کوتاه نمایش داده شده در داخل این کادر پاسخ سریع را هم ندارد لذا یکی از محاسن بزرگ Featured snippets این است که نتایج داخل این کادر، در سریع ترین زمان ممکن و با صدای بلند توسط  SiriیاGoogle Home  برای کاربر خوانده می شود.

بنابراین با توجه به گسترش روز افزون جستجوهای صوتی و تمایل رقبای شما برای نمایش لینک وب سایت هایشان در بخش پاسخ های سریع، اگر خواهان کسب یک رتبه بالا در نتایج جستجوی صوتی گوگل هستید، باید بر روی ارائه داده های باکیفیتی که گوگل بتواند لینک آن را در قسمت پاسخ سریع یا Featured Snippet  ارائه دهد تمرکز کنید.

البته برای این که لینک سایت تان درFeatured Snippet  ظاهر شود و نمایش یابد، باید ساختار خاصی را که شامل یک تیتر سوالی و در پی آن یک متن بالت دار است در مطالب وب سایت خود رعایت کنید. مثلا اگر می خواهید نحوه اسمبل یک رایانه را به کاربران آموزش دهید بهتر است عنوان صفحه را “چگونه یک رایانه را اسمبل کنیم؟” باشد. و سپس در بخش زیرین و بعدی آن، مراحل اسمبل رایانه را به صورت لیست های ترتیبی (شماره گذاری با اعداد) یا لیست های غیرترتیبی (شماره گذاری با بالت ها، bullet) بنویسید.

·         در نظر گرفتن قصد کاربر

وقتی کاربری سایت شما را مورد جستجو قرار می دهد باید بدانید که آیا قصد خرید محصولی را داشته یا به دنبال اطلاعات خاصی بوده است. با دانستن قصد کاربر می توانید بفهمید که به چه دلیل پرس و جوی خود را در یک موتور جستجو درج کرده است.

گاهی اوقات نیت کاربر واضح است و به طور صریح در قالب کلماتی همچون “خرید”، “قیمت”، “چگونه”، “چه چیزی” و غیره بیان می شود. اما در موارد دیگر، تنها خود کاربر می داند که به دنبال چه چیزی است. به عنوان مثال، فرض کنید من عبارت “برندگان اسکار” (oscar winners) را در موتور جستجو تایپ می کنم در محتمل ترین سناریو، من علاقه مندم که نتایج آخرین مراسم اعطای جوایز اسکار را بدانم نه نتایج مربوط به 20 سال قبل را.  جالب این جاست که موتورهای جستجو این چیزها را درک کرده و در نمایش نتایج به حساب می آورند.

بنابراین اگر می خواهید که محتوای صفحاتتان را برای نمایش به صورت یک قطعه برجسته بهینه سازی کنید و میزان ارتباط آن را با جستجوهای کاربران افزایش دهید بایستی به هنگام ایجاد محتوای صفحات وب سایت خود، هدف های کاربران را درک کرده و در صدد ارائه پاسخ های فوری به سوالات آنان باشید.

جنی هالس در همین رابطه می گوید:

“سعی کنید محتوای وب سایت خود را با اهداف مشتریانتان مطابقت دهید، یعنی در نوشتن محتوای خود به دنبال پاسخ دادن به سوالات آن ها باشید و بکوشید که تا حد امکان، پاسخ های دقیق تری را برای آن ها فراهم کنید. همان گام هایی که اکنون برای بهینه سازی پاسخ هایتان برای نمایش در جعبه های برجسته انجام می دهید در بهینه سازی محتوای شما برای جستجوی صوتی کاربران بسیار کمکتان خواهد کرد”.

  • استفاده از کلمات کلیدی بلند و پرسش (رشته پرس و جوی طولانی تر)

نمودار زیر تفاوت بین جستجوی صوتی و جستجوی متنی را نشان می دهد. همان طور که شما به وضوح می توانید ببینید و احتمالا قبلا هم می دانستید، جستجوهای متنی همواره بر اساس کلمات کلیدی خاص انجام می شوند. به عبارت دیگر، وقتی که یک جستجوی مبتنی بر متن انجام می دهیم، تمایل داریم که کلمات غیر مرتبط  آن را تا حد امکان حذف کرده و به چند کلمه کلیدی اساسی کاهش دهیم. به عنوان مثال، اگر بخواهیم یک رستوران ارزان در نیوجرسی را جستجو کنیم، فقط برای سه یا شاید چهار کلمه کلیدی جستجو را انجام می دهیم یعنی می نویسیم: ” ” restaurant New Jersey، cheap restaurant New Jersey” “.

هم چنین از آن جا که سرعت صحبت کردن بیشتر از سرعت تایپ کردن است در نتیجه طبیعی است که جستجوهای صوتی طولانی تر و دقیق تر از جستجوهای سنتی (متنی) باشند. کاربران هنگام جستجوی اطلاعات از طریق دستیار صوتی، همانند زمان صحبت کردن با یک فرد رفتار می کنند. مثلا اکثر ما هنگام صحبت کردن با دیگران، از به کاربردن کلمات کلیدی کوتاه پرهیز کرده و درخواستمان را به صورت پرسیدن سوال و استفاده از عبارات طولانی تر بیان می کنیم.

شین بارکر، هم توصیه می کند که به هنگام گزینش کلمات کلیدی برای محتوای خود، از کلمات کلیدی مکالمه ای و عباراتی که مردم هنگام صحبت کردن (نه هنگان تایپ کردن) با دیگران استفاده می کنند، استفاده کنید.

به هر حال، استفاده از کلمات کلیدی بلند ((Long-Term Keyword))، نه تنها برای بهینه سازی  سایت برای جستجوهای صوتی بلکه برای SEO سنتی (جستجوهای تایپی کاربران) نیز مفید خواهد بود. در حقیقت، عبارات کلیدی حاوی بیش از دو کلمه، با مشکل کمتری مواجه هستند (رقبای کمتری دارند) و شانس بیشتری را برای قرارگیری صفحات شما در رتبه های بالای موتورهای جستجو فراهم می کنند. به کمک برخی ابزارها، می توانید به سادگی کلمه یا عبارتی را که بهترین توصیف را از موضوع محتوای شما ارائه می دهد پیدا کنید.

همان طور که قبلا ذکر شد، مردم تمایل دارند که برای جستجوهای صوتی خود از سوالات همراه با عبارات طولانی استفاده کنند.

کاربران در جستجوهای صوتی خود اغلب عادت دارند که سوالات خود را با کلمات پرسشی مثل “why”، “what” ، “who” ،“when” و … یا در زبان فارسی با کلمات “چه چیزی”، “چه کسی”، “کی” ، “کجا” و … مطرح کنند. مثلا اگر خود شما به دنبال یک هاب USB نو برای رایانه خود باشید در جستجوی سنتی عبارت “فروشگاه لوازم جانبی رایانه” را تایپ می کنید در حالی که در جستجوی صوتی سوالاتی نظیر: “نزدیکترین فروشگاه لوازم جانبی رایانه به من کجاست؟” یا “از کجا می توانم یک هاب USB نو و ارزان برای دوچرخه بخرم؟” را از موتور جستجو می پرسید. و همین موضوع  است که باعث می شود جستجوهای صوتی طولانی تر از جستجوهای متنی گردد.

لذا شما باید در گام بعدی بهینه سازی بتوانید محتوای خود را طوری ایجاد کنید که به سوالات کاربران پاسخ دهد. برای پیدا کردن سوالاتی که ممکن است مخاطبان هدف شما مطرح کنند می توانید از ابزارهایی مانند Answer the Public یا Serpstat Search Questions استفاده کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که به سوالات جستجوگرها پاسخ می دهید.

شین بارکر می گوید: “برای کسب رتبه خوب برای درخواست های صوتی کاربران، به سؤالات رایج مشتریان خود در وب سایت یا وبلاگتان پاسخ دهید و از لحن مکالمه برای بیان این سوالات استفاده کنید”.

به عبارت دیگر، در پاسخ به سوالات کاربران سعی کنید در محتوای سایت خود از کلمات کلیدی پرسشی مانند “چگونه…؟ یا “چرا…؟” استفاده کنید.

بعد از آن که سوالات پست خود را انتخاب کردید این سوالات را به سایر صفحات سایت خود نیز اضافه کنید.

شما می توانید چندین تگ h2 ایجاد کرده و سوالات پستتان را در درون این هدرها قرار دهید و پاسخ ها را نیز در متن بدنه پست خود بنویسید. هم چنین سعی کنید در پاسخ هایی که به سوالات می دهید ایده اصلی به طور خلاصه بیان شده باشد.

پس از آن که به طور مستقیم به یک سوال پاسخ دادید، می توانید سایر سوالات جستجوی مرتبط را نیز در پست خود پوشش دهید.  این امر به شما کمک می کند که برای انواع مختلفی از پرس و جو های کاربران رتبه بالاتری را کسب کنید .

البته بهتر است که برای وب سایت خود یک صفحه پرسش و پاسخ ایجاد کنید. به عنوان یک نمونه عالی از یک صفحه پرسش و پاسخ می توانید از صفحه زیر که متعلق به وب سایت یک رستوران در کاناداست بازدید کنید.در این صفحه، ضمن درج پاسخ سوالات رایج مشتریان و بازدید کنندگان سایت، در قالب فرمی از کاربران خواسته شده که علاوه بر خواندن پاسخ ها، سوالات خود را نیز مطرح کنند.

هم چنین برای این که بتوانید موقعیت خود را در قطعه های برجسته ای از دست ندهید، باید محتوای خود را تازه نگه دارید و به طور منظم آن را به روز کنید.

در یک کلام می توان گفت که ساخت صفحات سوالات متدوال به دلیل دارا بودن مرتبط ترین سوالات و پاسخ آن ها و ذکر متن کامل سوال در تگ header یکی از ساده ترین راه های بهینه سازی وب سایت به شما می رود.

  • بهینه سازی سرعت صفحه

سرعت صفحه به معنی زمان مورد نیاز برای بارگذاری صفحه است . بهینه سازی سرعت بارگذاری صفحات نه تنها برای جستجوی سنتی بلکه برای جستجوهای صوتی کاربران هم بسیار توصیه می شود. چرا که گوگل به وب سایت هایی که سرعت بارگذاری بالایی دارند بها می دهد مثلا از بین دو وب سایت مشابه، سریع ترین آن ها را در لیست نتایج خود فهرست می کند. در نتیجه این عنصر نیز تاثیر مستقیمی بر ظاهر شدن یا نشدن صفحه شما در نتایج جستجوی صوتی کاربران دارد.

مثلا فردی را که جستجوی صوتی می کند در نظر بگیرید به احتمال زیاد این شخص یا در حال رانندگیست و یا عجله دارد. بنابراین طبیعی است که برای چنین جستجوگرهایی بهینه سازی سرعت سایت یک الویت مهم محسوب می شد. پس به عنوان اولین قدم، بهتر است که سرعت بارگذاری وب سایت خود را با ابزار PageSpeed Insights تجزیه و تحلیل کنید. این ابزار به شما می گوید که آیا زمان بارگذاری فعلی سایت شما به اندازه کافی سریع است یا نه . ضمن این که راهکارهایی را هم برای سریع تر کردن آن به شما پیشنهاد می دهد. هم چنین از آن جا که بیشتر جستجو های صوتی کاربران از طریق دستگاه های تلفن همراه صورت می گیرد لذا ضرورت دارد که وب سایت شما علاوه بر دارا بودن سرعت بارگذاری بالا، موبایل فرندلی هم باشد.

  • سایت خود را برای تلفن های هوشمند بهینه کنید

در نظر داشته باشید که چیدمان مطالب گوشی های همراه با آن چه کاربران در رایانه ها مشاهده می کنند تا حد زیادی متفاوت است. علاوه بر این، در سال 2016، میزان جستجوهای صورت گرفته با موبایل 51.3% و میزان جستجوهای انجام شده در دسکتاپ 48.7% بود. و این موضوع نشان از پیشی گرفتن جستجوی صوتی در موبایل و تبلت به جستجوی صوتی دسکتاب است. خوب علت روشن است ما هر جا که می رویم، گوشی های هوشمند مان را با خود حمل می کنیم.  آن ها در موارد بسیاری، بهتر و سریع تر از کامپیوترها هستند. حتی در حین رانندگی، استفاده از جستجوی صوتی در گوشی های هوشمند، علاوه بر کم کردن زحمت نوشتن، احتمال خطر ناشی از حواس پرتی با گوشی را نیز کاهش می دهند.

هم چنین طبق آمار دیگری که در آمریکا منتشر شده، جستجوی صوتی در دستگاه های موبایل، حدود ۳ برابر جستجوی متنی می باشد. در نتیجه جدای رعایت سئو در وب سایت خود، باید آن را برای موبایل هم بهینه کنید.

  • سئوی محلی

بر طبق گزارش BrightLocal، حدود 58 درصد از مصرف کنندگان، از جستجوی صوتی برای یافتن کسب و کارهای محلی استفاده می کنند. این قضیه چندان عجیب نیست چرا که اکثر مردم زمانی از جستجوی صوتی استفاده می کنند که در حال پیاده روی یا رانندگی هستند بنابراین برای این که بدانند که کجا باید بروند به جای جستجوی تایپی و رایج، از جستجوی صوتی که راحت تر و سریع تر است استفاده می کنند. مثلا کسی که عبارت “best donuts in LA,” را در جستجوی صوتی خود ذکر می کند به دنبال یافتن donuts در نزدیک ترین مکان به خودش می باشد. حال مثلا اگر خود شما هم دارای یک مغازه دونات در شهر لس آنجلس باشید بهتر است که به هنگام بهینه سازی کلمات کلیدی سایت خود، نام شهرتان را نیز ذکر کنید.

این قضیه برای ایالت ها، محله ها و حتی کشورهایی که تجارت شما در آن است نیز صدق می کند.
مهم تر از همه، افرادی که جستجوی صوتی انجام می دهند احتمالا از عبارت “نزدیک به من” استفاده خواهند کرد. مثلا اگر قصد خوردن مقداری دونات را داشته باشم به جای بیان عبارت “donuts cafe in Los Angeles.”، به دستیار صوتی گوگل می گویم : “OK Google, donuts cafe near me,”  در این مواقع، موتور جستجو از مکان من برای فهمیدن  نزدیکترین کافه به مکان فعلی من استفاده می کند.

در نمودار زیر به مقایسه میزان استفاده از سه واژه ” Near me”(نزدیک من) ، ” Nearby”(در همین نزدیکی)  و ” Nearest” (نزدیک ترین)، در طی سال های اخیر پرداخته شده و این مقایسه نشان می دهد که واژه ” Near me” بیشترین میزان استفاده را در جستجوهای محلی کاربران داشته است.

با این وجود، اگر بخواهید که وب سایت شما برای نمایش نتایج مربوط به چنین پرس و جوهایی انتخاب شود ضرورتی ندارد که در محتوای سایت خود عینا از عبارت “near me” استفاده کنید. چون موتورهای جستجو این عبارت را با توجه به مکان کاربر، تفسیر می کنند. مثلا اگر قصد دارید برای عبارت “pizza near me” رتبه بالایی کسب کنید می توانید توسط ابزارهای رتبه بندی، عملکرد این کلید واژه را پیگیری کنید اما نگران درج نکردن عبارت“near me”  در کد سایت خود نباشید.

·         اطلاعات خود را در Google My Business بروز نگه دارید

بیشتر ربات های جستجو از اطلاعات کسب و کارها استفاده می کنند. لذا برای بهینه سازی اطلاعات کسب و کار خود، باید به صفحه Google My Business مراجعه کنید. در آن جا اطمینان حاصل کنید که همه اطلاعات لازم از قبیل نام تجاری، آدرس، ساعات کاری و غیره را اضافه کرده اید.

از آن جا که بسیاری از جستجوهای صوتی برای پرس و جوهای محلی است در نتیجه فهرست کردن اطلاعات کسب و کار شما در Google My Busines و بروزکردن این اطلاعات به شما کمک می کند تا برای چنین پرس و جوهایی رتبه بهتری را کسب کنید.

بروز نگه داشتن اطلاعات در Google My Business

  • وب سایت خود را با SSL امن کنید

گوگل به غیر از فاکتور سرعت، وب سایت های امن و تأیید شده را نیز مورد لطف قرار می دهد. پروتکل HTTPS  به بازدیدکنندگان و ربات گوگل این اطمینان را می دهد که وب سایت یا وبلاگ شما امن است.

·         محتوای طولانی و در عین حال جذاب ایجاد کنید

سئو نه تنها به تکنولوژی به کار رفته در یک وب سایت بلکه به کیفیت محتوای شما هم بستگی دارد. شما به مقالاتی نیاز دارید که برای مخاطبان هدفتان ارزشمند باشد به این معنا که پاسخ سوالات آن ها را بدهد و آن قدر برایشان جذاب باشد که آن ها را به سمت وب سایت شما سوق دهد. مثلا اگر یک فروشنده آنلاین هستید لغات و عباراتی را استفاده کنید که در عین ارتباط کامل به محصول شما، بیشترین احساس و هیجان را در مشتریتان ایجاد کند.

serpIQاخیرا مطالعه ای را در خصوص رابطه بین طول محتوا و موقعیت قرارگیری آن در نتایج جستجو انجام داده است که نتیجه آن را در شکل زیر ملاحظه می کنید. همان طور که می بیند 5 نتیجه برتر، مقالات طولانی هستند که به طور متوسط دارای 2300 تا 2450 کلمه دارند.

برای دیدن یک مثال عینی از این موضوع، می توانید به مقاله زیر که در وبلاگ  Patagonia.comآمده است مراجعه کنید.

  • یک محتوای کوتاه نیز ایجاد کنید

گرچه محتوای بلند برای جذب مخاطب مهم است اما با ایجاد محتواهای کوتاه نیز می توانید آن دسته از کاربرانی که به دنبال پاسخ های سریع و کوتاه به سوالاتشان هستند را هم به سمت وب سایت خود هدایت کنید.

در این جا نمونه ای از صفحه اول گوگل برای یک پرس و جو آورده شده است ملاحظه می کنید که اولین نتایج موجود در این صفحه، پاسخ های کوتاه و روشنی را به سوال اصلی کاربر فراهم کرده اند.

  • از کلمات ساده و جملات کوتاه استفاده کنید

چرا کلمات ساده؟ چرا جملات کوتاه؟ خوب، افرادی که از جستجوی صوتی استفاده می کنند، پرسش های ساده ای را مطرح می کنند، سوالاتی که AI به راحتی می تواند در نتایج جستجو درک و ترجمه کند. درنتیجه در بیشتر اوقات سوال کنندگان ابتدا به سراغ کوتاه ترین جملات همراه با پاسخ می روند و  اگر این پاسخ معتبر باشد احتمالا بر روی لینک مربوطه هم کلیک کرده و از وب سایت شما بازدید می کنند. لذا اگر هنر مختصر نویسی داشته باشید و بتوانید اطلاعات ارزشمندی را در قالب کلمات ساده و قابل فهم ارائه دهید شانس وب سایت شما برای جذب مخاطب افزایش خواهد یافت.

برای نمونه می توانید از وبلاگ Neil Patel بازدید کنند. او در وبلاگش مقالاتی را می نویسد که در عین  طولانی بودن دارای واژه های ساده و جملات کوتاهی است که خواندن  و فهم آن برای کاربر آسان بوده و نظر موتورهای جستجو را هم به خود جلب می کند.

  • فعالیت در شبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی یکی از مهم ترین ابزارهای  بازاریابی آنلاین امروز است. تقریبا همه افراد حداقل در یکی از رسانه های اجتماعی عضو هستند. با دوستان خود ارتباط برقرار می کنند، اخبار آن ها را می خوانند، رزومه خود را در بازار کارLinkedIn  قرار می دهند، لحظات ارزشمند خود را در اینستاگرام به اشتراک می گذارند مطالب یا محصولاتی را که در آن شبکه های اجتماعی برایشان جذاب باشد لایک کرده، برایشان کامنت می گذارند و گاها مطالب ارزشمند را در حساب کاربری خود به اشتراک می گذارند.

بنابراین، اگر بتوانید محتوای ارزشمندی را تولید کنید که هم چون یک ویروس، توانایی انتشار داشته باشد این کار ممکن است یک راه عالی برای تبلیغ وب سایت شما باشد و نفوذ آن را افزایش دهد. چرا که استخری از بک لینک ها را به سمت وب سایت شما سرازیر می کند و در نتیجه رتبه آن را در موتورهای جستجو افزایش می دهد. مثلا لینکدین بهترین محیط برای قرار دادن مقالات شماست. لذا می توانید تعدادی از مقالات وب سایت خود را در لینکدین منتشر کرده و شاهد بازخورد بالای آن باشید.

• فعالیت در شبکه های اجتماعی

کلام آخر

فراموش نکنید اگر می خواهید وب سایت خود را برای جستجوی صوتی و هر نوع جستجوی کاربران (مثل جستجوی بصری) آماده کرده و به تبع آن تعداد باردیدکنندگانتان را افزایش دهید، باید بدانید که چه چیزی در موتورهای جستجو تغییر کرده است و چگونه افراد از تکنولوژی های جدید استفاده می کنند.

در مجموع دو مقاله جستجوی صوتی، یادگرفتید که جستجوی صوتی چیست؟ چرا اهمیت دارد و چگونه باید صفحات وب سایت خود را برای جستجوی صوتی بهینه سازی کنید؟

ترجمه: رقیه آقایاری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید