• ارسال کننده: میترا نامجو
  • تاریخ انتشار: 2017 / 07 / 15

طرز تهیه لواشک آلو خوشمزه

با توجه به این که در فصل تابستان قرار داریم و تنوع و فراوانی میوه های این فصل زیاد می باشد. برخی از افراد برای اینکه استفاده های زیادی از میوه هایی همچون آلو داشته باشند، و در فصول دیگر نیز از وجود آنها بهره ببرند، این میوه ها را به صورت لواشک درست می کنند و در جای خنک و حتی در دمای بیرون و خارج از یخچال برای دیگر فصول سال نگهداری می کنند.

آلو در مناطق مختلف آب و هوایی، تنوع، طعم، رنگ و اندازه های متفاوتی دارد. بنابراین با انواع آلو می توانید لواشک تهیه کنید.

طرز تهیه لواشک آلو خوشمزه

لواشک کاربردهای زیادی دارد. کودکان به دلیل طمع ترش و ملس آن، و به دلیل ظاهر زیبا و خوردن راحت آن لواشک را نسبت به سایر خوراکی ها بیشتر دوست دارند. همین طور می توانید در بسیاری از غذاها به عنوان چاشنی و طعم دهنده از آن استفاده کنید. مثلا در انواع خورشت ها مثل آلو اسفناج و غذاهای محلی، که یکی از آنها رشته قلیه نام دارد کاربرد دارد. رشته قلیه از غذاهای محلی خراسان شمالی می باشد و بیشتر در فصل زمستان آن را تهیه می کنند.

مواد لازم برای تهیه لواشک
  • آلو به مقدار دلخواه
  • نمک به مقدار دلخواه و ذائقه
طرز تهیه

سعی کنید از آلوهای له شده و رسیده استفاده کنید تا طعم ملس آن در لواشک پدیدار شود. برخی لواشک ترش دوست دارند بنابراین بایستی از انواع ترش آن انتخاب کنند و برخی دوست دارند لواشک بیشتر به شیرینی بزند بنابراین می توانند مقداری شکر با توجه به ذائقه خود در لواشک بریزند.

در مواردی که برای مصرف خانگی یا میهمانی، آلوها را به صورت جعبه ای و در مقدار زیاد خریداری می کنید و تعدادی از آنها خیلی رسیده و له شده است که برای خوردن ظاهر مناسبی ندارد می توانید در تهیه لواشک از این آلوها استفاده کنید.

ابتدا آلو ها را درون ظرفی بریزید و آن را بشویید سپس داخل آبکش بریزید تا آب آن خارج شود.

در مرحله بعد، با توجه به مقدار آلو ها قابلمه مناسبی را انتخاب کنید و آلو ها را درون آن بریزید و روی حرارت قرار دهید، و درب قابلمه را بگذارید تا آلو ها جوش آیند و سپس حرارت را کم کنید تا کاملا پخته و له شوند. اگر آلوها سفت باشند می توانید در ابتدای پخت کمی آب بریزید.

طرز تهیه لواشک آلو خوشمزه

زمان پخت آلو ها بستگی به نوع آلو دارد اگر کاملا رسیده باشند زودتر می پزند و له می شوند و اگر کمی سفت باشند مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. حدود 20 تا 40 دقیقه طول می کشد.

توجه داشته باشید هر چند دقیقه یکبار آلو ها را هم بزنید تا ته نگیرد و شعله نیز کم باشد.

با توجه به طعم آلو ها ترش یا شیرینی آنها می توانید با اضافه کردن نمک، آنها را مزه دار کنید. نمک را می توانید بعد یا قبل از این که از روی حرارت بردارید به آن اضافه کنید.

 لواشک آلو خوشمزه

بعد از این که آلو ها کاملا پخته و له شدند، از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا سرد شوند.

سپس ظرفی را انتخاب کنید و روی آن آبکش یا صافی مناسبی قرار دهید، نوع آبکش می تواند فلزی، استیل یا پلاستیکی باشد ولی اگر آلو را داغ داغ صاف می کنید بهتر است از صافی های فلزی استفاده کنید.

مقداری از آلو ها را درون صافی بریزید و با قاشق و یا دست آنها را از هسته و پوست آلو جدا کنید. به همین ترتیب همه آلو ها را از هسته و پوسته آن جدا کنید تا موادی یک دست به دست آید.

وقتی که آلو ها آماده شدند می توانید آن را بچشید و اگر نمک بیشتری احتیاج داشت می توانید در این مرحله به آن اضافه کنید. از آنجا که آلو ها طعم خوبی دارند و برخی افراد برای غذا استفاده می کنند، برای جلوگیری از شور شدن غذا می توانید به آن نمک اضافه نکنید.

سینی و یا ظرف مناسبی را انتخاب کنید که کمی گود (1 تا 2 سانتی متر ارتفاع) باشد تا مواد از آن نریزید. کف سینی را با کمی روغن مایع چرب کنید تا هنگام جدا کردن راحت باشد! دقیقا مانند سینی فر که برای شیرینی چرب می کنید.

برخی لواشک را به جای سینی، روی ورقه های آلومینیوم یا ورقه های روغنی مخصوص پخت شیرینی می ریزند و خشک می کنند. برخی که دوست دارند لواشک بعد از برش و قرار گیری روی هم، به همدیگر نچسبد، می توانند روی سینی پلاستیک قرار دهند و لواشک را روی پلاستیک بریزند. برای این کار می توانید پلاستیکهای متری از بازار تهیه کنید. لواشک روی پلاستیک بهداشتی تر خواهد بود و در هنگام پذیرایی از میهمان نیز همانند لواشک های صنعتی بازار جلوه می کند.

برای اینکه بچه ها رغبت بیشتری به خوردن لواشک کنند لواشک را به شکل آبنبات چوبی درست کنید به این صورت که ظرف گرد کوچکی که ارتفاع کمی دارد را انتخاب کنید سپس چوب آبنبات چوبی و یا سیخ های چوبی را داخل مواد و در کنار ظرف به صورت خوابیده قرار دهید. به طوری که چوب تا میانه ظرف رفته باشد. پس از خشک شدن می بینید که مواد به صورت گرد و شبیه آبنبات چوبی به چوب چسبیده که ظاهر و رنگ زیبا و هوس انگیزی به خود گرفته است!

بعد از چرب کردن سینی، مواد را به آرامی روی آن بریزید و در تمام سطح سینی به صورت یکنواخت پخش کنید تا یکدست شود و همه جای سینی را بگیرد. ضخامت لواشک به خود شما بستگی دارد که نازک و یا ضخیم باشد.

توجه کنید ضخامت لواشک نباید خیلی زیاد باشد وگرنه لواشک خشک نمی شود و یا خیلی هم نازک نباشد که از سینی جدا نشود!

تهیه انواع لواشک

بعد از اینکه سینی آماده شد آن را در محلی که تمام روز آفتاب باشد قرار دهید، مثلا روی تراس، بالکن و یا پشت بام. برای اینکه حشرات و گرد و خاک و خاشاک روی لواشک نریزد می توانید پشه بند دانه ریزی را روی آنها قرار دهید.

بعد از دو تا چهار روز می توانید لواشک را از سینی جدا کنید. اگر گرد و خاک روی لواشک نشسته بود می توانید آن را بشویید یا دستمال مرطوب تمیزی را روی آن بکشید و در محل آفتابی قرار دهید تا کاملا خشک شود. سپس به اندازه های دلخواه برش بزنید، در ظرف مناسب درب داری نگهداری و میل کنید.

برش زدن لواشک آلو

اگر از آلو های زرد رنگ برای درست کردن لواشک استفاده می کنید می توانید برای خوش رنگ تر شدن لواشک ها از کمی آلبالو استفاده کنید؛ یعنی همان ابتدای پخت همراه آلو زرد، آلبالو را نیز داخل قابلمه بریزید تا بپزد.

تهیه لواشک با تصویر

می توانید برای زیبا تر شدن لواشک از ترکیب چند رنگ آلو داخل یک سینی استفاده کنید یعنی هر کدام از آلو ها را جداگانه بپزید و از صافی نیز عبور دهید سپس در مرحله ای که داخل سینی می ریزید، به سلیقه خود طرح های زیبا به آنها بدهید و با یکدیگر ترکیب کنید. با این کار کودکان بیشتر میل به خوردن آن دارند و کمتر به سمت لواشک های صنعتی بازار که حاوی مواد نگهدارنده و رنگی است جذب می شوند.

لواشک را از انواع میوه ها می توانید تهیه کنید مثل کیوی، هلو، زردآلو، آلو سیاه، آلبالو و حتی توت فرنگی! بنابراین با توجه به آن میوه رنگ و طعم آن لواشک متفاوت خواهد بود.

لواشک، مناسب برای چاشت مدرسه و مهدکودک بچه هاست و چه بهتر که این لواشک در منزل تهیه شود تا از سلامت مواد و طرز تهیه آن مطمئن باشید. همین طور لواشک برای تنقلات روزانه و میهمانی های شما گزینه مناسبی خواهد بود.

گلبهار برات زاده

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید