• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 09 / 01

خواص دارچین

دارچین در بسیاری فرهنگ ها از دیرباز گیاهی شناخته شده است و از آن برای مصارف دارویی و غذایی استفاده می شده است .  این گیاه برای انواع بیماری ها از جمله مشکلات گوارشی، عفونت ادراری، تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مفید است و خواص ضد قارچی و ضدباکتریای آن قابل توجه است. همچنین مطالعات نشان داده است دارچین به سوخت و ساز بهتر قند در افراد دیابتی کمک می کند .

دارچین

استفاده سنتی

دارچین یا Zeylanicum . پوست داخلی یک درخت کوچک همیشه سبز بومی در سریلانکا است و در مصر باستان برای مومیایی کردن استفاده شده است. همچنین به غذا نیز برای جلوگیری از فاسد شدن اضافه شده است. در طول طاعون خیارکی (متداول ترین حالت طاعوت که با نیش کک یا گاز گرفتگی موش آلوده به باسیل به وجود آمده است) اسفنج در دارچین و گل میخک خیسانده شده و در اتاق بیمار قرار داده می شده است. دارچین پس از کشف در قرن 15 و 16 میلادی بیشتر به عنوان چاشنی غذا استفاده شده است.

بیشترین استفاده درمانی دارچین از پوست دارچین و ریشه آن در طول تاریخ به عنوان داروی سنتی بوده است. تحقیقاتی که در آزمایشگاه و روی حیوانات صورت گرفته تعهدی برای سلامت و کارایی آن در انسان نیست اما مقامات بهداشتی آلمان پوست درخت دارچین را برای ملایم کردن مشکلات روده ای، تحریک اشتها و تسکین سوء هاضمه تایید کرده اند.

تسکین ناراحتی معده

عصاره دارچین از لحاظ طبی برای درمان مشکلات گوارشی استفاده شده و به تسکین معده کمک می کند. دارچین ضد نفخ است و عاملی است که به شکستن گازهای روده ای کمک می کند و استفاده سنتی آن برای از بین بردن اسهال و حالت تهوع های صبحگاهی است. هم تحقیقات آزمایشگاهی و هم مطالعه روی حیوانات نشان داده است که دارچین به کاهش ناراحتی های معده که به واسطه وجود گاز در معده باشد کمک می کند. همچنین  در اختلالات نفخ، حالت تهوع ها، قولنج روده، ضعف های گوارشی با سرماخوردگی و مخصوصا برای اسهال در کودکان استفاده شده است.

عفونت دستگاه ادراری

یکی از تحقیقات در آلمان نشان داده است دارچین علائم عفونت ادراری (باکتری اشریشیا کُلای) و عفونت های قارچی واژن (کاندیدا آلبیکانس) را از بین می برد.

استفاده از انسولین کمتر در بیماران دیابتی

بعضی تحقیقات نشانه داده است که دارچین به سوخت و ساز بهتر قند در افراد دیابتی کمک می کند. در دیابت نوع دو لوزالمعده انسولین تولید می کند اما بدن نمی تواند به طور موثر از آن استفاده کند تا قند خون را پایین بیاورد.

ریچارد اندرسون در وزارت مرکز تحقیقات تغذیه انسانی ایالت مریلند دریافت که دارچین باعث افزایش توانایی انسولین برای سوخت و ساز گلوکز و کمک به کنترل سطح قند خون می شود. دارچین حاوی گلوتاتیون آنتی اکسیدان و یک نوع از فلاونوئید که MHCP است نامیده می شود است.

اعتقاد بر این است که دارچین باعث می شود سلول های چربی پاسخ بیشتری به انسولین بدهند. هورمونی که سوخت و ساز قند را تنظیم می کند و بدین گونه سطح گلوکز را در خون کنترل می کند.

جیمز دوک یک گیاه شناس بازنشسته از وزارت ایالات متحده و نویسنده کتاب هندبوک (کتاب مرجع) گیاهان دارویی می گوید یک هشتم قاشق چایخوری از دارچین کارایی انسولین را سه برابر می کند. دکتر دوک اظهار داشت که افرادی که دیابت نوع یک دارند فواید دارچین برای پزشکشان مطرح کرده اند.

یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری پودر دارچین را با هر وعده غذایی میل کنید زیرا به کنترل سطح قند در خون کمک می کند.

کمک به هضم غذا

دارچین گرم است و سیتم معده را تحریک می کند مفید در هضم ضعیف، قولنج، آنفولانزا، اسهال، حالت تهوع، استفراغ و نفخ. عصاره دارچین اثر قابض دارد و در بند آوردن خون دماغ، پریودهای سخت و کمک به بند آوردن حالت تهوع. روغن فرار موجود در پوست دارچین همچنین با شکستن چربی در طول هضم غذا کمک می کند.

از بین بردن بسیاری از قارچ ها و ویروس های بیماری زا

تحقیقات اولیه آزمایشگاهی و تحقیقات روی حیوانات نشان داد که روغن دارچین و عصاره دارچین خواص ضد آنفولانزایی، ضدباکتری و ضد انگلی دارد. برای مثال در برابر کاندیدا آلبیکانس فعال است قارچی که علت عفونت های قارچی واژن و برفک (عفونت قارچی دهان) است همچنین تاثیر آن روی هلیکوباکتر پیلوری (باکتری که باعث زخم معده) حتی شپش سر نشان داده شده است.

از بین بردن درد

دارچین به عنوان ضد درد عمل می کند و به خاطر عمل بازدارنده پروستاگلاندین‌ عنوان شده است.

از بین برنده سرما خوردگی و آنفولانزا

در دو کشور هند و اروپا دارچین به طور سنتی به عنوان یک گیاه گرم کننده در ترکیب با زنجبیل برای فصل سرما در نظر گرفته شده است. این گیاه گردش خون مخصوصا در انگشتان و پنجه های پا را تحریک می کند و برای ورم مفاصل مفید است. دارچین همچنین به صورت سنتی برای درمان ماهیچه درد و دیگر نشانه های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود.

اجتناب از مصرف دارچین
  • در طول دوران بارداری از مصرف دارچین و یا زیاده روی در مصرف آن خودداری کنید.
  • اگر  از زخم معدی و روده رنج می برید به خاطر اثرات ضدنفخ آن دارچین نخورید.

ترجمه: زهرا صانعی

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید