• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 20

چگونه فایل های خام را از لایت روم به فتوشاپ منتقل کنید؟

در این مقاله، به شما آموزش می دهیم که چگونه فایل های تصویری خام را به راحتی از نرم افزار لایت روم به نرم افزار فتوشاپ منتقل کنید و چگونه زمانیکه کارتان بر روی تصویر تمام شد، نسخه ویرایش شده آن را مجددا به نرم افزار لایت روم برگردانید.

هر دو نرم افزار لایت روم و فتوشاپ جایگاه ویژه خود را در یک گردش کاری(workflow) خوب ویرایش تصاویر دارند. اما به جای رقابت با یکدیگر برای کسب لقب “بهترین ویرایشگر تصویر دنیا”، هر برنامه دارای نقاط قوت منحصر به فرد خود است، بطوریکه نقاط ضعف دیگر آن را به تعادل رسانده و می پوشاند. طبیعت غیر مخرب و کنترل های بصری لایت روم، برای انجام ویرایش های کلی اولیه، عالیست. به این معنا که در کل، تصویر را بهبود می دهد.(مزيت ويرايش غير مخرب لايت روم در اين است که تصوير اصلي را دستکاري نمی کند و درنتیجه امکان انجام ويرايش هاي جديد را تسهيل مي نماید) با لایت روم، به راحتی می توانید نوردهی و توازن سفیدی را اصلاح کنید، کنتراست و اشباع رنگ را افزایش دهید و برخی sharpening  اولیه را اضافه کنید، و کارهای بیشتر دیگر.

با این حال، علی رغم تمام قدرتیکه نرم افزار لایت روم دارد، اما این نرم افزار، یک ویرایشگر پیکسلی نیست. بلکه بوسیله ذخیره سازی دستورالعمل هایی که نحوه بهبود ظاهر تصویر را تعیین می کنند، کار می کند آنچه که در لایت روم بر روی صفحه نمایش می بینید چیزی بیش از یک پیش نمایش از وضعیتی که یک تصویر بعد از اعمال آن دستورالعمل ها خواهد داشت، نیست. مزیتی که این نوع گردش کاری دارد این است که کاملا غیرمخرب است، به این معنا که مهم نیست که شما چه کاری بر روی تصویر انجام می دهید، چرا که تصویر اصلی امن و سالم باقی می ماند .اما جنبه منفی لایت روم، در این است که شما تنها می توانید کارهای زیادی را که غیر تخریبی هستند بر روی فایل خود انجام دهید، درحالیکه برخی اوقات، معمولا نیاز پیدا می کنید که تغییراتی را در پیکسل های واقعی تصویر خود ایجاد کنید.

در اینجاست که لایت روم نمی تواند این کار را انجام دهد، چراکه یک ویرایشگر پیکسلی نیست، اما فتوشاپ، این قابلیت را دارد. اگرچه در فتوشاپ هم روش هایی برای انجام ویرایش های غیرمخرب بر روی تصویر وجود دارد، اما قدرت اصلی فتوشاپ در این است که یک ویرایشگر پیکسلی قدرتمند است. همین امر آن را به یک ویرایشگر عالی برای ویرایش های آفلاین، مبدل ساخته است؛ به این معنا که می توان بوسیله آن بخش خاصی از تصویر را تغییر داد. فتوشاپ ویژگی های بسیاری دارد که لایت روم آن ها را ندارد، ویژگی هایی نظیر ابزارهای انتخاب، لایه ها و لایه ماسک، حالت های ترکیبی blend modes ها، توانایی اضافه کردن متن و گرافیک به تصاویر، و ویژگی های بسیار زیاد دیگر. همچنین فتوشاپ به لطف فیلترهای بسیارش و تواناییش در ترکیب تصاویر متعدد به یکدیگر، این امکان را ایجاد می کند که خلاقانه تر عمل کنید. این ها مواردی هستند که لایت روم به سادگی نمی تواند انجام دهد.

گردش کاری خوب لایت روم / فتوشاپ به این معناست که در لایت روم تا جایی که امکان دارد، شروع به تکمیل بسیاری از کارهای اولیه و کلی بر روی تصویر کرده و هنگامی که تمامی کارهایی را که در لایت روم امکان انجام آن بود به پایان رساندید، در مرحله بعد تصویر را برای تنظیمات بیشتر به فتوشاپ منتقل می کنید با این وجود اگرچه کارتان را در لایت روم شروع می کنید، اما اتمام کارتان نیز در لایت روم خواهد بود.

دلیلش این است که، لایت روم علاوه بر ویرایشگر تصویر بودن، تصاویر را نیز مدیریت و سازماندهی می کند (یعنی این نرم افزار قادر است تصاویر را از کارت حافظه به محیط خود منتقل نموده و آن ها را مرتب کند، بر روی آن ها ویرایش هایی را انجام دهد و امکان چاپ و به اشتراک گذاری تصاویر را فراهم کند، ضمن اینکه قابلیت نمایش اسلاید و ساختن آلبوم عکس را نیز دارا می باشد.) و نه تنها دستورالعمل های ویرایشی شما ، بلکه هر تصویری که بر روی کامپیوترتان ذخیره می شود، هر رتبه بندی و یا کلمات کلیدی که به تصویر اعمال کرده اید، اطلاعات کپی رایت برای هر تصویر و بسیاری موارد دیگر را نیز پیگیری می کند. لایت روم همه این اطلاعات را در پایگاه داده ای که آن را کاتالوگ می نامد، ذخیره می کند (فايل کاتالوگ اين نرم افزار نيز حجم بسيار کمي دارد در نتيجه مي توانيد تصاوير بسيار زيادي را بدون داشتن دغدغه کمبود فضا، ويرايش کنيد. درحاليکه تصاوير ويرايش شده توسط فتوشاپ حجم زيادي از فضاي سيستم شما را اشغال مي کنند.) و به دلیل اینکه لایت روم و فتوشاپ با یکدیگر به صورت خیلی یکپارچه ای کار می کنند در نتیجه زمانیکه کارتان را در فتوشاپ ذخیره می کنید، لایت روم می تواند به طور خودکار نسخه ویرایش شده تصویر شما را به کاتالوگ خودش اضافه کند.

لایت روم، در اصل به عنوان یک ویرایشگر تصویر خام طراحی شده بود اما با فایل های غیر خام نیز می تواند کار کند (نظیر فایل های JPEG و TIFF و  PSD) با این حال ما در این آموزش، به طور خاص فایل های خام را مورد توجه قرار خواهیم داد. تفاوتی ظریف اما مهم بین انتقال فایل های خام و غیر خام از لایت روم به فتوشاپ وجود دارد.

مرحله اول: تنظیمات اولیه تصویر خود را در لایت روم انجام دهید.

در اینجا برای اینکه از موضوع آموزش منحرف نشویم، به جزئیات زیاد در خصوص نرم افزار لایت روم یا فتوشاپ نمی پردازیم ،در عوض از روی موارد خاصی نسبتا سریع عبور می کنیم. بنابراین ما می توانیم توجه خود را بر روی عنوان آموزش که نحوه انتقال فایل های خام، مابین نرم افزارهای لایت روم و فتوشاپ است، متمرکز کنیم.

همانطور که اشاره کردیم، یک گردش کاری خوب لایت روم/ فتوشاپ، از نرم افزار لایت روم آغاز می شود، یعنی جایی که ما در آن، تنظیمات اولیه و کلی را بر روی تصویر اعمال می کنیم. در اینجا، شما تصویری را می بینید که ما مشغول به کار بر روی آن در ماژول توسعه لایت روم (Develop module) هستیم. (ماژول توسعه، محل انجام ویرایش‌های غیر تخریبی است) این تصویر، تصویریست که در یک سفر دریایی در آلاسکا گرفته شده است.

فتوشاپ

 فایل خامی که در ماژول توسعه لایت روم (Develop module) باز شده است.

اگر به پنل اصلی (Basic panel) لایت روم که در ستون سمت راست قرار گرفته است نگاهی بیندازید، خواهید دید که ما از قبل، برخی اصلاحات اولیه را درمقادیر: میزان سفیدی تصویر(white balance)، نوردهی (exposure)، کنتراست (contrast)، اشباع رنگ (color saturation) و سایر موارد، انجام داده ایم.

لایت روم

 افزایش تمامی مقادیر اولیه تصویر

در اینجا، آن چیزی که توجه به آن ضروریست این است که فایلی که در نرم افزار لایت روم باز می کنید یک فایل خام است، به این معنی که این تصویر توسط دوربین آن هم در وضعیتی که دوربین بر روی فرمت raw  تنظیم شده بود، گرفته شده است. شما می توانید تشخیص دهید که تصویر یک فایل خام است بخاطر اینکه اگر به نوار بالای Filmstrip که در امتداد قسمت پایینی نرم افزار لایت روم قرار گرفته است، نگاه کنید، می بینید که این فایل در انتهای نام خود، دارای پسوند dng. می باشد.” DNG” کوتاه شده عبارت “نگاتیو دیجیتال”  (Digital Negative) و نسخه خود شرکت ادوب از فرمت فایل خام (RAW) می باشد. همچنین هر تولیدکننده دوربین، نسخه منحصربفرد خود را از فرمت RAW دارد و آن را با پسوند سه حرفی خاص خود عرضه می کند. (مثلا شرکت Canon از پسوند “crw.” و “CR2.” و شرکت نیکون از پسوند “NEF.”  استفاده می کند و غیره). آنچه که در اینجا مهم است این نیست که تصویر دارای چه پسوندی باشد بلکه در واقع، تصویر باید یک فایل خام باشد.

پسوند فایل

  پسوند سه حرفی به شما می گوید که در حال کار با چه نوع فایلی هستید.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید