• ارسال کننده: علی یزدی مقدم
  • تاریخ انتشار: 2013 / 08 / 10

چگونه کسب و کار خود را به بهترین شکل بفروشید؟

این روش به شیوه آمریکایی معروف است. بسیاری از کارآفرین ها یک رویا دارند که روزی کسب و کار خود را به قیمت خیلی بالا بفروشند و از این طریق معروف شوند. اما وقتی که این رویا می خواهد به حقیقت بپیوندد معمولاً نمی دانند چکار کنند چون اولین بار است که می خواهد کسب و کاری را بفروشند. آنها حتی نمی دانند چقدر برای کسب و کار خود می خواهند. اما گذشته از مقدار پولی که برای فروش ممکن است پیشنهاد شود وجوه دیگری از یک کسب و کار هم هست که می تواند جالب توجه باشد و فروشنده کسب و کار تا کنون به آن توجهی نکرده باشد. البته هر معامله شرایط خاص خود را دارد و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که چه پیش خواهد آمد. اما در این مقاله سعی داریم به مواردی که  ممکن است یک کارآفرین هنگام فروش کسب و کار خود با آن روبرو شود را بررسی می کنیم:

کسب درآمد میلیونی از اینترنت

هیچ چیز شخصی وجود ندارد این درباره شما نیست!

شاید در گذشته نزدیک شما و کسب و کارتان خیلی چیز ها را عوض کرده اید و اکنون درک این قضیه برای شما سخت باشد که این کسب و کار بدون شما بخواهد سرپا بایستد. ولی به زودی در خواهید یافت این خرید ربطی به شما ندارد و آنها دیگر نیازی به شما نخواهند داشت!

در حقیقت اگر شما و کسب و کارتان اینقدر به یکدیگر وابسته هستید و آن کسب و کار را نمی توان بدون شما گرداند پس کار سختی برای فروش آن در پیش دارید و احتمال به توافق رسیدن بسیار کم می شود. توجه داشته باشید که در طول مذاکرات درباره کسب و کار نقاط ضعف آن به شما گوشزد می شود آنها سعی می کنند آنرا در منظر شما بی ارزش تر از آنی که هست نمایان کنند. این در حالی است که شما روی کسب و کار خود تعصب خاصی دارید ولی باید به یاد داشته باشید که آنها می خواهند از شما تخفیف بگیرند بنابراین نباید آنرا به خود بگیرید و سعی کنید کمی پوست کلفت تر باشید. اما اگر بتوانید خریدار را قانع کنید که کسب و کار شما بدون شما هم می تواند به خوبی اداره شود و سود ده هم باشد شانس بیشتری برای فروش آن به قیمت مناسب دارید. همچنین باید کمی خود را برای کمک آماده کنید تا در طی فرایند انتقال کسب و کار خود به خریدار مشکلات را برطرف کنید و تسهیلات لازم را در اختیارشان قرار دهید با این ترتیب خریدار با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کسب و کار شما خوهد کرد.

آینده فقط می تواند به ضرر شما باشد

بیشتر کارآفرینان دوست دارند تا می توانند درباره کسب و کار خود و آینده روشن آن صحبت کنند. آنها چنان آینده روشنی از کسب و کار خود می سازند که برای دیدن آن باید از عینک مخصوص ضد تشعشع استفاده کرد! اما متاسفانه برای خریداران فقط گذشته کسب و کار شما مهم است آنها می خواهند بدانند که در یکسال گذشته کسب و کار شما چقدر سود دهی داشته است و علاقه ای به صحبت در مورد آینده ای که نا معلوم است ندارند. البته ممکن است خریداری قلباً با نظر شما موافق باشد اما هیچ خریدار عاقلی این رضایت را آشکارا بروز نمی دهد. اما در یک مورد هم خریداران به آینده کسب و کار شما علاقه نشان می دهند و آن زمانی است که آنها تیرگی و پتانسیل های خطر برای سال آینده را به رخ شما بکشند! و بدین وسیله قیمت کمتری بپردازد. بنابراین متوجه هستید اگر وارد این بحث ها شدید در مسیری قرار گرفته اید که درصدی از قیمت خرید کاسته خواهد شد یا توافق طرفین به هم خواهد خورد.

بخشی از درآمد آینده

وقتی که فروشنده و خریدار نمی توانند سر قیمت با هم به توافق برسند معمولاً یک پیشنهاد دیگر از طرف فروشنده مطرح می شود و درصدی از درآمد کسب و کار در آینده است. این می تواند یک فرصت طلایی برای فروشنده باشد همچنین از طرف دیگر هم می تواند به ضرر فروشنده باشد نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که روی آینده خیلی حساب نکنید و مبلغ فروش کسب و کار شما باید حداقل از هزینه ها و ارزش زمانی که صرف آن کرده اید بیشتر باشد و البته درصدی هم به عنوان پتانسیل های شرکت خود و ارزش افزوده آن در نظر بگیرید آنگاه روی درصدی از درآمد کسب و کار در آینده صحبت کنید. تحقیقات نشان می دهد در بیشتر مواقع این درصد محقق نمی شود یا به صورت کامل محقق نمی شود. پس خیلی روی آن حساب باز نکنید.

اطلاعات و مدارک مناسب و در خور در اختیار آنها قرار دهید

چگونه ممکن است کسی خریدار کسب و کار شما باشد بدون اینکه برآورد درستی از کسب و کار شما داشته باشد. آنها نمی توانند بدون مدارک کافی برآورد درستی داشته باشند و با شما به توافق برسند. فروشنده یک کسب و کار همیشه نگران است که از این اطلاعات سو استفاده شود و با بدبینی به در اختیار گذاشتن مدارک می نگرد اما در فرایند واگذاری یک کسب و کار باید با دید مثبت به این قضیه نگاه کنید وقتی که شما با شفافیت با خریدار برخورد می کنید احتمال به توافق رسیدن و جلب اطمینان آنها بسیار بیشتر است.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - -

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید