• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 17

گل های آپارتمانی – درباره گیاه آلوئه ورا بیشتر بدانید

آلوئه وار گیاهی شاداب و مقاوم در برابر خشکسالی است که می تواند در بیرون و داخل منزل رشد کند صدها نوع مختلف از این گیاه وجود دارد، این گیاه بومی آفریقا است.

سگل‌ها یا صبر زرد یا آلوئه سرده‌ای از گیاهان گل‌ده آبدار است که شامل بیش از ۵۰۰ گونه مختلف می‌شود. شناخته‌شده‌ترین گونهٔ این سرده آلوئه ورا (صبر زرد طبی) است. این گیاه در رنگ ها و شکل های مختلف شامل: پرتقالی رنگ، ارغوانی کم رنگ و با شکل خارهای متفاوت وجود دارد. بعضی از آلوئه ها گل دارند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به گیاه دارویی معروف است زیرا از شیره برگ های این گیاه می توان برای تسکین سوختگی و جراحات پوستی استفاده کرد. به همین دلیل آلوئه ورا یک گیاه مفید برای آشپزخانه نیز نامیده می شود.  برگ های این گیاه کشیده، باریک، گوشتالو با تیغ های کوچکی در امتداد لبه ها است، بنابراین هنگام دست زدن به این گیاه مراقب تیغ های آن باشید. این گیاه می تواند بین 60 تا 65 سانتی متر رشد کند، در شرایط مطلوب بین 70 تا 100 سانتی متر نیز می تواند رشد کند.

آلوئه ورا را می توان به عنوان یک گیاه رومیزی استفاده کرد و هنگامی که رشد کرد و بزرگتر شد گیاه را در کف اتاق قرار داد. این گیاه جزء گیاهان سمی در نظر گرفته شده و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شوند.

آلوئه ورا، صبر زرد نیز نامیده می شود که علاوه بر اینکه خاصیت داروئی زیادی دارد. از ماده ژلاتینی که درون برگ این گیاه وجود دارد برای مصارف بهداشتی آرایشی (ژل.کرم .شامپو و…) هم استفاده می شود. این گیاه به دلیل خواص دارویی خارق العاده ای که دارد در گروه گیاهان سحرآمیز دسته بندی می شود.

خواص دارویی

صبر زرد یا آلوئه ورا از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و شیره آن به مصرف طبی می‌رسد.

  • یبوست را برطرف کرده و روده‌ها را تمیز می‌کند.
  • برای معالجه آسم مفید است.
  • سوء هاضمه را برطرف می‌کند.
  • برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرآبه آن را روی پوست بمالید.
  • اگزما را درمان می‌کند.
  • برای رفع ریزش مو، شیرآبه آن را به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید.
  • گرفتگی کبدی را درمان می‌کند.
  • برای التیام زخم‌ها شیرآبه آن را روی زخم بمالید.
  • صبر زرد بهترین کرم مرطوب‌کننده است، برگ‌ها را بشکنید و ژله آن را به پوست بمالید.
  • برای شستن چشم و زخم‌ها شیرآبه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید.
تاریخچه

آلوئه ورا سابقه ای بسیار طولانی و درخشان دارد. اولین گزارش مکتوب که در آن به آلوئه ورا اشاره شده است متعلق به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح است و در غار نوشته ها و کنده کاری های روی ظروف در معابد باستانی مصر کشف شده است. در افسانه های به جای مانده از مصر باستان آمده است که آلوئه گیاهی چنان گرامی بوده که افراد برای حضور در مراسم پس از مرگ یک فرعون باید تحفه ای از برگ های آلوئه ورا تقدیم می کردند.

شرایط نگهداری
نور

گیاه آلوئه ورا به  نور روشن خورشید نیاز دارد.

آب دهی

گیاه را خوب آب دهی کنید. آب دهی بعدی گیاه زمانی است که خاک آن کاملا خشک شود. آلوئه ورا را می توان هر 2 یا 3 هفته آب دهی کرد و حتی در فصل زمستان به رطوبت کمتری نیاز دارد. آلوئه ورا آب را ذخیره می کند بنابراین نیازی به آب دهی زیاد نیست و امکان دارد گیاه با آب زیاد زنده نماند. در صورتی که برگ های آلوئه ورا به رنگ قهوه ای یا سرخ تغییر کرد به آبیاری نیاز دارد.

دما

آلوئه ورا خشکی و دمای گرم بین 18 تا 29 درجه سانتی گراد را دوست دارد و در دمای زیر 4 درجه رشد نخواهد کرد.

رطوبت

آلوئه ورا بومی بیابان ها است و به رطوبت کمی نیاز دارد.

آفت

آفت های کمی هستند که به آلوئه ورا می توانند آسیب برسانند.

امراض

امراض گیاهی به ندرت می توانند به آلوئه ورا آسیب برسانند.

خاک

آلوئه ورا تقریبا در هر گیاه می تواند رشد کند اما یک زهکشی مناسب که هوا بتواند در خاک جریان داشته باشد با مقداری ماسه در خاک آن برای گیاه مناسب است. خاک گلدان کاکتوس نیز خاک خوبی برای این گیاه است.

سایز گلدان

آلوئه ورا را در یک گلدان کوچک با سوراخ هایی در کف آن نگهداری کنید. وجود سوراخ ها در کف گلدان باعث می شود خاک سریعا خشک شود و از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.

هرس

آلوئه ورا به ندرت به هرس نیاز دارد، در صورت حجیم شدن آن می توانید برگ های قدیمی را برش بزنید.

تکثیر

گیاه آلوئه ورا به 3 روش پاجوش، کاشت بذر و کاشت بافت تکثیر می شود.

 

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - - -



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید