• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2014 / 07 / 05

مقاربت جنسی در طی بارداری

اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید بایستی اطلاعاتی از روابط جنسی را کسب کنید یکی از این موارد، روابط قبل از بارداری است یعنی در چه روزهایی از سیکل ماهانه نزدیکی داشته باشید تا بتوانید باردار شوید. مورد دیگر، کسب اطلاعاتی در مورد روابط جنسی بعد از به دنیا آمدن کودک است.

در مقالات زیادی در مورد روابط جنسی قبل و بعد از بارداری بحث شده است ولی در مورد روابط جنسی در طی بارداری کمتر اطلاع رسانی شده است و این مساله شاید به علت برخی اشتباهات فرهنگی باشد که معتقدند مادرانی که در انتظار بچه هستند نباید روابط جنسی داشته باشند. شما ممکن است سوالات زیادی درباره مقاربت جنسی سالم در طی بارداری داشته باشید.

bardari2

آیا مقاربت جنسی در طی بارداری بی خطر است؟

مقاربت جنسی یکی از مراحل معمول و طبیعی در طی بارداری است. اما بارداری طبیعی و نرمال چیست؟ بارداری نرمال بارداری است که کمترین خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را داشته باشد. و اگر می خواهید بدانید شما در این دسته بندی قرار دارید یا نه، باید نظر پزشک متخصص زنان یا ماما را در این باره جویا شوید.

تمایلات جنسی زنان باردار معمولا دستخوش نوساناتی است. برخی زنان از مقاربت جنسی در طی بارداری احساس ناخوشایندی دارند خصوصا زمانی که جنین بزرگ و بزرگتر می شود. شما و همسرتان بایستی مرز مشخصی از روابط جنسی در این دوران را برای خود تعریف کنید. با یکدیگر در مورد دیگر نیازهای جنسی مانند بوسه، نوازش و بغل کردن هم صحبت کنید. همچنین راهی را برای تغییر وضعیت روابط خود پیدا کنید که در آن وضعیت، احساس راحتی بیشتری می کنید. برخی زنان در طی بارداری تمایل جنسی خود را از دست می دهند این حالت گاهی به دلیل تغییر سایز بدن و چاق شدن تدریجی است و گاهی به علت حس مادر شدن، شور و هیجان بیش از حدی دارند و یا سابقه یا ترس از زایمان زودرس دارند.

چه زمانی مقاربت جنسی خطرناک است؟
  • دو نوع رفتار جنسی برای دوران بارداری خطرناک است.

همسرتان نبایستی هوا را به داخل واژن بدمد. چرا که ممکن است حباب هوا باعث آمبولیسم هوا یعنی گرفتگی رگ های خونی توسط حباب هوا گردد که این مساله برای مادر و جنین خطرناک و کشنده است.

همسرتان بیماری هایی که از راه مقاربت جنسی منتقل می شود، نداشته باشد برخی از این بیماری ها مانند تبخال، زگیل تناسلی، کلامیدیا یا ایدز. اگر مادر به این بیماری ها مبتلا شود به احتمال زیاد به جنین او نیز منتقل خواهد شد.

گاهی پزشک توصیه می کند که از مقاربت جنسی در طی بارداری خودداری کنید. عوامل شایع خطر شامل:

  • در صورتی که مادر سابقه یا در معرض خطر سقط جنین غیر عمدی باشد.
  • زنانی که سابقه زایمان زودرس دارند زایمانی که قبل از هفته 37 بارداری باشد یا در آن ها خطر انقباض رحمی زود هنگام وجود دارد.
  • زنانی که خون ریزی یا ترشحات واژنی بدون دلیل دارند یا افرادی که پزشک، دهانه رحم آن ها را دوخته است (سرکلاژ).
  • اگر مایع آمنیوتیک دور جنین، بر اثر پارگی یا سوراخ شدن به بیرون تراوش کند.
  • جفت سر راهی یعنی در مواردی که جفت که اندام تغذیه کننده جنین است، در پایین ترین قسمت خود نزدیک دهانه رحم قرار گیرد.
  • در مواردی که دهانه رحم ضعیف و گشاد است که منجر به زایمان زود هنگام می شود.
  • زنانی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند.
آیا مقاربت جنسی به جنین آسیب می زند؟

خیر. جنین در داخل کیسه ای با مایع آمنیوتیک نگهداری می شود و ماهیچه های نیرومند رحم از او محافظت می کنند. همچنین یک لایه ضخیم از ماده لزج موکوس، دهانه رحم را از ورود عفونت حفظ می کند. آلت مرد در مقاربت جنسی به جنین و محیط اطراف آن نمی رسد.

آیا مقاربت جنسی سبب انقباض رحمی یا سقط جنین می شود؟

در بارداری های نرمال و کم خطر، پاسخ این سوال منفی است. انقباضی که در طی مقاربت جنسی و ارگاسم احساس می کنید با انقباض رحمی که سبب زایمان می شود کاملا متفاوت است. با این حال بایستی از پزشک خود بپرسید که آیا در گروه حاملگی های کم خطر هستید یا نه؟

پزشکان توصیه می کنند که همه زنان در هفته های آخر بارداری از مقاربت جنسی خودداری کنند، این تنها یک احتیاط است چون منی مرد به علت ساختار شیمیایی اش ممکن است باعث تحریک انقباض رحمی شود.

آیا افزایش یا کاهش میل جنسی در طی بارداری طبیعی است؟

بله هر دو احتمال افزایش یا کاهش میل جنسی وجود دارد و گاهی هر دو حالت برای برخی افراد پیش می آید. بسیاری از زنان خصوصا در سه ماهه اول بارداری علایمی مانند خستگی، حالت تهوع و سوزش سینه دارند همچنین دفعات ادرار کردن افزایش می یابد که همین مساله مقاربت جنسی را پر زحمت و ناخوشایند می کند. این علایم در سه ماهه دوم بارداری کاهش می یابد و در برخی زنان میل جنسی افزایش می یابد. همچنین چون زن در دوران بارداری از مسایل و ابزار جلوگیری از بارداری آسوده است پس نگرانی آن کمتر و میل بیشتری به مقاربت جنسی دارد. میل جنسی در سه ماهه سوم کاهش می یابد چون رحم در حال بزرگ شدن است و نزدیکی را مشکل تر می کند.

میل جنسی همسرتان نیز ممکن است در این دوران افزایش یا کاهش یابد. برخی مردان در این دوران نزدیکی و مقاربت را کنار می گذارند و از دیگر رفتارهای جنسی بهره می برند. میل جنسی برخی مردان به علت نگرانی از وضعیت جنین و حس پدرانه آن ها و یا نگرانی از سلامت مادر و بچه، کاهش می یابد.

با همسرتان در مورد احساس جنسی که نسبت به یکدیگر دارید صحبت کنید.

به یاد داشته باشید که ارتباط همسرتان با شما می تواند کمک بزرگی در سالم گذراندن دوران بارداری کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگر بعد از مقاربت جنسی هر گونه علایمی مثل درد، خون ریزی یا ترشح یا انقباض رحمی را حس کردید به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه: سمیه مظفری

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید