• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2016 / 08 / 01

قواعد موفقيت در رستوران داري

چندي پيش يكي از دوستان به من پيشنهادي داد تا كسب و كاری  جديد در زمينه رستوران داري راه اندازی كنيم هر چند بنده چنين قصدي نداشتم اما تصميم گرفتم در اين زمينه به او كمك كنم به همين دليل قبل از هر كاري شروع به تحقيق در اين زمينه كردم تا بتوانم بيشتر با محدوديت ها، مشكلات، نيازها و البته فرصت هايي كه در اين زمينه وجود دارد آشنا شوم. كه مقدمه اي براي اين مقاله شد فکر کردم بد نیست آنرا در اختيار خوانندگان عزيز ياد بگير دات كام قرار دهم. تا اگر شما هم قصد راه اندازي چنين كسب و كاري را داريد بتوانيد با چشم باز عمل كنيد و رستوران پر رونق و موفقي راه اندازي كنيد.

رستوران داری

به یاد ماندنی باشید

اگر رستوران شما شرايطي را فراهم كرده باشد كه مشتري از بودن در آن لذت برده باشد بدون شك اين تجربه دلپذير را به دوستان و آشنايانش توصيه خواهد كرد. توصيه مي كنم مقاله ركورد دار بزرگترين فروشنده جهان را بخوانيد. به اين ترتیب خواهيد فهميد كه هر مشتري مي تواند تا 250 مشتري ديگر براي شما داشته باشد. براي اين كه مشتري چنين تجربه ای داشته باشد بايد همه لحظات او در رستوران شما خوب و خاطره انگيز باشد. در بازار رقابتي امروز به خصوص در حرفه رستوران داري بايد بيش از انتظار مشتري عمل كنيد. نه تنها مشتری باید راضی باشد بلکه باید او را مشعوف نمایید!

در ادامه خواهيد ديد كه با اين قواعد چگونه مي توان تجربه اي خاطره انگيز براي مشتري ايجاد كرد.

ساده اما خوش طعم

شايد براي موفقيت راه هاي زيادي وجود داشته باشد اما براي شكست خوردن كافي است تلاش كنيد همه را راضي نگه داريد! برخي رستوران ها منويي دارند كه شامل چندين صفحه است در آن خوراك هاي مختلف و منحصر به فردی پيشنهاد شده است. هر چند از نظر تئوري اين كار مي تواند بسيار جالب باشد اما بيشتر مردم چنين چيزي نمي خواهند. براي غذاي اصلي 10 الي 12 خوراك كافي است. امروز افراد بسياري گیاهخوار شده اند و ترجيح مي دهند يك وعده بدون گوشت را صرف كنند بهتر است براي آن ها هم انتخابي داشته باشيد.

اين مشكلي است كه خودم هم بارها در رستوران ها از نزديك ديده ام وقتي كه افراد پير يا بيمار با شما هستند كه نمي توانند گوشت يا ساير محصولات حيواني را مصرف كنند انتخابي براي آن ها وجود ندارد!  فراموش نكنيد كه يك منوي ساده با خوراك هاي مشخص اما خوش طعم و مثال زدني مي تواند براي شما مشتريان زيادي به همراه داشته باشد. چندي پيش به رستوراني رفتم كه 10 نوع استيك ارائه مي كرد و من واقعا درمانده شده بودم كدام يك را انتخاب كنم و در نهايت از آنچه كه سفارش داده بودم پشيمان شدم چون آن طعمي كه مي خواستم نبود و فكر نمي كنم بار ديگر به آن رستوران بروم و 9 تاي ديگر را امتحان كنم تا شايد طعم يكي از آن ها برايم جالب باشد.

وقتي كه مي خواهيد همه خوراك هاي ممكن را در اختيار مشتري قرار دهيد امكان ندارد كه بتوانيد يك بشقاب خاطره انگيز مقابل مشتري قرار دهيد تا از خوردن آن لذت ببرد. و به عنوان يك رستوران خاطره انگيز پيش غذاي اختصاصي شما كه مانند امضاي شماست تحت شعاع اين تنوع بيش از حد قرار مي گيرد و معمولا چنين رستوران هايي نمي توانند امضايي به ياد ماندني در ذهن مشتري از خود به جاي بگذارند.

نشستن

در آمد رستوران به اين بستگي دارد كه در روز چند نفر مي توانند آنجا يك وعده غذايي را صرف كنند. و اگر جاي كافي نداريد بايد براي مشكل نشستن مشتري هاي خود فكری بكنيد و تا آنجا كه ممكن است فضاي بيشتري را به صندلي ها و نشستن آن ها اختصاص دهيد. آنقدر تهداد صندلی ها را اضافه کنید که جای نشستن مشتری نتگ و دست و پاگیر نباشد و بسيار مهم است كه تا جايي كه مي توانيد مشتري را كمتر معطل كنيد به خصوص وقتي كه رستوران شما شلوغ مي شود. فراموش نکنید درآمد رستوران با تعداد مشتریان آن ارتباط مستقیم دارد.

نشانه ها

در صنعت خوراك، تابلو و نشان تجاري حرف اول را مي زند. و تابلويي رنگ و رو رفته كه سال ها از عمر آن مي گذرد نمي تواند ديد مثبتي در ذهن مشتري ايجاد كند.

بيشتر مشتري هايي كه براي اولين بار شما را انتخاب مي كنند شما را از روي تابلو برمي گزينند. يا با توجه به تعداد خودروهايي كه مقابل آن پارك شده اند تصميم مي گیرند اين رستوران را انتخاب كنند. حتما شنيده ايد كه مي گويند در رستوران هاي بين شهري آن را كه راننده هاي كاميون مقابلش توقف مي كنند و به صرف غذا مي پردازند را انتخاب كنيد اين ها همه نشانه هايي هستند كه مشتري را براي اولين بار به سمت شما مي كشاند.

نشانه هاي زيادي وجود دارند از تميزي مقابل رستوران شما گرفته تا لباس تميز و ظاهر مناسب كاركنان و حتي سرويس هاي بهداشتي رستوران شما يك نشانه از رعايت بهداشت است كه براي مشتري در درجه بالايي از اهميت قرار دارد. فراموش نكنيد فرق موفق ها با شكست خورده ها در اين است كه آن ها به اين نكات ريز دقت مي كنند.

هر چه نشانه هاي بهتر و واضح تري داشته باشيد احتمال اينكه افراد براي صرف يك وعده به سمت شما بيايند بيشتر است. و از آن پس كار شما شروع مي شود. تا از آن ها يك مشتري وفادار بسازيد كه نه تنها رستوران شما را انتخاب اول خود قرار دهند بلكه مشتري هاي جديد هم با خود به آنجا بياورند.

به دنبال فضايي عجيب در رستوران نباشيد

مردم براي غذا خوردن به رستوران مي آيند نه براي اينكه حس كنجكاوي خود را ارضا كنند. چه كسي اهميت مي دهد روميزي هاي خاصي داريد يا خير؟ يا اينكه دستمال كاغذي شما از جنس كتان به خصوصي باشد، آن قدر مهم نیست.

ميز و صندلي هاي مناسب و چند تابلوي زيبا روي ديوار  چيزي است كه بيشتر مردم نياز دارند. امروزه در اينترنت مي توانيد آگهي هاي زيادي ببينيد كه تابلو هاي نقاشي زيبا و خاصي را به نمايش گذاشته اند و گاه بدل نقاشي ها معروف و ارزشمندي را خواهيد يافت كه مي توانند به اندازه تابلوي اصلي مشتري را راضي و سرگرم كنند.

بوي خوش و ملايم به همراه يك موسيقي بسيار ملايم مناسب براي صرف يك وعده يا ميان وعده مي تواند تاثير خوبي روي مشتري بگذارد. موسيقي همانقدر كه مي تواند در جلب مشتري كمك كند مي تواند به فراري دادن او هم كمك كند برخي سالن غذا خوري را با سالن رقص اشتباه گرفته اند و موسيقي نامناسب تند آنهم با صداي بلند پخش مي كنند كه مشتري را فراری مي دهد. همچنين اگر از موسيقي استفاده مي كنيد نبايد به صورت مداوم پخش شود و بهتر است هر 20 دقيقه پخش موسيقي بسته به حوصله مشتري خود اجازه دهيد از سكوتي كه در اختيار دارد لذت ببرد. محلی که بلندگوها را قرار می دهید هم بسیار اهمیت دارد نباید بلندگوهای بزرگی استفاده کنید که هر کسی نزدیک آن می نشیند بیزار شود بهتر است از تعداد بیشتری بلندگوی کوچکتر که صدای ملایمی دارند استفاده کنید. به این ترتیب صدا هم به خوبی و به صورت یکنواخت در سالن پخش می شود.

شخصيت پيشخدمت ها

هيچ چيز مانند شخصيت خوب و مثبت پيشخدمت ها و پرسنل رستوران در درآمد آن نقش ندارد. پيش خدمتي مودب، خندان و بذله گو كه در شوخي زياده روي نمي كند و احترام مشتري را حفظ مي كند مي تواند تجربه اي خاطره انگيز در ذهنش حك كند.

آن بخش از كارمندان شما كه با مشتري سر كله مي زنند نقش مهمي در ميزان درآمد زايي شما دارند علاوه بر اينكه بايد آن ها را آموزش دهيد مهم است كه ذاتا چنين شخصيتي داشته باشند حتما افراد مثبت و خوش زباني را ديده ايد كه همه دوست دارند ساعاتي را با آن ها بگذرانند پيدا كردن چنين افرادي كار ساده اي نيست ولي استخدام آن ها آنقدر مهم است كه به زحمات پيدا كردن آن مي ارزد. چون با چنين پرسنلي اطمينان داريد كه مشتري هاي شما باز مي گردند.

توجه داشته باشيد كه خوردن براي انسان ها يك نوع تفريح هم هست و كسي كه براي اولين بار به رستوران شما مي آيد در حقيقت ميخواهد چيز جديدي را آزمايش كند و اين چيز جديد لزوما غذا نيست. اگر فقط غذاي خوب مي خواستند آنگاه مي توانستند آنرا سفارش دهند و در خانه ميل كنند.

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: -

صفحه بعد >>



 

در یاد بگیر دات کام مشترک شوید و آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت نمایید

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.




بستن تبلیغات

تبلیغات اینترنتی در یاد بگیر دات کام



صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید