• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2013 / 11 / 30

آش شولی یزدی

آَش شولی یزدی
مواد لازم:
  • آرد 1 کیلوگرم
  • چغندر قند 2 عدد متوسط
  • دنده گوسفند 1 کیلوگرم
  • پیاز 2 کیلوگرم
  • لوبیا چیتی و نخود 2 پیمانه
  • عدس 2 پیمانه
  • سبزی 2 کیلوگرم
  • سرکه انگور به میزان لازم
  • نمک و شکر به میزان لازم
  • نعنا جهت نعناداغ به میزان لازم
طرز تهیه اوماج آش شولی

1 قاشق غذاخوری نمک را با آرد مخلوط کنید. آب را کم کم به آرد اضافه کنید تا خمیر سفتی حاصل شود. خمیر را ورز دهید، مقدار کمی خمیر را برداشته و با کمک دو انگشت شست و سبابه گلوله کوچکی اندازه یک گیلاس یا تیله درست کنید. ساختن گلوله های کوچک را تا تمام شدن خمیر ادامه دهید. گلوله های خمیری را روی صافی یا صفحه مشبکی چیده و رویش را با پارچه توری نازکی بپوشانید. حتما از توری یا پارچه نازکی برای پوشاندن روی اوماج استفاده کنید تا حشرات و گرد و خاک روی آن را نگیرد.

اوماج را در طی روز بر روی بلندی و زیر نور خورشید قرار دهید تا خشک شود و شبها آن را به داخل منزل بیاورید. خشک شدن اوماج با این روش چند روز طول می کشد. اگر در روزهای سرد سال هستید و روزهای آفتابی کم است می توانید اوماج را در پشت بخاری خشک کنید، که 1 تا 2 دو روزه نیز آماده می شود. اگر اوماج هنوز کمی رطوبت داشت، می توانید آن را با همین رطوبت کم هم استفاده کنید.

بعد از خشک شدن اوماج، آن را به دستگاه 3،2،1 بزنید تا به گلوله های ریز یکدست تبدیل شود.

طرز تهیه آش شولی یزدی

حبوبات را نصف روز خیس کنید.

گوشت را از دنده و استخوان ها جدا کنید.

سبزی شامل اسفناج، گشنیز، شبید و جعفری می باشد. سبزی را پاک کرده، شسته و خرد کنید.

چغندر قند را بشویید و پوست کنید. یک چغندر را به صورت حبه حبه و چغندر دیگر را رنده کنید.

این آش نیاز به پیاز داغ فراوانی دارد. پیازها را خرد کرده و سرخ کنید تا طلایی شود.

پیاز داغ، گوشت، چغندر قند خرد شده، حبوبات، زردچوبه و نمک را با مقدار متناسبی آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا نیم پز شود.

نکته ای که قابل ذکر است این است که در این آش فلفل قرمز یا فلفل سیاه نمی ریزند.

چهل دقیقه که به آخر پخت آش مانده بود، اوماج را اضافه کنید. یک ربع بعد از افزودن اوماج، سبزی را اضافه کنید علت اینکه سبزی دیرتر ریخته می شود این است که رنگ سبز و خاصیت سبزی از بین نرود و کدر و مات نشود.

ده دقیقه آخر پخت بایستی آش مزه شود. کمی سرکه بریزید و مجددا مزه کنید. اگر چغندر قند شیرین نبود و آش ترش مزه بود کمی شکر اضافه کنید آنقدر مزه کنید تا ملس و می خوش بودن آش طبق سلیقه و ذائقه شما شود.

برای تزیین آش شولی، روی آن نعنا داغ بریزید. برای تهیه نعنا داغ، روغن را نسبتا داغ کنید و مقدار دلخواهی نعنا اضافه کنید و بعد از چند ثانیه، زیر شعله را خاموش کنید.

بر سر سفره، شکر، سرکه و نان بگذارید. تا هر کس بر طبق ذائقه خود، آش شولی را ترش، شیرین یا ملس بخورد. نوش جان!

پختن آش شولی یزدی خصوصا اوماج آش، زمان نسبتا زیادی می برد. ولی حتی یک بار در سال، خوردن آن در خاطره و ذهن اعضای خانواده و میهمانان می ماند.

بهترین زمان پخت این آش، اوایل پاییز یا اواخر تابستان است تا اوماج به راحتی خشک شود. همچنین زمانی است که چغندر تازه وارد بازار شده است.

این آش را می توانید برای میهمانی های عصرانه خود آن هم در روزهای سرد پاییزی تجربه کنید.

زهرا جعفرزاده

مطالب مرتبط:

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - -



  1. با سلام و تشکر از وبلاگ خوبتون ولي خواهر يا برادر ارجمند آيا شما واقعا” با طرز تهيه شولي يزدي آشنا هستيد ؟؟؟ چون اين چيزي که شما نوشته ايد شولي يزدي نيست بزرگوار !!!! .

  2. دوست عزیز بنده نمی دانم چند دستور در این زمینه وجود دارد اما نویسنده این مطلب خانم جعفرزاده اصالتا یزدی هستند و با ایشان صحبت کردیم گفتند که در یزد هم به این روش و روش های دیگر این آش تهیه می شود
    و البته اگر شما طرز تهیه دیگری بلد هستید خوشحال می شویم تا آنرا برای ما ارسال کنید در همین قسمت آنرا قرار می دهیم

  3. سلام .. بعد از حدود ۴ سال و نیم اومدم طرز تهیه شولی اصل یزدی رو براتون ارسال کنم 😅😅
    این هم طرز تهیه اش … 👇👇👇👇

    منتظر منجی:
    طرز تهیه آش شولی (شولی اصل یزدی)

    سبزی(نصف آن اسفناج و نصف دیگر شوید، تره، جعفری و چند شاخه شنبلیله) یک و نیم کیلو
    چغندر دو عدد متوسط
    زردک یا هویج ۴ عدد متوسط
    نعناع خشک سه قاشق غذا خوری
    آرد یک و نیم لیوان
    عدس نیم لیوان
    نخود نیم لیوان
    باقلای تازه نیم لیوان یا اگه خشکه و آب کردید باز هم نیم لیوان البته اگه دوست داشتید و اگه نداشتید نیازی نیست
    روغن یک لیوان برای پیاز و نعناع داغ
    نمک به میزان لازم
    زردچوبه دو قاشق مربا خوری
    سرکه به میزان دلخواه
    اگه دوست داشتید بهش زنجبیل و فلفل قرمز بزنین

    ابتدا نخود را از شب گذشته خیس کرده یا حدود ده دقیقه آبپز کرده اب آن را ریخته و داخل قابلمه می ریزیم بپزد یا با زود پز می پزیم.
    وقتی به حد پخت رسید چغندر پوست کنده (البته یادتان باشد چغندر معمولی باید استفاده کنیم نه چغندر قند …)، را به صورت خلالی یا مکعبی برش داده و داخل ان می ریزیم تا نیم پز شود.
    بعد از نیم پز شدن چغندر، زردکها یا هویجها که خورد کرده ایم را اضافه می کنیم نیم پز که شد عدس اب کرده و باقالا و سبزی خرده شده را به آن اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا به حد پخت برسد.
    به آرد حدود 4 تا 5 لیوان آب اضافه کرده و سپس با همزن، کاملا آن ها را با هم مخلوط می کنیم و آن را به آرامی به آش اضافه می کنیم و همزمان هم، خوب به هم می زنیم تا آرد گلوله نشود.
    اگر آش خیلی غلیظ شد باز هم آب جوش به آن اضافه می کنیم و سپس آن را خوب به هم می زنیم و می گذاریم کمی خودش را بگیرد تا غلظت آن چیزی شبیه سوپ غلیظ شود.
    بعد از این که نمک و فلفل و زنجبیل و ترشی که می تواند آب انار یا سرکه خونگی انگور یا سیب یا آبغوره یا رب انار باشد هرکدام که دوست دارید به آش اضافه می کنیم البته ما اب انار وسرکه یا سرکه تنها اضافه می کنیم و برای چاشنی ان هم بسته به میل خودمان کمی خاکه قند یا شکر یا نبات اضافه می کنیم .
    در این فاصله پیاز داغ درست کرده و به آن زردچوبه و سپس نعنا اضافه می کنیم. در آخر به آش اضافه می کنیم (البته کمی از آن را برای تزئین نگه می داریم) و می گذاریم تا ۵ دقیقه قل بزند تا بوی تند سرکه و پیاز داغ کم شود و سپس روی شعله ملایم به حالت دمی می گذاریم و درش را گذاشته تا ده دقیقه خودش را بگیرد ..
    اگر سرکه دوست نداشتید می توانید آش را با رب انار میل نمایید.
    نوش جانتان …‌

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید