• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 06 / 21

باید و نباید های تغذیه ای در بارداری

برخی غذاها را در حاملگی نباید خورد چرا که ممکن است مادر بیمار شود و یا برای جنین او مضر باشد. پس لازم است در مورد غذاهایی که در دوران بارداری منع مصرف دارند یا برای پیشگیری احتمالی توصیه می شود که نخورید، آگاهی پیدا کنید.

از خوردن تخم مرغ خام یا نیم پز در بارداری اجتناب کنید

تخم مرغ را به طور کامل بپزید تا سفیده و زرده آن جامد شود و از حالت سیالی و ناپز خارج شود با این کار از خطر احتمالی سم غذایی سالمونلا در امان خواهید ماند. بعید است که سالمونلا به جنین ضرر برساند، اما می تواند مادر را دچار اسهال و استفراغ شدید کند.

از خوردن غذاهایی که حاوی تخم مرغ خام است مثل سس مایونز خانگی، خودداری کنید. اگر ویار خوردن تخم مرغ خام یا نسبتا خام را دارید توصیه می شود تخم مرغ سیال و آبکی پاستوریزه را مصرف کنید.

تیروئید و غذا

گوشت خام یا نیم پز را در بارداری مصرف نکنید

خوردن گوشت خام، خطر عفونت انگلی توکسوپلاسموسیس که عفونتی بین حیوان و انسان است را بالا می برد.

گوشت دام و پرندگان را به طور کامل آب پز کنید تا اثری از گوشت صورتی رنگ یا گوشت آغشته به خون باقی نماند، به خصوص در مورد گوشت مرغ و خروس، سوسیس، همبرگر و گوشت کوبیده.

توصیه می شود که تکه های گوشت، قبل از پخت تا حد ممکن نازک و کوچک شود تا تمام قسمت های آن به طور کامل پخته شود.

عفونت انگلی بین حیوان و انسان، می تواند در گوشت، خاک، مدفوع گربه و آب آلوده وجود داشته باشد. اگر باردار هستید عفونت انگلی می تواند به جنین ضرر برساند ولی به یاد داشته باشید عفونت انگلی در بارداری بسیار نادر است.

عفونت انگلی توکسوپلاسموسیس معمولا علایمی ندارد، اگر احساس کردید در معرض خطر این بیماری هستید با پزشک خود مشورت کنید و در ضمن این بیماری قابل درمان است.

بعد از خرد کردن و حتی لمس گوشت خام، دست ها و ابزاری که با گوشت در تماس بوده اند را بشویید و خشک کنید و از جمع شدن حشرات موذی دور گوشت جلوگیری کنید.

در بارداری در مورد مصرف گوشت های سرد کنسرو شده احتیاط کنید.

گوشت های سرد مثل گوشت گاو خشک شده، همبرگر، سوسیس و کالباس که پخته نیستند، خطر ابتدا به عفونت انگلی توکسوپلاسموسیس را بالا می برد.

تایید سلامت گوشت از سوی سازمان های مربوطه، خطر عفونت را کاهش می دهد.

محصولات گوشتی را در فریزر بگذارید. فریز کردن گوشت بیشتر انگل ها را می کشد. سعی کنید در اغذیه هایی که از سلامت گوشت آن ها مطمئن نیستید پیتزا و دیگر فراورده های گوشت های سرد را نخورید.

جگر می تواند به جنین ضرر برساند

جگر یا غذاهایی که حاوی جگر است را مصرف نکنید چرا که جگر حاوی ویتامین A بسیار زیادی است و مقدار زیاد این ویتامین به جنین آسیب می رساند.

مکمل های روغن ماهی و ویتامین

مولتی ویتامین و مکمل روغن کبد ماهی یا هر مکملی که حاوی ویتامین A است به مقدار زیاد مصرف نکنید.

ماهی در حاملگی

در زمان بارداری، انواع ماهی را می توانید مصرف کنید. خوردن ماهی برای سلامت شما و رشد جنین خوب است ولی مقدار و تنوع ماهی مصرفی را در این دوران نسبت به زمان غیر از بارداری محدود کنید.

زمانی که باردار هستید یا قصد بارداری دارید کوسه، شمشیرماهی یا نیزه ماهی نخورید.

ماهی تون را در بارداری محدود کنید و حداکثر 2 بار در هفته بخورید که هر بار حدود 140 تا 170 گرم بیشتر نباشد. علت محدود کردن ماهی تون به خاطر میزان بالای جیوه آن است. جیوه زیاد برای رشد سیستم عصبی جنین مضر است.

زمانی که باردار هستید در هفته بیش از دو بار ماهی چرب مثل سالمون، قزل آلا، ماکرل و شاه ماهی مصرف نکنید، زیرا ممکن است محتوی مواد سمی مثل دی اکسین و PCBs باشد. به یاد داشته باشید که تون ماهی جزء ماهی های چرب است، بنابراین اگر دو وعده تون تازه در یک هفته خوردید، در آن هفته هیچ ماهی چرب دیگری میل نکنید.

خوردن ماهی دودی در حاملگی مثل قزل آلای دودی خوب است.

خوردن بادام زمینی در بارداری بی خطر است

اگر به بادام زمینی یا فراورده های آن مثل کره بادام زمینی آلرژی ندارید می توانید آن را مصرف کنید. پزشک به برخی زنانی که آسم، اگزما، تب یونجه یا آلرژی غذایی دارند توصیه می کند که بادام زمینی نخورند.

شیر و ماست در حاملگی

شیرهای پاستوریزه در حرارت بالا میکروب زدایی می شوند و به شیرهای با ماندگاری بالا معروفند، بنابراین شیر پاستوریزه مصرف کنید. اگر شیرهای خام در دسترس شماست، در ابتدا آن ها را بجوشانید. شیر خام یا فراورده هایی که از شیر خام تهیه می شوند مثل پنیری که با شیر خام مایه زده می شود را هرگز استفاده نکنید.

نوشیدنی های کافئین دار در حاملگی

سطح بالای کافئین در بدن مادر می تواند سبب تولد نوزادان کم وزن شود که خود باعث مشکلاتی در آینده خواهد شد. کافئین خیلی زیاد سبب سقط جنین می شود. کافئین به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مثل قهوه، چای و شکلات یافت می شود. نیاز نیست نوشیدنی های کافئین دار را به طور کامل قطع کنید بلکه بیش از 200 میلی گرم در روز مصرف نکنید. مقدار نوشیدنی های کافئین دار را کم کم کاهش دهید، سعی کنید به جای چای، قهوه و نوشابه از آب معدنی یا آبمیوه استفاده کنید.

در مورد سلامت چای سبز و چای های گیاهی در حاملگی تحقیقات کمی انجام شده است. توصیه می شود چای سبز و چای های گیاهی بیش از 4 فنجان در روز نباشد. پس سعی کنید در مصرف این نوشیدنی ها نیز میانه روی کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید