• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 10 / 13

از خواص نارنگی بیشتر بدانید

نارنگی ها نوع خاصی از پرتقال ها هستند رنگ این میوه نارنجی مایل به قرمز، با شکلی مسطح است. به خانواده سُدابیان (تیره گیاهان نیمه گرمسیری) تعلق دارند و به طور عمده در جنگل های استوایی استان های جنوب شرق آسیا کشت می شوند. درخت نارنگی از لحاظ اندازه کوچکتر از درخت پرتقال است. این میوه کوچکتر از پرتقال بوده و از لحاظ مزه نیز شیرین تر هستند. نارنگی کالری کمی دارد و شامل انواع ویتامین ها از جمله: ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم، ویتامین B۹، آهن و دیگر مواد مغذی است. مواد مغذی که سلامت بدن از استخوان ها تا سلولهای DNA و قلب را بهبود می دهند.

نارنگی

در این مقاله چند مورد از خواص نارنگی به اختصار توضیح شده است.

ضد سرطان

نارنگی شامل مقدار زیادی ویتامین B9 است که خاصیت ضد سرطان دارد. وجود این ویتامین در نارنگی در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی کمک می کند و حتی مانع از تکثیر تومورها می شوند.

کاهش التهاب

نارنگی شامل مقدار زیادی ویتامین A مورد نیاز بدن است. همچنین شامل ویتامین C است که مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها را برای بدن فراهم می کند. آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در جلوگیری از التهاباتی که ناشی از رادیکال های آزاد هستند بازی می کند.

درمان بیماری ها

نارنگی به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از ویتامین C و ویتامین B9 به خنثی کردن رادیکال های آزاد و محافظت بدن از انواع مختلف بیماری ها کمک می کند. مصرف نارنگی به طور مرتب، بدن را از عفونت ها و بیماری ها محافظت می کند.

سلامت قلب

نارنگی ها منبع بزرگی از آنتی اکسیدان ها هستند و با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. وجود ویتامین B9 موجب بهبود گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون در سرخرگ ها می شوند، مانع از اکسیداسیون LDL کلسترول می شوند در نتیجه قلب را از بیماری های مختلف، محافظت می کنند.

سلامت چشم

نارنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین A است. این ویتامین برای بهبود بینایی و سلامت چشم ضروری است.

تنظیم سطح فشار خون

نارنگی شامل مقدار زیادی پتاسیم است که برای بالا بردن سلامت قلب و عروق مفید است، پتاسیم برای تنظیم کردن سطح فشار خون ضروری است. مصرف نارنگی از فشارخون بالا و بروز سکته ها جلوگیری می کند.

کمک به کاهش وزن

نارنگی شامل مقدار زیادی فیبر است که باعث می شود احساس سیری کنید و از پرخوری جلوگیری می کند. مصرف نارنگی به طور مرتب در کاهش سطح انسولین کمک می کند که در کاهش وزن موثر است.

کاهش کلسترول

نارنگی مقدار کمی چربی دارد. نارنگی هم فیبر حل شدنی و هم حل نشدنی دارد که در جذب چربی و تنظیم سنتز کلسترول های مضر کمک می کند.

ساخت کلاژن

نارنگی شامل مقدار زیادی ویتامین C است که برای تولید کلاژن در بدن مفید است و موجب بهبود جراحات، استخوان بندی، تاندون های اتصال، رباط ها، رگ ها و … می شود. یک نارنگی با سایز متوسط حدود 23 میلی گرم ویتامین C دارد.

سلامت دستگاه گوارش

نارنگی مقدار زیادی فیبر دارد. یک رژیم غنی از فیبر می تواند در بالا بردن هضم غذا و افزایش سلامت دستگاه گوارش کمک کند. وجود پتاسیم در نارنگی موجب عملکرد مناسب دستگاه گوارش می شود.

کاهش سرعت پیری پوست

نارنگی شامل مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین C و چندین ماده مغذی دیگر برای بهبود زخم ها و جلوگیری از آسیب های پوستی است. ویتامین A به ترمیم سلول ها کمک می کند. مصرف میوه نارنگی موجب کند شدن نشانه های پیری پوست مانند: چروک، خطوط چروک، کدر شدن پوست و …  می شود، که این به خاطر وجود مقدار زیادی ویتامینA در این میوه است.

سلامت DNA

نارنگی شامل مقدار زیادی اسید فولیک (ویتامین B9) است، ویتامین B9 برای انجام چندین عملکرد مهم مانند شکل گیری و نگهداری سلول های جدید برای ساختن RNA و DNA ضروری است. از این رو مصرف نارنگی به طور منظم به خصوص در طول دوره بارداری برای جنین مفید است. مصرف کافی از خوراکی های غنی از فولات مانند نارنگی می تواند در جلوگیری از تغییرات DNA که منجر به سرطان می شوند کمک می کند.

سلامت مو

ویتامین A موجود در نارنگی به حفظ رطوبت پوست سر کمک می کند و همچنین موجب بهبود شرایط موهایتان می شود. ویتامین C موجود در نارنگی به جذب آهن از غذایی که مصرف می کنید کمک می کند که این ماده مغذی برای موها ضروری است. ویتامین B12  موجود در نارنگی به سلامت مو و کند شدن روند سفیدی مو کمک می کند.

مبارزه با پوکی استخوان

میوه نارنگی شامل مقدار زیادی پتاسیم است. پتاسیم یکی از مواد مغذی حیاتی در تقویت سلامت استخوان ها و جلوگیری از خطرات ناشی از پوکی استخوان است.

اطلاعات زیر توسط USDA جمع آوری شده است. مقداری نارنگی در حدود 195 گرم، شامل 103 کالری است. درصد ارزش غذایی آن به شرح زیر است:

چربی 1%

کربوهیدرات 14%

ویتامین A حدود 27 %

ویتامین C حدود 87%

کلسیم  7%

آهن 20%

ترجمه: زهرا صانعی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید