• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 03 / 26

اولین روزهای تولد – قسمت اول

اولین روز تولد

شما ماه ها برای روز تولد فرزند دلبندتان انتظار می کشید. بالاخره انتظار به پایان می رسد و با یک موجود زنده جدید مواجه می شوید. مخصوصا اگر اولین فرزندتان باشد، تجربه رفتار با نوزاد را ندارید. حتی برخی افراد که چند فرزند دارند معتقدند رفتار و طرز برخورد با هر کدام با دیگری متفاوت بوده است.

نوزاد چه ویژگی هایی باید داشته باشد

  • گاهی بچه های چاق و درشت را می بینید و با نوزاد خود مقایسه می کنید که آیا فرزند من مشکلی دارد که نحیف و لاغر است! اما اغلب نوزادان در ابتدای تولد، ریز، بسیار کوچک با بدنی مرطوب و نمدار هستند.
  • سر اکثر نوزادان، کمی تیز و بیضی شکل است چون در هنگام زایمان برای عبور از کانال تولد، شکاف های جمجمه به یکدیگر نزدیک می شود تا سر بتواند راحت تر از این کانال خارج شود. اما این وضعیت موقتی است و بعد از چند روز، سر ظاهر گرد خود را به دست می آورد. سر نوزاد تازه متولد شده در مقایسه با بدن او بزرگ تر است و این مسأله شاید باعث تعجب شما شود ولی بدانید که این امر نیز طبیعی است.
  • کل بدن نوزاد ممکن است حالت گرد و خمیده ای داشته باشد و این به علت حالت قرارگیری او در رحم مادر بوده است که با آرنج و دست خود زانوها را بغل کرده بود. بعد از چند ماه رشد سریع، استخوان های نوزاد سفت می شود و حالت راست و طبیعی خود را به دست خواهد آورد.
  • به دست و پای لاغر و کاغذی بچه توجه داشته باشید و در صورت بلند شدن ناخن، با احتیاط بسیار، آن ها را کوتاه کنید.
  • پوست نوزاد ممکن است یکی از مشخصات زیر را داشته باشد.

رنگ پوست در ابتدا ممکن است، قرمز، صورتی یا بنفش باشد.

برخی نوزادان با یک پوشش سفید رنگی به نام ورنیکس کیسوسا به دنیا می آیند، که پوست را از تماس مداوم با مایع آمنیوتیک رحم محافظت می کند. ورنیکس با اولین استحمام نوزاد کاملا شسته می شود.

برخی نوزادان با پوست چروک به دنیا می آیند. و عده ای به ویژه نوزادان نارس، پوست نرم و خز مانندی دارند که به علت کرک جنینی است و زمانی که در رحم هستند موهای ریز و نازکی در سطح پوست در می آورند که کرک جنینی بعد از یک تا دو هفته می ریزد.

ممکن است جوش، لکه، یا نقطه های سفید کوچک، بر روی پوست نوزاد وجود داشته باشد، که در چند روز یا چند هفته بعد از تولد رفع می شود. پزشک 12 تا 24 ساعت بعد از تولد، نوزاد را معاینه می کند تا مطمئن شود جوش و لکه ها، طبیعی است و به علت بیماری به وجود نیامده باشد.

به یاد داشته باشید ظاهر نوزاد بعد از چند هفته تغییر می کند، دست و پا بلند می شود، پوست سفت و کشیده تر می شود و از حالت چروکیدگی خارج می شود، لکه و جوش از بین می رود و این نشانه رشد طبیعی اوست بنابراین نگران نباشید.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید