• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 12 / 04

نرمی استخوان، علایم، تشخیص و درمان

در این مقاله عنوان های زیر را می خوانید: نرمی استخوان چیست؟ چه کسانی در معرض خطر نرمی استخوان قرار دارند؟ علایم نرمی استخوان چیست؟ چگونه می توان نرمی استخوان را تشخیص داد؟ بعد از درمان چه انتظاری می توان داشت؟ چگونه می توان از نرمی استخوان پیشگیری کرد؟

نرمی استخوان، علایم درمان و پیشگیری
نرمی استخوان چیست؟

نرمی استخوان یک اختلال استخوانی است که در نتیجه فقدان ویتامین D، کلسیم یا فسفات به وجود می آید. این مواد مغذی برای رشد استخوانی سالم و محکم ضروری می باشد. افراد مبتلا به این بیماری، استخوانهای نرم، ضعیف و تاخیر در رشد دارند و در نمونه های شدیدتر، تغییر شکل اسکلتی دیده می شود.

ویتامین D کمک می کند بدن کلسیم و فسفات را از روده ها جذب کند. می توانید ویتامین D را از انواع مختلفی از غذاها مثل شیر، تخم مرغ و ماهی به دست آورید. همین طور با در معرض اشعه خورشید قرار گرفتن، این ویتامین در بدن شما تولید می شود.

کمبود ویتامین D سبب می شود بدن نتواند مقدار کافی کلسیم و فسفات را حفظ کند. زمانی که این اتفاق می افتد، بدن هورمونهایی را تولید می کند که باعث می شود کلسیم و فسفات از استخوان ها آزاد شود. زمانی که استخوان های شما این مواد معدنی را کم دارد، سبب ضعف و نرمی آن می شود.

نرمی استخوان اغلب در بچه های سنین 6 تا 36 ماهه شایع است. بچه ها در معرض خطر بزرگتری اند چرا که در حال رشدند. کودکانی که در مناطقی با روزهای آفتابی کمتری زندگی می کنند ممکن است نتوانند ویتامین D کافی را بدست آورند، بنابراین بایستی از یک رژیم گیاهخواری یا لبنی و فراورده های شیری استفاده کنند. در برخی موارد، نرمی استخوان ارثی است.

نرمی استخوان در ایالات متحده نادر است. در گذشته نرمی استخوان شیوع بیشتری داشته اما در کشورهای پیشرفته در طول دهه 1940 با غنی سازی غذاها مثل اضافه کردن ویتامین D به غلات، این بیماری تقریبا از بین رفته است.

چه کسانی در معرض خطر نرمی استخوان قرار دارند؟

فاکتورهای خطر برای نرمی استخوان شامل: سن، رژیم غذایی، رنگ پوست، محل جغرافیایی و ژن می باشد که در زیر هر یک توضیح داده می شود.

سن

نرمی استخوان در بین کودکان 6 تا 36 ماهه شایع تر است. در این زمان بچه ها رشد سریعی دارند و بدنشان نیاز به کلسیم و فسفات بیشتری دارد تا استخوانها رشد کرده و محکم شوند.

رژیم غذایی

اگر رژیم غذایی گیاهخواری را در پیش گرفته اید، در معرض خطر بیشتری از نرمی استخوان هستید چرا که ماهی، تخم مرغ یا دیگر پرندگان یا شیر مصرف نمی کنید.

همین طور اگر به فراورده های لبنی آلرژی دارید یا نمی توانید پروتئین شیر (لاکتوز) را هضم کنید، در معرض خطر نرمی استخوان هستید.

همچنین نوزادانی که فقط شیر مادر می خورند می توانند در معرض خطر باشند چرا که شیر مادر مقدار کافی ویتامین D ندارد تا از نرمی استخوان جلوگیری کند.

منابع غذایی ویتامین D

رنگ پوست

بچه های آفریقایی، جزیره نشینان اقیانوس آرام و نژاد خاورمیانه در معرض بیشترین خطر نرمی استخوان قرار دارند چرا که پوست تیره ای دارند.

پوست تیره نسبت به پوست روشن به نور خورشید واکنش نشان نمی دهد و ویتامین D کمتری تولید می کند.

محل جغرافیایی

افرادی که در مناطق با روزهای آفتابی کمتری زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر نرمی استخوانند همچنین کسانی که طی روز در زیر سقف و یا درون خانه مشغول به کار هستند.

ژنها

نوعی از نرمی استخوان می تواند ارثی باشد. یعنی اختلال ژنی رخ داده است این نوع، نرمی استخوان ارثی نامیده می شود که کلیه ها از جذب فسفات جلوگیری می کنند.

علایم نرمی استخوان چیست؟

علایم و نشانه های نرمی استخوان شامل:

  • درد یا نرمی استخوان بازوها، پاها، لگن یا ستون فقرات
  • کوتاه قدی و یا ساختار اسکلتی کوتاه
  • شکستگی استخوان
  • گرفتگی عضلات
  • کج شکلی دندانها مثل: تاخیر در رشد دندانها، ایجاد سوراخ در مینای دندان، آبسه، نقص در ساختار دندان، افزایش سوراخ شدگی دندانها.
  • تغییر شکل اسکلتی شامل: شکل عجیب جمجمه، قوس پاها، برآمدگی قفسه سینه، انحنای ستون فقرات و تغییر شکل لگنی.

اگر هر یک از علایم نرمی استخوان را در کودک خود دیدید به پزشک اطلاع دهید اگر در طی کودکی درمان نشود سبب کوتاه قدی او در بزرگسالی خواهد شد و یا تغییر شکل استخوانی در او برای همیشه باقی می ماند.

چگونه می توان نرمی استخوان را تشخیص داد؟

شاید پزشک شما با معاینه فیزیکی بتواند نرمی استخوان را تشخیص دهد. با فشار مختصری که به استخوانها وارد می کند، میزان نرمی و درد را بررسی می کند. همچنین آزمایشهای زیر را برای تشخیص پیشنهاد می کند:

  • گازهای شریان خون را اندازه گیری می کنند تا مقدار اکسیژن و دی اکسید کربن را در خون بررسی کنند
  • آزمایش خون که میزان کلسیم و فسفات را در خون مشخص کنند
  • اشعه x استخوان تا تغییر شکل استخوان را بررسی کنند
  • در موارد نادر، نمونه برداری از بافت استخوان انجام می شود
درمان نرمی استخوان چگونه است؟

درمان نرمی استخوان متمرکز است بر جایگزینی ویتامین یا مواد معدنی که از دست رفته است. این جبران مواد ضروری، بیشتر نشانه های نرمی استخوان را رفع می کند. اگر بچه شما نقص ویتامین D دارد، پزشک پیشنهاد می کند که زمان بیشتری تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار بگیرند. همین طور مصرف غذاهایی که ویتامین D بالایی دارند مثل ماهی، جگر، شیر، تخم مرغ و دیگر پرندگان را پیشنهاد می دهد.

همچنین مکمل های کلسیم و ویتامین D برای درمان نرمی استخوان استفاده می شود. از پزشک در مورد دوز صحیح مصرف این داروها سوال کنید، چون در سنین و وزنهای مختلف، دوز دارو متفاوت است. ویتامین D یا کلسیم خیلی زیاد برای بدن مضر است.

اگر تغییر شکل اسکلتی به وجود آید، بچه در سن رشد، نیاز به بریس دارد تا وضعیت استخوانهایش را به حالت نرمال در آورد. بریس نوعی کمربند است که هدف آن جلوگیری از بدتر شدن خمیدگی استخوانها و پیشگیری از جراحی است.

در صورت تمایل می توانید مقاله “بریس در درمان اسکولیوز، اهداف، انواع و کارایی آن” را در یاد بگیر دات کام مطالعه فرمایید.

در نمونه های شدید، نیاز به عمل جراحی است.

برای نرمی استخوان ارثی، ترکیب مکمل های فسفات و سطح بالایی از نوع خاصی از ویتامین D برای درمان بیماری مورد نیاز است.

مکملهای ویتامین D

بعد از درمان چه انتظاری می توان داشت؟

جایگزینی ویتامین D و سطح فسفات به درمان اختلال کمک خواهد کرد. بیشتر بچه های مبتلا به نرمی استخوان معمولا بعد از حدود یک هفته بهتر می شوند.

تغییر اسکلتی اغلب در طول زمان بهتر می شود به شرطی که بچه هنوز کوچک و در سن رشد باشد و اگر در کودکی درمان نشود تا پایان عمر باقی می ماند.

چگونه می توان از نرمی استخوان پیشگیری کرد؟

بهترین راه پیشگیری از نرمی استخوان خوردن غذاهایی با مقدار کافی کلسیم، فسفر و ویتامین D است. همچنین می توان نرمی استخوان را با در معرض قرار گرفتن در مقابل نور خورشید کنترل کرد. بر طبق سرویس سلامت همگانی انگلستان (NHS) تنها اگر دستها و صورت را چند بار در هفته در طول ماههای بهار و تابستان در مقابل نور خورشید قرار دهید از نرمی استخوان پیشگیری می شود.

در اکثر بزرگسالان که به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرند به پوست آنها صدمه وارد می شود و در این صورت برای جلوگیری از آفتاب سوختگی بایستی از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. گاهی استعمال کرم ضد آفتاب از تولید ویتامین D جلوگیری می کند در این مواقع بایستی از خوراکی های محتوی ویتامین D یا مکمل های D استفاده کنید. این موارد سبب کاهش خطر ابتلا و پیشرفت نرمی استخوان می شود.

افرادی که اختلال کلیوی دارند بر طبق دستور پزشک در فواصل منظم میزان کلسیم و فسفات آنها بررسی شود.

مرتبط با این مقاله، مقاله های قبلی یاد بگیر دات کام با عنوان های زیر را بخوانید:

والدین درباره ی استخوان کودکانشان بیشتر بدانند- قسمت اول

والدین درباره ی استخوان کودکانشان بیشتر بدانند- قسمت دوم

افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند

خوراکی های سرشار از ویتامین D

بهترین توصیه ها برای جذب ویتامین D از نور خورشید

دوزهای مناسب کلسیم و ویتامین D برای بیماران مختلف

ارتباط مصرف زیاد مکمل های کلسیمی با بیماری قلبی در مردان

منابع، خطرات کمبود و زیاده روی در مصرف کلسیم

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید