• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 06 / 25

خطرات و فواید مصرف پریناتال، ویتامین های بارداری

همه شنیده اید که به زنان باردار می گویند باید اندازه دو نفر بخوری. این در حالی است که شاید زن باردار واقعا نیاز نداشته باشد که حجم زیادی کالری و مواد مغذی به بدن خود وارد کند. باید مطمئن شد که مادر باردار، مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی دریافت می کند. در بازار این ویتامین ها معروف به ویتامین های پریناتال یا قبل از تولد نوزاد است. این ویتامین ها به کاهش خطر عوارض بارداری مثل نقص لوله عصبی و کم خونی کمک می کنند.

خطرات و فواید مصرف پریناتال

گاهی نیاز است حتی قبل از بارداری این ویتامین ها مصرف شود. اما اگر قصد بارداری ندارید بهتر است ویتامین های لازم شما از طریق رژیم غذایی و به صورت طبیعی دریافت شود و نه به صورت قرص و مکمل.

در این مقاله خطرات و فواید مصرف ویتامین ها را در بارداری بررسی می کنیم.

ویتامین های بارداری، پریناتال یا قبل از تولد نوزاد چیست؟

در داروخانه ها ویتامین ها در بسته بندی های مختلف، برای سنین و جنس های مختلف وجود دارند. در این بین، ویتامین های پریناتال را می بینید که مخصوص زنانی است که یا قصد بارداری دارند یا باردار شده اند.

برخی از نیازهای تغذیه ای و ویتامینی زنان در بارداری افزایش می یابد، در ضمن کودک نیاز به مواد مغذی خاصی برای رشد دارد و اگر مادر نتواند این نیازها را در رژیم غذایی خود بگنجاند نیاز به مصرف پریناتال هاست که به معنای پلی برای پر کردن این شکاف تغذیه ای در مادر است.

به یاد داشته باشید که پریناتال مکمل غذایی است و به هیچ وجه نباید جایگزین رژیم غذایی شوند.

چه تفاوتی میان ویتامین های پریناتال و مولتی ویتامین های معمولی است؟

بسیاری از انواع مختلف پریناتال در داروخانه ها در دسترس اند. در حالی که فرمول خاصی برای تمام این پریناتال ها وجود ندارد، در بیشتر پریناتال ها حداقل، این مواد مغذی و ویتامین ها را می یابید:

کلسیم

بر طبق گفته های کلینیک مایو، زنان باردار و بالغ نیاز به 1000 میلی گرم کلسیم در روز دارند. پریناتال ها معمولا بین 200 و 300 میلی گرم کلسیم دارند. این میزان در رفع نیاز کلسیمی بدن کمک می کند ولی برای همه زنان کافی نیست. وجود کلسیم به خاطر حفظ قدرت استخوان ها در همه زنان ضروری است.

فولیک اسید

خوردن مقدار کافی فولیک اسید برای کاهش خطر نقایص لوله عصبی مثل مهره شکاف یا بیرون زدگی نخاع موثر می باشد. کالج آمریکایی متخصص زنان و زایمان توصیه می کند زنان باردار و کسانی که قصد بارداری دارند روزانه از همه منابع مصرفی بایستی 600 میکروگرم فولیک اسید بدست آورند. زمانی که نتوانید فولیک اسید کافی را از غذاها تامین کنید بایستی از مکمل استفاده کنید.

غذاها و خوراکی هایی که حاوی فولیک اسید هستند شامل: لوبیاها، سبزیجات برگ سبز، مارچوبه و بروکلی است.

بسیاری از غذاهای غنی شده از جمله غلات، نان و ماکارونی نیز دارای فولات هستند.

آهن

این ماده معدنی برای ایجاد گلبول های قرمز جدید در بدن ضروری است. از آنجا که حجم خون زن در طول بارداری افزایش می یابد، آهن بسیار ضروری است. طبق گفته کلینیک مایو، زنان باردار روزانه 27 میلی گرم آهن نیاز دارند. این میزان، 8 میلی گرم بیشتر از زنانی است که باردار نیستند.

ویتامین های پریناتال اغلب محتوای دیگر ویتامین ها و مواد معدنی نیز هست اینها شامل:

  • اسیدهای چرب امگا 3
  • مس
  • روی
  • ویتامین E
  • ویتامین A
  • ویتامین C
چه زمانی بایستی ویتامین های پریناتال خورده شود؟

همیشه قبل از شروع مصرف پریناتال با پزشک خود مشورت کنید. اگر قصد حاملگی دارید یا باردار هستید، پزشک احتمالا مصرف آن را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

در برخی مناطق پریناتال هم با تجویز پزشک و هم بدون نسخه به فروش می رسد. زنانی که چند قلو باردار هستند، نوجوانان باردار و زنان بارداری که سابقه سوء مصرف مواد دارند، در خطر بالاتری از کمبود ویتامین و مواد معدنی قرار دارند. پریناتال به ویژه برای این گروه ها مهم است.

پزشکان اغلب پیشنهاد می کنند زنانی که بعد از زایمان، کودک خود را شیر می دهند نیز پریناتال مصرف کنند. پریناتال به عنوان یک مکمل اضافی به کار می رود تا نیاز اضافی زنان شیرده را تامین کند.

حتی اگر قصد بارداری ندارید، شاید بخواهید مکمل فولیک اسید را مصرف کنید، چون نیمی از بارداری ها در آمریکا ناخواسته و بدون برنامه ریزی است. در مراحل اولیه بارداری مغز و نخاع در حال شکل گیری هستند، بنابراین وجود فولیک اسید ضروری است. زنانی که در سن بارداری قرار دارند، غذاهای غنی از فولات را به عنوان جایگزینی برای مکمل مصرف کنند.

اگر قصد بارداری ندارم می توانم پریناتال مصرف کنم؟

پریناتال مخصوص رفع نیاز زنان باردار و شیرده است و برای این منظور تهیه شده است و در واقع برای زنان یا مردان دیگر نیست.

مصرف بیش از حد اسید فولیک هر روز می تواند عوارض جانبی ناشی از ضعف کمبود ویتامین B-12 را داشته باشد. آهن بیش از حد هم می تواند مشکل ساز باشد. دریافت آهن بیش از حد با مشکلات بهداشتی مانند یبوست، حالت تهوع و اسهال همراه است.

مقدار بیش از حد مواد مغذی مانند ویتامین A که از ویتامین های مصنوعی گرفته شده است می تواند کبد شخص را سمی کند.

باز هم، بهتر است اگر این مواد مغذی را به جای مصرف قرص، از طریق رژیم غذایی خود بدست آورید. به همین علت، زنان باید ویتامین های پریناتال را با نظر پزشک متخصص خود مصرف کنند.

تصورات غلطی در مورد ویتامین های پریناتال

بسیاری از زنان ادعا می کنند که ویتامین های پریناتال بر رشد مو و ناخن اثر می گذارد. برخی ادعا می کنند که مصرف این ویتامین ها باعث می شود موها ضخیم تر شوند و رشد سریعتری داشته باشند و ناخن ها نیز رشد سریعتر یا قوی تری دارند.

اما به گفته کلینیک مایو، این ادعاها ثابت نشده است. مصرف ویتامین های پریناتال احتمالا نتایج مدنظر را برای داشتن مو یا ناخن بهتر، به ارمغان نمی آورد. شاید حتی عوارض جانبی نامطلوب داشته باشند.

آیا ویتامین های پریناتال برای شخصی که باردار نیست، بی خطر و ایمن است؟

اگر باردار و شیرده نیستید یا قصد بارداری ندارید و در مورد مصرف ویتامین های پریناتال فکر می کنید، ابتدا رژیم غذایی خود را ارزیابی کنید. اکثر کسانی که رژیم غذایی متعادلی دارند، نیاز به مولتی ویتامین ندارند. رژیم غذایی متعادل شامل پروتئین ها، منابع لبنی کم چرب، تمامی حبوبات و مقدار فراوانی میوه و سبزیجات است.

اما به خاطر داشته باشید که همیشه استثنائاتی برای مصرف مکمل های ویتامینی یا مواد معدنی وجود دارد. شاید پزشک شما، کمبود های خاص تغذیه ای در رژیم غذایی شما را تشخیص دهد. در این مورد، معمولا بهتر است مکمل هایی که برای درمان کمبود و مشکل خاص شما تجویز شده است را مصرف کنید.

آگاهی از علائم مصرف بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی و اثرات جانبی آنها می تواند به شما کمک کند که آیا دچار این عوارض جانبی شده اید یا خیر.

ترجمه: سمیه مظفری

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - - - -



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید