• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 25

اهمیت فزاینده rich answers در سئو

گوگل به طور مداوم در حال تغییر و تحول است و توسعه دهندگان آن همواره در تلاشند تا برای نمایش پاسخ به پرس و جوهای کاربران در این موتور جستجو، روش های جدید و شهودی تری را ارائه کنند. یکی از پیشرفت های اخیری که در این حوزه صورت گرفته است رونمایی از تکنولوژی “پاسخ سریع “(rich answer) می باشد. حضور این تکنولوژی تقریبا از سال 2015 در نتایج گوگل مشهود بود اما از سال 2016 به بعد رشد بیشتری پیدا کرده است.

rich answers چیست؟

 rich answers که با نام rich results نیز شناخته می شود اهمیت فزاینده ای در مبحث سئو (SEO) دارد چرا که کاربران گوگل اغلب دوست دارند که برای سوالاتی که از این موتور جستجوگر می پرسند پاسخ های مستقیم و سریعی دریافت کنند و دیگر برای رسیدن به پاسخ خود درگیر پست های پیچیده نشوند.

rich answers چیست؟

rich answers (پاسخ های سریع) یکی از بهترین روش های ارائه پاسخ توسط موتور جستجوی گوگل است. وقتی عبارتی را در کادر جستجوی گوگل تایپ می کنید گوگل تمامی سایت های با رنکینگ بالا را که پاسخ مطلب شما در آنهاست در صفحه اول خود فهرست می کند (به ترتیب رتبه سایت ها). اما گاهی اوقات آرزو می کنید که ای کاش میشد به جای آنکه مجبور بودید برای رسیدن به پاسخ خود بر روی تک تک نتایج جستجو کلیک کنید خود گوگل، جواب مستقیم و کوتاهی را در اختیارتان قرار میداد. حال ما در این مقاله قصد داریم به شما مژده دهیم که این تکنولوژی نو ظهور گوگل دقیقا در جهت برآورده کردن همین آرزوی شما ایجاد شده است. پس با ما همراه باشید تا با انواع rich answers ها و تاثیر آنها بر سئو و … آشنا شوید.

در زیر مثالی از یک “پاسخ غنی” را مشاهده می کنید:

مثالی از یک "پاسخ غنی"

یقینا همه ی کاربران گوگل، با تصویر بالا آشنا هستند. پاسخ های غنی، قطعه اطلاعاتی هستند که اغلب در داخل جعبه هایی در بالای نتایج جستجوی گوگل یافت می شوند. این پاسخ ها از وب سایت هایی جمع آوری می شوند که رنک بالایی در نتایج گوگل دارند.

اگر چه تعداد پاسخ های غنی ارائه شده توسط گوگل در ابتدا کم بود، اما روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.برخی ها طبق محاسباتی دریافته اند که گوگل نتایج غنی را برای بالای 31.2 درصد از پرس و جوهای کاربران نمایش می دهد اما در حال حاضر نمیتوان چندان به این آمار استناد کرد چرا که گوگل برای اغلب جستجوهای یک کلمه ای یا غیر پرسشی، هیچ پاسخ غنیی بر نمی گرداند. با این حال، با توجه به رونمایی اخیر گوگل از “کارت های غنی (rich cards)” و تمرکز مستمرش بر روی جستجوهای انجام شده از طریق تلفن همراه، به نظر می رسد به همان اندازه که گوگل به پیشرفت خود ادامه دهد rich answers ها هم رشد چشمگیری خواهند یافت.

انواع پاسخ های غنی کدامند؟

پاسخ های غنی بسته به نوع پرس و جوئی که کاربر وارد می کند و شیوه ای که گوگل سعی در پاسخ به نیاز وی دارد در فرمت های مختلفی ظاهر می شود و هر یک از این نوع ها برای اهداف و عملکردهای مختلفی پیش بینی شده اند.

پاسخ غنی از نوع Rich snippets

Rich snippets که گاهی اوقات به عنوان “قطعات برجسته” (featured snippets) هم شناخته می شوند اولین نوع پاسخ های غنی بود که توسط گوگل ارائه گردید و هنوز بیش از انواع  دیگر rich answerها رایج می باشند. در این نوع پاسخ ها، گوگل قطعه ای از متن و عکس موجود در یک صفحه وب معتبر را استخراج کرده و در داخل یک کادر مستطیلی قرار میدهد ضمن اینکه جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوع مورد جستجو، می توانید به آدرس صفحه مذکور که گوگل در داخل همین کادر ارائه میدهد مراجعه کنید. این جعبه متنی در مکانی بالاتر از سایر نتایج گوگل قرار می گیرد لذا ضمن ارائه اطلاعات مختصر و مفید، به راحتی برای کاربران قابل رویت است.

پاسخ غنی از نوع Rich snippets

 Rich snippets ها اغلب می توانند به صورت لیست باشند درنتیجه این ویژگی آنها را برای موارد زیر مناسب می سازد:

Rich snippets

تقویم

پاسخ غنی از نوع Rich snippets

یکی از جدیدترین انواع پاسخ های غنی، کارت های غنی (Rich cards) هستند. گوگل این کارت ها را در ماه مه 2016 به عنوان بخشی از تغییرات خود در جهت تمرکز بر جستجوهای صورت گرفته با تلفن همراه معرفی کرد و از آنجایی که تقریبا 60 درصد از جستجوها در تلفن همراه انجام می شود، این تمرکز دوباره به گوگل کمک کند تا همچنان بتواند خود را با تغییرات و روند جستجوی کاربر تطبیق دهد.

پاسخ غنی از نوع Rich cards

rich cards ها برخلاف rich snippets، دارای شکل هندسی مربعی هستند و میزان متن موجود در آنها بسیار کم است به طوریکه نیمی از فضای rich cards ها به عنوان و رتبه بندی ستاره ای اختصاص یافته است و در نیمه دیگر آن یک تصویر وجود دارد.

پاسخ غنی از نوع نمودار یا گراف دانش (Knowledge graph)

ممکن است در طول زمان جستجوی خود در گوگل با انواع دیگر پاسخ های هم غنی مواجه شوید مثلا پاسخ های مربوط به مواردی همچون تاریخ، اندازه گیری ها و تعاریف، به جای استخراج از وب سایت ها، اغلب از نمودار پایگاه دانش خود گوگل، بدست می آیند.

پاسخ غنی از نوع نمودار یا گراف دانش (Knowledge graph)

 علاوه بر این چیزهایی مانند فیلمنامه ها نیز از نمودار دانش خود گوگل استخراج می شوند. مثلا اگر نام سریال “فرار از زندان (prison break)” را در این موتور جستجو تایپ کنید با پاسخی همانند تصویر زیر روبه رو می شوید که در آن خلاصه ای از داستان فیلم به همراه تاریخ ساخت، میزان مقبولیت آن در بین مردم و تصویر شخصیت های اصلی آن ذکر شده است.

استخراج فیلمنامه ها نیز از نمودار دانش گوگل

پاسخ های غنی چگونه بر SEO تاثیر می گذارند؟

سازمان های SEO باید توجه زیادی به پاسخ های غنی داشته باشند و خود را با تکنولوژی rich answers گوگل تطبیق دهند؛ چرا که این موضوع برای حفظ مشتریان آنان در نتایج جستجو ضرورت دارد.

تحقیقات نشان میدهد که rich answers ها نتایج نمایش داده شده در روش جستجوی سنتی را تحت الشعاع قرار میدهند. همانطور که می دانید بر طبق سئو هر چه میزان بازدید یک سایتی بالا برود رتبه آن در گوگل هم ارتقا پیدا می کند و سایت مذبور می تواند در صفحه اول نتایج جستجوی کاربر قرار گیرد. اما از زمان بکارگیری تکنولوژی rich answers توسط گوگل، وب سایت ها اگر بخواهند با همان سبک قبلی فعالیت کنند رنکینگ شان کاهش پیدا می کند به عبارتی دیگر سایتی با رتبه 1 به رتبه 2 و سایتی با رتبه 2 به رتبه 3 و … تنزل می کند.

اما به نظر شما این اتفاق از کجا نشأت می گیرد؟ چون rich answer ها پاسخ مختصر و مستقیمی را در اختیار کاربر قرار میدهند و در بالای سایر نتایج گوگل قرار می گیرند بنابراین دیگر کمتر کسی پیدا می شود که بخواهد بر روی سایر نتایج (حتی در صفحه اول) کلیک کند و این یعنی کاهش بازدید و درنتیجه کاهش رتبه سایت های با رنکینگ بالا.

پس طبیعی است که صاحبان سایت های پربازدید تا حدی نگران باشند و تمام تلاش خود را برای قرار گرفتن صفحات پربازدید سایتشان به عنوان rich answers گوگل به کار بگیرند.

اما ایجاد صفحه وبی که ارزش انتخاب شدن توسط گوگل را داشته باشد، روند دشوار و پیچیده ای است، چرا که گوگل در انتخاب نتایج غنی (rich results) فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد.

گوگل چگونه پاسخ های غنی را انتخاب می کند؟

برای آنکه صفحه ای بتواند توسط گوگل به عنوان rich answer انتخاب شود باید دارای چندین فاکتور مهم باشد که عبارتند از:

الف) محتوای ارزشمند و با کیفیت بالا

اگر صفحه وبی قادر باشد در پاسخ دادن به یک سؤال یا ارجاع دهی به پرس و جوی کاربر، از هر صفحه دیگری بهترعمل کند (یعنی درعین برخورداری از ویژگی ایجاز، بتواند دقیقا نیاز کاربر را برآورده کند)، ممکن است اینکار احتمال انتخاب شدنش را توسط گوگل به عنوان یکی از پاسخ های غنی بالا ببرد. در همین راستا SEO agencies می توانند به شما در نگارش محتوای اطلاعاتی با واژگان کلیدی مربوطه کمک شایانی بکنند تا صفحات وب شما هم شانس بیشتری را برای انتخاب شدن به عنوان یک پاسخ غنی داشته باشند.

ب) استفاده از کدهای نشانه گذاری Schema

یکی از روش هایی که می توان بکارگرفت تا یک صفحه وب به عنوان rich answer انتخاب شود استفاده از زبان نشانه گذاری Schema می باشد. در این شیوه به توسعه دهندگان اجازه داده می شود تا با استفاده از قطعه کدهایی به مرورگر بفهمانند که سایت آنها دارای یک موجودیت خاص است. مثلا، ممکن است که گوگل با دیدن عبارت “Go Up”، آن را به عنوان یک فعل و جهت ساده در نظر بگیرد درحالیکه اگر از کدهای نشانه گذاری schema استفاده کنید گوگل میفهمد که منظور شما از بکارگیری این عبارت نام شرکت Go Up با آدرس (https://www.goup.co.uk/) بوده است.

با اینکه زبان نشانه گذاری Schema در سال 2011 ایجاد شد و استانداردسازی و یکپارچه سازی آن هم توسط سایت Schema.org صورت گرفت اما با این حال هنوز هم بیشتر وب مسترها از مزیت های استفاده از این زبان نشانه گذاری بی اطلاع هستند درنتیجه در سایت های خود استفاده ای از آن نمی کنند.

مثالی از کدهای نشانه گذاری Schema

مثلا در قطعه کد زیر با افزودن اصطلاح  itemscope به تگ <div> به موتورهای جستجو می گوییم که تمام مطالبی که در داخل این تگ نوشته ایم در مورد یک موضوع (کتاب) هستند و اصطلاح itemtype هم نوع مطالب ما را نشان می دهد که در اینجا معرفی کتاب است. همچنین با ذکر دو کلمه name و author نام و نویسنده کتابمان را هم در اختیار گوگل قرار میدهیم تا براحتی بتواند این داده های اطلاعاتی ساختار یافته (structured data) را درک کرده و به عنوان rich answer به کاربران نمایش دهد. به عنوان مثالی دیگر فرض کنید که می خواهید اطلاعات تماس خود را در اختیار کاربران گوگل قرار دهید اگر این اطلاعات را به صورت داده های خام و بدون هیچ گونه ساختاربندی (استفاده از زبان نشانه گذاری Schema) در وب سایتتان درج کنید درواقع ضمن سخت تر کردن کار موتورهای جستجو، شانس صفحه وب خود را برای انتخاب شدن به عنوان rich answer از دست داده اید.

مثالی از کدهای نشانه گذاری Schema

ج) پاسخ دهی به سوالات رایج اما پیچیده

در حال حاضر، گوگل پاسخ های غنی را تنها برای سوالات رایج یا جستجوهایی بر میگرداند که بتواند پاسخ آنها را در یک جعبه ساده ارائه دهد. سازمان های SEO می توانند به شما کمک کنند تا بتوانید یکی از جستجوهای رایج کاربران را که شرکتتان قادر به ارائه بهترین جواب برای آن باشد پیدا کنید. ضمن اینکه صفحه پاسخ شما را هم طوری بهینه می کنند که شانس بیشتری برای ظاهر شدن به عنوان یک rich result داشته باشد.

و اما اگر میگوییم به دنبال یافتن پاسخ برای سوالات رایج پیچیده باشید دو علت دارد:

اولا همانطور که در بالا گفتیم گوگل پاسخ های غنی را تنها برای سوالات رایج یا جستجوهایی برمیگرداند که بتواند پاسخ آنها را در یک جعبه ساده ارائه دهد.

دوما تمرکز بر روی پاسخ دهی به سوالات رایج، رقابت شما و دیگر وب مسترها را شدیدتر می کند. مثلا فرض کنید میخواهید از بین دو سوال “What is a 3D printer?”  و “How tall was John F. Kennedy?”  یکی را انتخاب کنید. خوب واضح است که برای هر کسی پاسخ دادن به سوال پرینتر سه بعدی از اینکه قد کندی (F. Kennedy) چقدر بوده راحت تر است. بنابراین اگر به دنبال آن هستید که صفحه وب شما به عنوان Rich Answer انتخاب شود شهامت به خرج دهید و به دنبال سوالات رایج اما پیچیده ای بگردید که هر بلاگری علاقه ای به پاسخ دادن به آنها را ندارد.

ترجمه: رقیه آقایاری

 

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید