• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 05 / 23

از خواص گیلاس بیشتر بدانید

میوه گیلاس فوق العاده لذیذ و دارای مواد مغذی بسیاری می باشد که برای سلامتی مفید است و آنتی اکسیدان های بسیاری در آن گنجانده شده است.

گیلاس بومی مناطق شرق اروپا و آسیای صغیر می باشد.

از خواص گیلاس بیشتر بدانید

 این میوه دارای هسته می باشد، متعلق به خانواده رزاسه بزرگ، از درختانی با میوه ای کوچک از گونه گوجه سبز می باشد.

فصل میوه گیلاس در ایالات متحده امریکا از اواخر ماه اردیبهشت تا پایان شهریور به بار می آید.

جزء برخی از متداولترین میوه ها از خانواده هسته دار می باشد، میوه هایی چون آلو، هلو، زردآلو و غیره. اگرچه چندین گونه گیلاس وجود دارد که دو گونه محبوب اند که یکی گیلاس وحشی یا شیرین و دیگری گیلاس ترش یا ملس است. در حالی که گیلاس شیرین متعلق به گونه ای از گیلاس به نام گیلاس خودرو (یا گیلاس شیرین، که همه نوع گیلاس ها از این درخت منشاء گرفته اند) می باشند و نوع ترش آن متعلق به آلبالو می باشد.

گیلاس میوه ای هسته دار است که در مرکز آن دانه ای سفت وجود دارد که توسط مواد گوشتی خوردنی احاطه شده است. آنها در اندازه های کوچکی می باشند که اندازه قطر آن حدود 2 سانتی متر است. قسمت بیرونی آنها به رنگ قرمز “براق” یا زرشکی می باشد که با پوسته نازکی احاطه شده است.

گیلاس در غرب هند به عنوان آکرولا با نام علمی ماپیقیا امارگیناتا شناخته شده است، بومی جزایر غرب هند است که در مکزیک رشد می کند، در منطقه تگزاس امریکای جنوبی می باشد. گیلاس در نواحی گرمسیری رشد می کند.

خواص میوه گیلاس برای سلامتی

گیلاس یکی از میوه های کم کالری است. با این وجود، آنها منبع غنی از فیتوکمیکال‌ها، ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. هر دو طعم شیرین و ترش، فواید زیادی برای سلامتی دارند.

گیلاس میوه ای غنی از رنگدانه است. این رنگدانه ها، در حقیقت از ترکیبات مواد شیمیایی آلی زردینه که معروف به آنتوسیانین گلیکوزید هستند می باشند.

آنتوسیانین ها در رنگدانه های قرمز، زرشکی، آبی در بسیاری از میوه ها، سبزی ها مخصوصا در پوست میوه ها یافت می شوند. خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی در پوست میوها وجود دارند که شناخته شده اند.

تحقیقات نشان داده است آنتوسیانین هایی در گیلاس یافت شده است که مانند داروهای ضد التهابی با مسدود کردن اقدامات آنزیم سیکلو اکسیژناز1 و 2 که 1 (درسلولهای غیرالتهابی مانند سلولهای معده یافت می شوند) و 2 ( در سلولهای التهابی و گلبولهای سفید یافت می شود) عمل می کنند.

بدین گونه مصرف گیلاس می تواند اثرات سلامتی بالقوه در برابر حملات دردناک مزمن، مانند آرتریت نقرس، دردهای اسکلتی عضلانی (دردهای عضلات پشت) و آسیب های ورزشی ایجاد کند.

همچنین مطالعات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در گیلاس ترش می تواند به مبارزه بدن در برابر پیری، بیماری های عصبی و پیش دیابت (اختلالی است اگر چه قند خون بالاست ولی بیمار همه ملاک های دیابت را ندارد) کمک کند.

گیلاس از آنتی اکسیدان ملاتونین ساخته شده است که پنج برابر بیشتر از تمشک و توت فرنگی می باشد. ملاتونین می تواند از سد خونی_مغزی (محدودهٔ جدا کننده بین مایع برون‌سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن است) به راحتی عبور کند و اثرات تسکین دهنده ای بر روی سلول های عصبی مغز، تحریک پذیری سیستم عصبی آرامی را انجام دهد. از این رو می تواند اختلالات روانی، بی خوابی و سردرد را تسکین دهد.

بیشتر آنها منبع کوچکی از روی، آهن، پتاسیم و منگنز می باشند و یک منبع خوب از مس است. پتاسیم یک الکترولیت مفید است که بخش مهمی از یک سلول و مایعات بدن است، که ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کند.

آنها، به ویژه گیلاس ترش، فوق العاده غنی از فلاونوئید آنتی اکسیدان پلی فنلی مانند: لوتئین، زیگزانتین و بتاکاروتن می باشند.

 این ترکیبات همچون رفتگران به عنوان محافظ در برابر رادیکال های مضر رایگان و گونه ای اکسیژن انفعالی که نقش مهمی در پیری، سرطان ها، و فرایند بیماری مختلفی دارد عمل می کنند.

خاصیت ضد التهابی ای در گیلاس وجود دارد که با مهار رادیکال های آزاد، در کاهش فاکتورهای خطرزا در بیماری قلبی، موثر است.

زیبایی

اعتقاد بر این است گیلاس دارای ملاتونین است که به تنظیم الگوی خواب کمک می کند. خواب از اهمیت زیادی برای سلامت کلی و زیبایی برخوردار است. در نهایت یک خواب خوب پوست درخشان را به شخص هدیه می دهد.

فواید گیلاس برای پوست
مقداری مولتی ویتامین دارد

گیلاس منبع خوبی از ویتامین A ،B ،C ،E است. به این معنی است که گیلاس، میزان کمی از مولتی ویتامین مورد نیاز بدن را برای حفظ سلامتی و پوستی درخشان، تامین می کند.

برای سفید کردن پوست خوب است

اعتقاد بر این است که آب گیلاس برای روشن شدن لکه های تیره و به سفید کردن پوست کمک می کند. محققان بر این باورند که استفاده طولانی مدت آن می تواند به بازسازی پوست و احیای آن کمک کند.

فواید گیلاس برای مو
ویتامین A

ویتامین ها برای سلامت کلی بدن ضروری هستند. فراوانی ویتامین های موجود در گیلاس باعث تعجب است. ویتامین A باعث می شود که پوست و موی سر را هیدراته نگه دارد. همچنین در تنظیم تولید اسید ضروری به نام اسید رتینوئیک موثر است که برای فولیکول های مو مهم است.

ویتامین B

ویتامین B در بهبود گردش خون در بدن از جمله پوست سر کمک می کند، که در نتیجه در بازسازی سلول های موجود که باعث رشد مو می شود موثر است.

ویتامین C

ویتامین C برای مو بسیار ضروری است. در تقویت فولیکول های مو کمک می کند و مانع شکستن مو از ریشه می شود. همچنین برای تغذیه مو و جلوگیری از ریزش مو مناسب است، و هنگام ریزش مو، رشد فولیکول های جدید را تحریک می کند.

ویتامین E

این ویتامین به گردش خون مناسب، برای حفظ سلامتی و جلوگیری از هر گونه آسیب به مو کمک می کند. و برای حفظ رطوبت مو و پوست سر مناسب است.

نگهداری از گیلاس

گیلاس میوه ظریفی است و برای رسیدن به بهترین عطر و طعم، باید به طرز صحیحی از آن نگهداری کرد.

اگر در دمای اتاق از آنها نگهداری می کنید باید از دو روز بیشتر نباشد، بعد از دو روز شروع به پژمرده شدن می کنند.

گیلاس را می توانید حدود یک هفته در یخچال نگهداری کنید. آنها را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید و داخل یخچال قرار دهید.

گیلاس را قبل از مصرف بشویید، اگر آن را بشویید و سپس در یخچال قرار دهید سریعتر خراب می شوند. همیشه گیلاس شسته نشده را داخل یخچال نگهداری کنید.

موارد مصرف گیلاس

 گیلاس در انواع نوشیدنی های ترکیبی استفاده می شود.

گیلاس در تهیه کرم های میوه ای برای انواع سالاد میوه استفاده می شود.

از گیلاس برای تهیه انواع دسر، کوکی، مربا، مارمالاد، شیرینی و کمپوت استفاده می شود.

ترجمه: میترا نامجو

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید