• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2019 / 01 / 22

تخم گشنیز، فواید شگفت انگیز و عوارض جانبی

• گشنیز در هند به نام دانیا شناخته می شود و به طور گسترده ای به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می شود. همین طور در غذاهایی که با حرارت بالا همراه با تکان دادن و سریع آماده می شوند مثل گوشت، ماهی و یا سبزیجات، فست فودها، سوپ، آبگوشت و حتی برای صبحانه و … نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

• در آیورودا، اغلب برای بیماری های معده توصیه می شود. آیورودا (به معنی «علم زندگی») یک علم باستانی و کهن است که در هند مرکز توجه‌ است، اگر چه در کشورهای دیگر نیز در قالب طب جایگزین استفاده می‌شود. در آیورودا از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود.

• تخم گشنیز یک ادویه فوق العاده با فواید زیادی برای سلامتی است.

تخم گشنیز، فواید و عوارض جانبی

تخم گشنیز محبوب مردم مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده آمریکا است. برگ های گشنیز به صورت تازه یا خشک شده همین طور تخم گشنیز به صورت پودری در بسیاری از غذاهای این مناطق به کار می رود.

گشنیز یک گیاه گلدار است که متعلق به خانواده جعفری است (برگ گشنیز و جعفری شبیه و قابل مقایسه با یکدیگرند). گفته شده است که منشا آن از جنوب اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا بوده است. گشنیز همچنین یکی از گیاهان مورد استفاده فراوان و کشت شده در باغ های شهر قدیم بابل است. همین طور در مصر باستان و یونان مصرف می شود و هنوز هم جزو محبوب ترین عطر دهنده ها به غذا در سراسر جهان است.

دانه های گشنیز چاق و قهوه ای رنگ، دارای حفره های توخالی هستند که روغن های ضروری در آن قرار دارد و همین عامل طعم دهندگی آن به غذاست. هنگامی که گیاه قهوه ای رنگ می شود و برگ های آن شروع به خشک شدن و افتادن می کند، برداشت می شود. دانه های نامرغوب، سبز روشن هستند که طعم کاملا تلخ و تیزی دارد. علاوه بر این که تخم گشنیز یک ادویه محبوب و پرطرفدار در آشپزخانه است، خواص دارویی نیز دارد.

در آیورودا، اغلب برای مشکلات معده توصیه می شود، زیرا هضم را آسان می کند.

در این مقاله به برخی فواید تخم گنشیز اشاره می شود.

فواید مصرف دانه گشنیز
1. زیبایی پوست

بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، دانه های گشنیز در درمان بیماری های پوستی مختلف مانند اگزما، خارش پوست، جوش ها و التهاب بسیار موثر هستند زیرا دارای خواص ضد عفونی کننده هستند. آنها همچنین برای زخم های دهان نیز خوب است. دانه ها حاوی اسید لینولئیک هستند که همچنین دارای خواص تسکین دهنده و کاهش سوزش و ناراحتی است.

2. کمک به مبارزه با دیابت

با توجه به این که هند به سرعت در حال تبدیل شدن به پایتخت دیابت در جهان است، تعجب نکنید که افراد زیادی در حال یافتن راهی برای مبارزه با دیابت هستند. برخی از روش های قدیمی ادعا می کنند که استفاده منظم از دانه های گشنیز از افزایش قند خون جلوگیری می کند. در یک مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا، دریافت شد که عصاره های دانه های گشنیز دارای ترکیبات خاصی هستند که هنگام ترشح به خون، باعث ترشح آنتی هیپرگلیسمی (افزایش قند خون)، ترشح انسولین می شود و انسولین، گلوکز را به خوبی کاهش می دهد.

3. کمک به رشد مو

ریزش مو می تواند به علت ضعف فولیکول های مو، عدم تعادل هورمونی و استرس به علاوه رژیم غذایی نامناسب باشد. دانه های گشنیز برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت ریشه ها برای رشد موهای است. آنها فولیکول های مو را تقویت و سبب رشد بیشتر می شوند، بنابراین از ریزش مو جلوگیری می شود.

4. هضم بهتر

اَمُل گُش، مدرس بالینی بیمارستان کلکته می گوید: : دانه های گشنیز دارای خواص ضد اکسید کنندگی و دارای فیبر غذایی هستند که سبب عملکرد خوب کبد و تسهیل حرکات روده می شود. آنها در تولید ترکیبات و شیره گوارشی کمک می کنند که به این دلیل هضم را آسان می کند. اگر دچار سوء هاضمه شدید، تخم گشنیز را در رژیم غذایی خود وارد کنید. قطعا متوجه بهبودی نسبت به قبل خواهید شد. ”

دکتر روپالی داتا می گوید، مدیر تغذیه اسمارت کوکی می گوید: “دانه های گشنیز، طعم بسیار دلپذیری را به غذا اضافه و به هضم کمک می کنند و منبع خوب فیبر، فسفر و کلسیم هستند.”

5. کاهش کلسترول

سطح کلسترول یا پروفیل های چربی شما به طور مرتب با خوردن مواد غذایی مختلف، در حال تغییر است. علاوه بر این، اگر شما نیاز به کاهش کلسترول دارید، دانه های گشنیز می تواند به شما کمک کند. طبق گفته ایندرانی سوبرامانین، بیمارستان آپولو، کلکته می گوید: “دانه های گشنیز حاوی ترکیباتی به نام کوریاندرین است که هضم چربی را کنترل می کند و در نتیجه کلسترول را کاهش می دهد. همین طور در آیورودا معتقدند که این دانه ها بر هضم و جذب چربی اثر می گذارد و از افزایش کلسترول جلوگیری می کند.

6. بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که برای سلامت بدن و زیبایی پوست زیبا نیاز است. دانه های گشنیز دارای ویتامین های کلیدی متعددی مانند اسید فولیک، ویتامین A و بتا کاروتن و مهم تر از همه ویتامین C است. طبق نظر مادهاوی رَتِد، برگ و دانه های گشنیز نزدیک به 30٪ از میزان توصیه شده روزانه ویتامین C را تامین می کند که در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کننده است.

سرماخوردگی

7. جلوگیری از اختلالات قاعدگی

زناني كه از جريان قاعدگي سنگین و شدید رنج مي برند، بايد تخم گشنيز را به طور مرتب در رژيم غذایی خود وارد کنند. باشند. دکتر ایندرانی جانا از بیمارستان آپولو، کلکته می گوید: “دانه های گشنیز حاوی محرک های طبیعی هستند که غده های غدد درون ریز خود را تحریک می کنند تا ترشح کنند و تعادل هورمونی خود را به طور مناسب را حفظ کنند، که باعث می شود که درد مربوطه و خونریزی بیش از حد کاهش یابد.” همچنین به جلوگیری از بی نظمی و اختلالات قاعدگی کمک می کند.

حالا که با فواید تخم گشنیز آشن شدید از مادر یا همسر خود بخواهید حتما این ماده طبیعی ارزشمند را در رژیم غذایی خانواده وارد کنند.

برخی عوارض جانبی مصرف تخم گشنیز

در زیر به چند عارضه ای که ممکن است مصرف تخم گشنیز ایجاد کند، اشاره می شود:

1. مشکلات کبدی:

استفاده بیش از حد و طولانی مدت از دانه های گشنیز می تواند باعث مشکلات کبدی شود. ترکیبات چربی موجود در دانه های گشنیز معمولا در درمان مشکلات کبدی مفید هستند، اما استفاده بیش از حد از آنها می تواند موجب افزایش ترشح صفرا و ایجاد شرایط غیرطبیعی شود

2. واکنش های آلرژیک:

برخی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک مانند جوش، مشکل تنفس، خارش، تورم صورت / گلو، سرگیجه و غیره را به خاطر مصرف دانه های گشنیز داشته باشند. اگر شما مستعد ابتلا به این مشکلات هستید، قبل از استفاده از این ادویه با پزشک مشورت کنید.

3. بارداری و شیردهی:

یکی از عوارض جانبی جدی دانه های گشنیز همین مورد است که زنان باید از آن آگاه باشند! زنان باردار و شیرده باید از مقدار کمی دانه های گشنیز استفاده کنند زیرا بر ترشح غدد اثر می گذارد که می تواند به مادر و جنین و همچنین غدد تناسلی آسیب بزند.

4. مشکل تنفسی:

استفاده طولانی مدت و بیش از حد دانه های گشنیز می تواند منجر به مشکلات تنفسی همراه با درد قفسه سینه، خشکی گلو و سفت شدن گلو شود. اگر با چنین مشکلی روبرو هستید، به اورژانس مراجعه کنید.

5. حساسیت به نور خورشید:

گاهی استفاده از دانه های گشنیز می تواند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد و خطر بروز آفتاب سوختگی و سرطان پوست را افزایش دهد. اگر از آلرژی یا حساسیت آفتاب رنج می برید، توصیه می شود پس از مشورت با پزشک به میزان کمی از تخم گشنیز استفاده کنید.

6. مشکلات پوستی:

برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از دانه های گشنیز، مشکلات پوستی مانند التهاب، خارش، حساسیت، درماتیت و تیره شدن پوست را تجربه کنند. اگر هر یک از این علائم مشاهده شد، باید مصرف آن را متوقف کرد.

7. مشکلاتی در دستگاه گوارش:

استفاده طولانی مدت یا بیش از حد دانه های گشنیز ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال، درد معده، از دست دادن اشتها و کم آبی شود.

8. گم شدن قاعدگی:

معمولا دانه های گشنیز برای درمان اختلالات قاعدگی مورد استفاده قرار می گیرند، اما بعضی از زنان ممکن است به علت استفاده از آنها قاعده نشوند. اگر قاعدگی شما به تعویق افتاده یا قاعده نمی شوید باید از خوردن تخم گشنیز اجتناب کنید.

9. هیپوگلیسمی یا اُفت قند خون:

دانه های گشنیز در درمان دیابت مورد استفاده قرار می گیرند زیرا قادر است قند خون را کاهش دهد. اگر شما تحت درمان دیابت هستید، قبل از مصرف گشنیز، باید سطح قند خون خود را کنترل کنید، چون ممکن است قند خون شما با مصرف دارو و گشنیز، بیش از حد پایین آید.

افت قند خون

10. سایر عوارض جانبی:

چند عارضه جانبی دیگر مصرف دانه های گشنیز که ممکن است با توجه به مصرف آن مواجه شوند عبارتند از درد دندان، درد مفاصل، کِرم ها، حالت تهوع، فتق. اگر چه این مشکلات خیلی شایع نیست، اما باید مراقب باشید و در هر مورد با پزشک مشورت کنید.

هنگامی که دانه های گشنیز مصرف می کنید، ممکن است در کنار فواید این نعمت طبیعت، دچار عوارضی هم شوید که باید با پزشک مشورت کنید ولی اگر خوردن تخم گشنیز هیچ عارضه ای برای شما ندارد پس کاملا بی خطر است. بنابراین عطر و طعم گشنیز را به مواد غذایی و زندگی خود وارد کنید!

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید