• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 09 / 28

از خواص هیبیسکوس یا چای قرمز بیشتر بدانید

نام های دیگر: چای قرمز، کرکده

نام های غیر فارسی:  Ambashthaki ،Bissap ,Gongura ،Groseille de Guinée

از خواص هیبیسکوس یا چای قرمز بیشتر بدانید

هیبیسکوس یک گیاه پرپشت از خانواده پنیر کیان است.

بخشی از گل های آن برای ساخت یک نوشیدنی معروف به نام کرکده در مصر مورد استفاده قرار می گیرد. بخش های مختلف این گیاه نیز برای ساخت مربا، ادویه و سس استفاده می شود. از گل های این گیاه نیز داروهای متعددی ساخته می شود.

هیبیسکوس برای درمان کاهش اشتها، سرماخوردگی، بیماری های قلبی و عصبی، درمان درد و التهاب دستگاه تنفسی، درمان ناراحتی های معده، سوزش معده و اختلالات گردش خون مورد استفاده قرار می گیرد. در غذاها و نوشیدنی ها، هیبیسکوس به عنوان طعم دهنده به کار می رود. همچنین می توان از این گیاه برای بهبود بو، طعم و شکل مخلوط های چای استفاده کرد.

این گیاه چگونه عمل می کند؟

اسید میوه در هیبیسکوس می تواند به عنوان یک ملین عمل کند. برخی از محققان فکر می کنند که سایر مواد شیمیایی در هیبیسکوس می تواند فشار خون را پایین آورده و اسپاسم معده را نیز کمتر کند. این گیاه همچون یک آنتی بیوتیک برای کشتن باکتری ها و کرم ها عمل می کند.

موارد مصرف هیبیسکوس

این گیاه برای موارد زیر می تواند موثر باشد

  • فشار خون بالا

برخی از تحقیقات اولیه نشان می دهد که نوشیدن چای هیبیسکوس (چای قرمز) به مدت 2 الی 6 هفته، می تواند فشار خون را در افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند، کاهش دهد. سایر تحقیقات اولیه نیز نشان می دهد که نوشیدن عصاره این گیاه برای 4 هفته ممکن است مانند داروی کاپتوپریل برای کاهش فشار خون موثر باشد. با این حال، آنالیز نتایج مطالعات کیلینیکی هنوز وجود شواهد کافی برای این نتیجه گیری را تایید نمی کند.

  • درمان کلسترول بالا

برخی از تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره ی هیبیسکوس و یا مصرف چای آن می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. با این حال سایر تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره ی مخصوصی از برگ های این گیاه برای 90 روز کلسترول بالا را بهبود نمی بخشد. همچنین مصرف عصاره ی این گیاه به مدت 12 هفته در مقایسه با داروی پراواستاتین سطح کلسترول خون را کاهش نمی دهد.

  • درمان کم اشتهایی
  • سرماخوردگی
  • بیماری های قلبی
  • بیماری های عصبی
  • یبوست
  • احتباس مایعات

البته شواهد بیشتری برای ارزیابی اثرات این گیاه نیاز است.

عوارض جانبی

هیبیسکوس به احتمال زیاد برای بیشتر افراد و هنگامی که به مقدار کم مصرف شود، بی خطر است. عوارض جانبی احتمالی این گیاه هنوز مشخص نشده است.

مراقبت های ویژه و هشدار:

دوران بارداری و شیر دهی:

هیبیسکوس  احتمالا برای افراد در دوران بارداری ناامن و مضر است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، این گیاه می تواند باعث ایجاد قاعدگی در افراد شده و بنابراین خطر سقط جنین را به همراه داشته باشد. شواهد کافی در مورد خطرات و مضرات مصرف این گیاه برای افراد شیرده وجود ندارد ولی بهتر است احتیاط را رعایت کرده و از مصرف این گیاه در دوران شیرهی خودداری کنید.

دیابتی ها: این گیاه می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. بنابراین دوز مصرفی داروهایی که برای دیابت مصرف می کنید باید تنظیم شود.
فشار خون کم: این گیاه همچنین می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. به صورت تئوری، هیبیسکوس در افرادی که فشار خون پایین دارند می توان باعث افت بیشتر فشار شود.

عمل جراحی: به خاطر اینکه هیبیسکوس می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، استفاده از آن قبل و بعد از عمل جراحی می تواند خطرناک باشد.

از خواص هیبیسکوس یا چای قرمز بیشتر بدانید

تداخلات دارویی:

این گیاه بیشتر با موارد زیر می تواند تداخل داشته باشد:

  • استامینوفن: این گیاه با استامینوفن تداخل دارد.
دوز مناسب برای مصرف:

دوز مناسب برای مصرف این گیاه بستگی به فاکتورهای مختلفی همچون سن فرد مصرف کننده؛ سلامتی و سایر شرایط جسمانی دارد. تا به امروز اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده ی دوز مناسب وجود ندارد. فقط به یاد داشته باشید که گیاهان دارویی همیشه بی خطر نیستند و مقدار دوز مصرفی بسیار مهم است. حتما قبل از مصرف با افراد متخصص و آگاه مشورت کنید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید