• ارسال کننده: زهرا صانعی
  • تاریخ انتشار: 2017 / 02 / 01

آیا باید اجازه دهم فرزندم خارج از کشور تحصیل کند؟

از آنجا که والدین دانشجویان، نقش بسیار موثری در تصمیم گیری آنها برای ادامه یا عدم ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند، ما در اینجا قصد داریم؛ برخی مشکلات و گلایه های رایج در این خصوص را پیش از آنکه تصمیم بگیرید و یا موضوع را از پایه رد کنید، مطرح نمائیم. گرچه، شرایطی به وجود می آید که ممکن است باعث شود تحصیل در خارج خیلی هم ایده جالبی نباشد اما در کل، بسیاری از موانع قابل رفع شدن هستند.

تحصیل فرزندان خارج از کشور

ما امیدواریم با طرح و بررسی این مشکلات شایع، برخی سوالات پاسخ داده شود و راه حل هایی ارائه گردد که بتواند باعث آرامش خاطر بیشتر شما در اتخاذ تصمیمی مبنی بر رهسپار شدن فرزندتان به گوشه دیگری از دنیا شود.

شما نگران امنیت هستید

در این بُرهه از زمان که نگرانی های دائمی در خصوص تروریسم (هراس افکنی و ایجاد ترس و وحشت در مردم) و بیماری های شایع واگیر وجود دارد، کاملا قابل درک است که احتمالا شما نگران سلامت و امنیت فردی در سفرش به خارج از کشور باشید به خصوص وقتی آن فرد، فرزند شماست.

ضمن آنکه احساس اضطراب شما برای پسر یا دخترتان که خارج زندگی می کند طبیعی است، درعین حال حقایقی وجود دارد که دانستن شان می تواند باعث آرامش خاطر تان گردد:

– امنیت دانشجویان، برای هریک از ارگان های معتبری که  مسئول برنامه ریزی در این امر هستند، اولویت مهمی است و سازمان های ذیربط، دستورالعمل های دقیقی برایش داشته و ارزیابی هایی انجام می دهند تا مطمئن شوند؛ امنیت دانشجویان هرچه تمام تر و در هر زمانی، حفظ می شود.

– شایع ترین خطر، دزدی های کوچک و جزئی است که شما می توانید با آموزش روش های احتیاطی به فرزندتان یا با سرمایه گذاری در بیمه مسافرتی، از وقوع شان ممانعت به عمل آورید.

– دسترسی آسان تر به نوشیدنی های الکلی یکی از عواملی است که نقش بزرگ و خطر آفرینی پیرامون تحصیل در خارج از کشور دارد. لذا مطمئن شوید با فرزندتان در خصوص لزوم مسئولیت پذیری او در قبال آنچه می نوشد، صحبت کرده اید.

– بسیاری از والدین بر این باورند؛ دانشجویان شان در خارج از کشور هم همان میزان امنیتی را دارند که در وطن شان از آن برخوردارند.

– آیا باز احساس نگرانی می کنید؟ با یک کارشناس بین المللی ایمنی یا با فردی که مسئول امور تحصیلی دانشجوی شما در خارج از کشور است، صحبت کنید و در مورد خطرهای بالقوه ای که می تواند در کشور میزبان وجود داشته باشد، مطالعه کنید. 

این که برخی کشورهای دیگر، استاندارهای ایمنی متفاوتی دارند واقعیتی است که از طریق شاخص هایی چون مرمت بزرگراه ها، وضعیت حمل و نقل یا کیفیت هوای شان، قابل ارزیابی است اما هیچ مسئولی در حوزه تحصیلات خارجی این قصد و نیت را ندارد در منطقه ای فعالیت داشته باشد که امکان دارد، دانشجویان در آنجا با خطری جدی مواجه شوند. اگر برنامه ای برای منطقه معینی وجود دارد، به این معنی است که سازمان های ذیربط، دانشگاه ها، بازرسان مستقل، همگی بر این باورند؛ آنجا به قدر کافی برای حضور دانشجویان امنیت دارد.

– چنانچه هنوز نگران امنیت سفر پسر یا دخترتان برای تحصیل در خارج هستید، مقصدی را که هر دو فکر می کنید امن تر است، با هم بررسی کنید. برای مثال، کشور مالت (کشوری در جنوب اروپا) کمترین آمار جرم و جنایت را در دنیا دارد، حتی بسیارکمتر از هر نقطهٔ امریکا.

تحصیل

اگر امکان داشته باشد برای یک بار هم شده، با فرزندتان به خارج از کشور بروید و محل اقامت و تحصیل او را ببینید، مطمئنا نگرانی های شما بسیار کمتر می شود.

شما نمی دانید چه طور باید از پس کار برآیید

تحصیل در خارج ممکن است ارزان نباشد اما، شاید واقعا تعجب کنید که ثبت نام به شیوه مستقیم، چقدر مقرون به صرفه است و دانشجویان می توانند به این شیوه، مقدار زیادی از شهریه دانشگاه را ذخیره کنند. شاید برخی از دانشگاه های خارجی از دانشگاه های داخلی، ارزان تر باشند. من دانشجویی را می شناسم که به جای پرداخت شهریهٔ ایالتی در دانشگاه واشنگتن، با گذراندن یک ترم در پراگ (پایتخت جمهوری چِک)، در پرداخت پول، صرفه جویی کرد.

 *در امریکا دو نوع پرداخت شهریه وجود دارد. یکی  IN- STATE و دیگری OUT-OF-STATE. فرق شان به طور کلی این است که در مورد اول، فردی از یک ایالت در دانشگاهی از همان ایالت تحصیل می کند و میزان شهریه کمتر است و براساس سیستم درآمد و مالیات همان ایالت می باشد و مورد دوم، زمانی است که فردی مثلا از ایالت فلوریدا در دانشگاهی مثلا در ایالت تگزاس تحصیل کند که شهریه در این وضعیت گران تر می شود. البته عوامل دیگری همچون دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه یا سطح علمی آن و …. در تعیین میزان شهریه دخیلند.

وقت های اضافی فراغت، این امکان را برای دانشجویان فراهم می کند؛ گریزی بزنند، محیط اطراف خود را کشف کنند، یاد بگیرند و با کشور و فرهنگی که میزبان آنان است، ارتباط برقرار کنند که این هم، بخش مهمی از تجربه یادگیری است.

به علاوه، بسته به نوع برنامه ای که فرزندتان در کشور خارجی انتخاب می کند و میزان تطابق آن با نظام آموزشی کشور خودش، شما مجاز خواهید بود برخی تسهیلات و خدمات مالی را به طور منظم، دریافت کنید و نیز کمک هزینه های اضافی که مخصوص دانشجویانی است که می خواهند در خارج تحصیل کنند. بسیاری از مسئولان اجرائی تحصیلات خارجی در برنامه هزینه ای خود جایابی محل اقامت دانشجویان را هم لحاظ می کنند، لذا این یک هزینه اساسی است که دیگر لزومی ندارد بابتش نگران باشید.

اغلب نگرانی های واقعی در خصوص مسائل مالی تحصیل در خارج، بیش از آنکه مربوط به شهریه باشد، بابت هزینه های زندگی است. واقعیت این است که بعضی از شهرهای محبوب برای تحصیلات خارجی از جمله لندن، سیدنی، استانبول یا پاریس می توانند بسیار گران باشند اما لزوما و همیشه این طور نیست. از طرف دیگر، شماری از مقاصد در دسترس برای تحصیلات خارجی هم وجود دارند که هزینه های بسیار پایین تری دارند، مثل اکوادور، تایلند، غَنا یا  کاستاریکا.

تحصیل در خارج می تواند فرصت گرانقیمتی به فرزندتان بدهد تا بودجه بندی و مدیریت مسائل مالی خود را یاد بگیرد لذا، ارزنده است با آنها در خصوص تصمیمشان برای نحوه پول خرج کردن در کشور خارجی، برنامه های شان برای رفتن به سفرهای بیشتر و منبع تامین پولی که باید صرف هزینه های شخصی شود، گفتگو کنید.

اگر اتفاق بدی بیافتد؟

فارغ از اینکه فرزند شما در کدام نقطه از جهان است، به نظر می رسد شما هم چنان نگران باشید، پس خیلی واقع گرایانه است اگر توقع داشته باشیم، خارج از این موضوع بتوان با شما صحبتی کرد. با این حال، در حین این فکر که شما در برابر خطرات احتمالی، قادر به حفاظت از فرزند خود نیستید، به خود یادآوری کنید؛ دست اندرکاران اجرای برنامه تحصیلات خارجی، دانشگاه ها و دولت شما همگی با ساختارها و دستورالعمل هایی که دارند حسب مورد، از افراد ذینفع این برنامه و شهروندان محافظت می کنند.

تحصیل خارج از کشور

بسیاری از برنامه ریزی ها در حوزه  تحصیلات خارجی که طی آنها سفرهایی خارج از شهر میزبان برگزار می شود، مستلزم اعلام اسامی شرکت کنندگان به دفتر دانشگاه است. بر این اساس، آمار محل استقرار دانشجویان در هر مقطع زمانی، همواره باید در برنامه ها ثبت شود. شرکت کنندگان دربرنامه های تحصیلات خارجی (دانشجویان خارجیِ شرکت کننده در برنامه ها) عموما باید یکی از انواع بیمه های سلامت را داشته باشند. لذا، بررسی و اطمینان خاطر از اینکه بیمه فرزندتان هم چنان در خارج از کشور قابل استفاده است، می تواند تضمین کند که وی در صورت لزوم، می تواند خدمات درمانی/ مراقبت های پزشکی مناسب را دریافت نماید.

اگر موضوع مخاطره آمیزی همچون بلایای طبیعی یا آشوب های اجتماعی در کشور میزبان فرزندتان به وقوع پیوسته است، سفارت کشور تان مسئول تضمین امنیت فرزند شما و دیگر شهروندان خواهد بود. برای شهروندان آمریکایی ساکن خارج از کشور، مفید است که در برنامه نام نویسی مسافر هوشمند وزارت امور خارجه این کشور، ثبت نام کنند تا این امکان وجود داشته باشد درصورت نیاز، مقامات دولتی بتوانند در اسرع وقت با آنها تماس بگیرند.

ضمنا فراموش نکنید، فناوری های زیادی هست که با آنها می توانید با فرزندتان در سراسر مرزها تماس داشته باشید. از اسکایپ برای تماس تلفنی و گَپِ تصویری گرفته تا برنامه های ارسال پیام مانند واتس اپ یا وایبر و تلگرام که از طریق آنها می توانید پیامها را چک کنید.

چه زمانی نباید به فرزند خود اجازه دهید برای تحصیل به خارج برود؟

تمرکز این مقاله تا کنون بر نکات مثبت فراوانی بوده که می تواند دلیل شما برای تحصیل فرزندتان در خارج باشد. با این وجود، ما متوجه شده ایم که ادامه تحصیل در خارج به درد همه نمی خورد و من می خواهم چند نمونه را مطرح کنم که  شرایط خوبی برای ایده رفتن به خارج و تحصیل در آنجا نیست:

– فرزند شما آمادگی لازم را ندارد. توجه کنید؛ تحصیل در خارج تنها فرصت ممکن برای زندگی در یک کشور دیگر نیست. اگر فرزند شما حس می کند هنوز به بلوغ و اعتماد به نفس کافی برای تحصیل در خارج نرسیده به وی پیشنهاد دهید در عوض، فراغتی یکساله یا کارآموزی در خارج از کشور را بعد از اتمام کالج امتحان کند.

– گاهی فرزندان در تحصیل موفق نیستند. همچنان که قبلا هم اشاره شد، دانشجویان باید از پشتوانه و بنیه علمی قوی برخوردار بوده تا قادر به ادامه تحصیل در خارج باشند.

– الزامات و تعهدات خانوادگی. با صداقت باید گفت؛ شما در طول تحصیل دریک کشور خارجی، وقایع مهم خانوادگی را از دست می دهید. فکر کنید فرزند شما می تواند برنامه کاری فشرده ای را بچیند تا بتواند با پرواز هوایی خود را به خانه برساند که در یک عروسی یا رویداد مهم دیگر، شرکت کند؟ اگر مسائلی مثل بیمار شدن نزدیکان دراطرافیانتان یا خانواده وجود داشته باشد، احتمال دارد ادامه تحصیل در خارج، محقق نشود.

همان گونه که مشاهده می نمایید، واقعا دلایل زیادی وجود ندارد که مانع شود شما از تحصیل پسر یا دخترتان در خارج از کشور حمایت نکنید. اگر برای بار اول نتوانستید فرزند خود را در خارج از کشور همراهی کنید لااقل در آینده نزدیک این کار را انجام دهید تا از نگرانی های شما کاسته شود و از امنیت مالی، جانی و فکری او مطمئن شوید.

ترجمه: فیروزه بابائی

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید