• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 09 / 29

طرز تهیه روغن حیوانی یا روغن زرد

fat5
مواد لازم:
  • آب: یک کیلوگرم
  • آرد: نیم کیلوگرم
  • نمک کمتر از نصف لیوان
طرز تهیه:

کره ، نمک و آب را در قابلمه بزرگی ریخته و روی گاز بگذارید تا کره آب شود. موقع آب شدن کره مرتبا باید هم بزنید چون کف کرده و بالا می آید. مراقب باشید تا سر نرود. سپس حرارت را ملایم کرده تا قل قل کرده و بجوشد. بگذارید به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بجوشد. در یک ساعتی که روغن در حال جوش است به صورت مایع غلیظی می باشد ولی بعد از این مرحله تکه تکه یا بریده بریده می شود.

بعد از تکه تکه شدن روغن، اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بجوشد. حرارت را کم کنید و آرد را اضافه کرده و مرتب هم بزنید چون به شدت کف می کند. هم بزنید و مراقب سر رفتن روغن باشید. کم کم روغن زلال شده و کف تقریبا تمام می شود.

آرد در ته دیگ ته نشین شده و رنگ صورتی متمایل به سرخی یه خود می گیرد مراقب باشید آرد سرخ و سیاه نشود و روغن نسوزد در این مرحله قابلمه را از روی حرارت برداشته کنار می گذاریم تا کمی سرد شود. با ملاقه ای تمیز و خشک روغن زلال را از روی قابلمه برداشته و آن را با یک پارچه توری خانه ریز (پارچه مرمر)  کاملاً صاف کنید.

در حالیکه هنوز روغن ولرم است آن را داخل ظرف هایی جهت نگهداری روغن بریزید توجه داشته باشید که ظرف ها باید پر شود و سر خالی نباشد بهتر است 3 تا 4 روز درب ظرف را باز گذاشته و برای اینکه گرد و خاک روی آن ننشیند پارچه ای تمیز روی ظرف بیندازید. و در جای سرد که تغییرات دمای آن کم باشد قرار دهید.

ظرف هایی که برای نگهداری روغن زرد (حیوانی) استفاده می شود شیشه ای یا روحی مخصوص باشد ظرف های روحی مخصوص روغن حیوانی را از بازار تهیه کنید. اگر از ظروف شیشه ای و روحی هر دو استفاده کردید بهتر است ابتدا روغنی که در ظروف شیشه ای قرار دارد استفاده کنید چون مدت ماندگاری آن کمتر است.

هنگامی که می خواهید از این ظرف روغن بردارید باید توجه داشته باشید که قاشق مورد نظر خیس یا مرطوب نباشد و بعد از هر بار مصرف درب ظرف را محکم ببندید.

چند نکته در مورد روغن زرد یا حیوانی
  • روغن زرد (حیوانی) نسبت به روغن های جامد و سرخ کردنی سالم تر است. البته خوردن چربی و روغن بایستی به مقدار نیاز بدن باشد وگرنه خطر سکته، انسداد رگ ها و بالا رفتن چربی خون افزایش می یابد ولی روغن زرد نسبت به دیگر روغن های جامد و مایع که در بازار موجود است و خانمها برای پخت و پز در منزل از آن استفاده می کنند، سالم تر تهیه می شود و خطر لخته شدن خون در رگ کاهش می یابد.
  • روغن زرد یا حیوانی معمولا برای جبران قوای جسمانی از دست رفته بیماران مثل زن زائو استفاده می شود همچنین برای کودکان در حال رشد، این روغن مقوی و سالم است.
  • در شکستگیها و مشکلات کمر، دنده و استخوان که نیاز به مراقبت و گرم نگهداشتن استخوان است و پزشک از سرد شدن و سرماخوردگی استخوان منع می کند در مراقبت های در منزل توصیه می شود از روغن زرد برای ماساژ و گرم نگهداشتن استخوان استفاده شود.
  • در دو فصل اواسط بهار و پاییز برای تهیه روغن زرد از کره اقدام می شود. روغن بهاره خوش طعم و خوش بو تر است چون حیوان از علفهای تازه بهار تغذیه کرده است.
  • دو نوع روغن زرد گاوی و گوسفندی در بازار بیشتر به چشم می خورد. روغن گوسفندی خوش طعم تر ولی گران تر است. و معمولا برای به صرفه بودن روغن از کره گاوی استفاده می کنند.
  • قابلمه مورد نیاز برای جوشاندن کره باید بزرگ باشد چون روغن کف می کند و بالا می آید.

نویسنده: حوریه گیفانی و مرضیه صحرانورد

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

  1. سلام ممنون از راهنمائیتان ما میخواستیم کره را طبق روش شما اب کنیم ولی در مواد لازم آب را هم نوشته بودید ولی در متن مورد استفاده آن نبود لطفا راهنمایی فرمایید

  2. با تشکر از شما مشکل رفع گردید

  3. با سلام در طرز تهيه روغن زرد ما از آب استفاده نميكنيم چون خود كره به اندازه كافي آب دارد فقط ارد را اضافه ميكنيم و براي اينكه ته نشين بشه كمي اب روي اردها درون قابلمه اسپري ميكنيم خيلي كم

  4. با سلام
    میشه بگید دلیل اینکه آرد اضافه میکنیدچیه ؟
    و در آخر که کار تمام شد روغن با آرد مخلوط میشه؟

  5. سلام
    من خودم ماست بندی دارم ولی نه نمک نه ارد استفاده نمیکنم فقط کره روش خودشو داره خیلی هم مشتریا راضین

  6. سلام خانم گیفانی برام جالب بود؛می خواستم بدونم این روش تهیه مال منطقه گیفان )بجنورد(هستش؟

  7. سلام کره گوسفند گرفتم هم خوش بو هم تازه مشکل اینه که وقت ریختن روغن روی غذا بوی بدی میکنه میگن بوی علفه میشه راهنمای کنید

  8. با سلام ، روغن زرد سفارش دادم برام درست كردن اما به هيج وجه برروي برنج يا غذا مي ريزي بو (عطر) ندارد. علتش را از كسيكه درست كرده جويا شدم مي گويد از بهترين كره استفاده كرده . چكار كنم 30 كيلو خريدم روغن زرد بدون عطر هم مگه ميشه ؟

  9. سلام.
    خب معلومه وقتی کره طبیعی و اصل نباشه روغن اون عطر و طعم خودشو نداره.
    کره باید کره خالصی باشه که از روی دوغ جمع شده و کلا شرایط خاص خودشو داره.
    در مورد اون دوست که گفت کره گوسفند بوی بدی میده کاملا اشتباهه اگه کره اصل باشه یه بوی خاص ( بوی شیر پرچرب و دوغ و یه خنکی خاص ) میده و اصلا بوی علف نمیده.
    کره اصل رنگش زرد نیست و سفید متمایل به زرد یه چیزی مثل شیری هست پس سرتون رو کلاه نزارن

  10. روش تهیه روغن شما اشتباهه. اصلا لازم نیست اینهمه مدت بجوشه عزیزم بلکه باید با حرارت ملایم کره رو ذوب کرد بعدشم اصلا نیازی به نمک و آب نداره که کافیه کمی آرد به کره ای که ذوب شده اضافه کنی خودبخود ته نشین میشه و روی اون روغن شفاف ایجاد میشه

  11. با سلام خدمت حمید آقا
    روش تهیه روغن زرد که در یاد بگیر دات کام گذاشته شده را یکی از فروشندگان معتبر و پر فروش روغن زرد بیان داشته است ولی روش شما نیز محترم است و از آن استفاده خواهیم کرد. ممنون

  12. سلا م ممنون

  13. طرز تهیه کره حیوانی از دوغ را می خواستم کسی بلده ؟

  14. پنیر زرد چیگا را کسی بلده درست کنه؟

  15. تشکرازشما

  16. مرسی

  17. باسلام احتمالا شرايط تهيه روغن حيواني در مناطق مختلف فرق ميكند چرا كه ريختن اب در كره به جز اتلاف وقت بيشتر جهت ذوب كردن كره هيچ ارزشي ندارد و همچنين ريختن ارد موجب ته نشين شدن روغن و در نتيجه كمك به سوختن روغن ميكند با تشكر از تبريز

  18. با سلام من روغن زرد درست کردم رنگش تیره شده مصرفش اشکال نداره

  19. با سلام
    علت تیره شدن رنگ روغن، حرارت بیش از حد و یا سوختن آردی که به آن افزوده می شود باشد. به نظر نمی رسد مصرف آن، مشکل خاصی داشته باشد ولی در آینده که مجدد خواستید روغن تهیه کنید مراقب حرارت به اندازه ی آن باشید تا هم مواد مغذی روغن از بین نرود و هم رنگ زلالتر و طعم بهتری داشته باشد.

  20. عزیز دل برادر کی گفته واسه روغن زرد باید آرد اضافه کرد؟
    خود کره رو ملایم حرارت میدی، اون قسمت لبنی و سفتش خودش ته نشین میشه حین کف کردن روغن.
    آرد اضافه کردن مال افراد کاملا ناشی هست که نمی تونن کره رو مستقیما حرارت بدن.

    اکثر مناطق ایران، افغانستان، هند، پاکستان، تاجیکستان و… وهمچنین کشورهای عربی، فقط کره رو حرارت می دن، نه آرد نه آب اضافه نمی کنن.

  21. این تفکر که برای رشد کودکان مناسبه کاملا غیرعلمی و اشتباهه چون به جز کلسترول و یک سری اسیدچرب اشباع چیز دیگه ای مثل ویتامین ها و اسیدفولیک و غیره ای که برای خون رسانی یا رشد استخوان ها لازم هستن رو نداره، از طرفی مطلقا روغن های حیوانی از روغن مایع مناسب تر نیست به این دلیل که میزان اسیدهای چرب اشباع و کلسترول در روغن حیوانی بسیار بالاست و برای زندگی مدرن امروزی که تحرک بسیار پایین و یکجا نشستن بسیار رایجه به شدت خطرناکه.

  22. باسلام .در منطقه ما برای روغن محلی از اب استفاده نمیشود .در استان کهگیلویه وبویراحمد در مناطق عشایری وروستایی پس از تهیه روغن ان را در خیگ میریزن.خیگ ازپوست فراوری شده بز تهیه میشود که روش ساخت ان به صورت سنتی وبسیار زمانبر میباشد.خاصیت عجیبی که خیگ دارد این است که کوچکترین رطوبتی که در روغن مانده باشد را به بیرون تراوش میدهدبدون اینکه ازروغن کاسته شود یا از بیرون چیزی به ان نفوذ کند.در ضمن مقدار کمی دوشاب طبیعی یا همان شیره انگور به روغن درون خیگ اضافه میکنند.وبعضیها کمی چویل .گیاهی خوشبو که درکوههای دنا واطراف یاسوج ودرارتفاعات بلند میرویدرا زیر خیگها میگذارندوعطر ان به خورد روغن میرود.درحالت کلی هرنوع روغنی که در خیگ نگهداری شود دارای عطرو طعم وماندگاری بسیار بهتر وزیادتری میشود.درضمن کوچکترین رطوبتی باعث خراب شدن روغن میشود. درجواب ان خواهری که گفتن در زندگی امروزی خوردن روغن محلی ضرر دارداولا میتوانندازمایش خون من وخوانواده ام را ببینن که از بچگی تاحالا که 36 سال دارم وپدرم که دراستانه80 سالگی هستن نه چربی خون ومشکل دیگری که نداریم خداراشکربسیار سالم هستیم در تمام مدت روغن خورکی ما همین ومقداری روغن کنجد وزیتون محلی بوده که بیشتر ان روغن گوسپند وگاو بوده.و تحرک ما هم زیاد نیست چون مغازه دار ودر شهر زندگی میکنم.روغنهای مایع موجود درایران سرشار از پالم هستن که بیکیفیت ترین روغن در جهان است ودرتمام دنیا به جز ایران از ان فقط وفقط در صنعت صابون سازی وصنایع استفاده میشود ومصرف خوراکی ان فقط متاسفانه در ایران است.روغن پالم بسیار مضر برای استفاده خوراکی است که حتی در لبنیات از ان استفاده میکنن به دلیل ارزان بودن البته فقط درایران.از نظر طب سنتی روغنهایی مثل سویا کلزا پنبه دانه دارای طبیعت سرد میباشند که بدرد استفاده خوراکی نمباشند.

  23. من این روغن رو باهمین روش درست کردم ولی اون عطری ک بایدداشته باش رو نداره
    کره شم مطمئنم ک خالص بوده چون خودم کره رو از دوغی ک زدم گرفتم
    ولی روغنم عطر نداره
    خواهش میکنم دلیلشو بگین

  24. سلام دوستان. در خصوص بوی معطر روغن حیوانی باید بگم دو روش وجود داره یکی نگهداری توی پوست که برای ماها مقدور نیست. یکی هم استفاده از گیاه خوشبوییه که ما بهش چویر میگیم. چویر اردیبهشت تو کوههای سردسیر رشد میکنه و اولش سبزه ولی کم کم یه گل زرد میده. که تو این مرحله ما میچینیم و خشکش میکنیم و تو روغن مینداریم. هم فوق العاده خوشبو میشه هم خاصیت نگهدارندگی داره. اما در مورد آب اضافه کردن به روغن من یه جایی خوندم که دلیل این کار اینه که روغن حاصل مثه روغن نباتی زبر و دانه شکری بشه.البته پایان کار اضافه کرده بود که من به شک افتادم که آیا باعث کپک زدن روغن نمیشه؟ و در مورد خاصیتش همان بس که بزرگترای ما از بچگی استفاده کردن و ماشالا تو سن و سال بالا سالمن….

  25. سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من مشکل داشت.ممنون

  26. با سلام
    لینک صفحه مربوطه و لینک های داخلی مطلب بررسی شد و مشکلی ندارد.

  27. برای اینکه روغن خوش عطر و خوش بویی داشته باشید باید توی روغن گیاه چویر بریزین . این گیاه عطر روغن و چند برابر میکنه و باعث بوی خوشش میشه

  28. با تشکر از مطلب مفید شما
    درمورد خواص روغن حیوانی کاملا موافقم من مادربزرگی داشتم که صدوده سال زندگی کرد
    تا روزی که زنده بود لب به روغنی بجز روغن حیوانی اعلا نزد ،خدابیامرز میگفت روغن نباتی رو جلوگربه بگذاری نمیخوره،،،خداییش تا زمانی هم که زنده بود هیچ بیماری نداشت و به مرگ طبیعی ازدنیا رفت.

  29. سلام روغن اگر تیره بشه مصرفش ایراد داره

  30. دربعضی ازفصول روغن به رنگ سفید است و در فصل های دیگر به رنگ زرد هست.این مطلب رو که میگم .خودم در منطقه ای از کردستان که این روغن رو تهیه میکنند .حضور داشتم

  31. روغن اصل حیوانی رو از روستای کردستان از اقوام دریافت کردم . منتها عطر و بوی خاص روغن محلی رو میده . که بچه هام نمیتونن این بو رو تحمل کنن تو غذاها . میشه یکی از دوستان بفرماید برای از بین بردن عطر و بوی روغن گوسفندی چیکار باید کرد؟

  32. برای تهیه روغن از کره نه از آب و نه آرد استفاده کردم.دو نو کره خریدم.یکیش رو گفتن کره مشکه که گرونتر بود.جدا جدا روغنشون رو گرفتم.ولی اونکه مربوط به مشک بود تو دمای اتاق مایعه وبسیار زلال و شفاف،ولی اون یکی جامده.بنظرتون دلیلش چیه؟بو و عطر دوتاشون هم مثل همه

  33. با سلام
    میشه راهنمایی بفرمایید که چرا روغنی که من با همین روش شما گرفتم مایع و زلال دراومده و اصلا جامد نیست ؟ و آیا این روغن هنوزم قابل استفاده هست؟

  34. با سلام
    پرسش و پاسخ شما در آدرس زیر منتقل شده است:
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=2240&qa_1=%D8%B2%D9%84%D8%A7%D9%84-%DB%8C%D8%A7-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D8%B2%D8%B1%D8%AF

    لطفا پرسش های خود را در بخش پرسش پاسخ وب سایت یاد بگیر دات کام در آدرس زیر بپرسید:
    http://www.yadbegir.com/porsesh/index.php?qa=ask&cat=4

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید