• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2017 / 09 / 02

طرز تهیه پلوی مخلوط بسیار خوشمزه

پلوی مخلوط پلویی خوشمزه، مغذی و چشم نواز است که گوشت، حبوبات و سبزیجات مختلف را در خود گنجانیده است. این پلو را در نهار یا شام و یا میهمانی های خود سرو کنید و در کنار خانواده، دوستان و فامیل از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه پلوی مخلوط

این مقدار مواد لازم برای وعده نهار 10 نفر با خوراک متوسط مناسب است.

مواد لازم:
  • برنج 8 پیمانه پلوپز
  • گوشت چرخ کرده 500 گرم
  • پیاز 3 عدد بزرگ
  • لوبیا سبز 200 گرم
  • هویج 4 عدد بزرگ
  • لوبیا سفید 10 قاشق غذاخوری
  • عدس 10 قاشق غذاخوری
  • کشمش 100 گرم
  • گوجه فرنگی 2 عدد
  • رب 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران آب کرده نصف فنجان
  • نمک، فلفل، زردچوبه، زنجبیل، زیره سیاه و ادویه به میزان لازم
طرز تهیه:

اگر برنج شما تازه است و هنوز چند هفته از برداشت آن نگذشته است بهتر است برنج را به مدت 2 تا 3 ساعت با آب نمک خیس کنید و اگر برنج کهنه و مربوط به سال قبل یا چند ماه پیش است می توانید از شب قبل یا به مدت نصف روز آن را خیس کنید.

برای زیبا شدن و خوش رنگی پلوی مخلوط بایستی مواد را جداگانه بپزید و کنار بگذارید.

ابتدا پیازها را نگینی کرده و تفت دهید تا طلایی شود، مقداری نمک و زردچوبه به پیاز داغ اضافه کنید تا خوش رنگ شود. گوشت را اضافه کرده تفت دهید. تمامی ادویه ها را به میزان طبع و ذائقه خود اضافه کنید. به میزان یک استکان آّب داخل آن بریزید و درب قابلمه یا ماهی تابه را بگذارید تا گوشت بپزد.

حبوبات که شامل لوبیا سفید و عدس بود را در قابلمه دیگری بپزید.

لوبیا سبز را بشویید، ابتدا و انتهای آن را ببرید و به اندازه های نیم تا یک سانتی متری برش دهید. در ماهی تابه مقداری روغن بریزید، لوبیا سبز را تفت دهید سپس به میزان نصف تا یک استکان آب بریزید تا لوبیا سبز نیز مغز پخت شود.

گوجه فرنگی را نگینی کنید و در کمی روغن تفت دهید، رب را نیز اضافه کنید و چند دقیقه بعد زیر شعله را خاموش کنید و کنار بگذارید.

کشمش را در کمی روغن تفت دهید دقت کنید که این کار فقط چند ثانیه زمان می برد در این حین ماهی تابه را تکان دهید تا کشمش نسوزد.

هویج را پوست کنید، نصف هویج ها را نگینی ریز کنید و نصف دیگر را رنده کنید. در کمی روغن ابتدا هویج های نگینی را تفت دهید و یک سوم فنجان آب بریزید تا بپزد و نرم شود، سپس هویج های رنده شده را اضافه کنید تا تفت بخورد.

دو تا دو و نیم ساعت مانده به سرو غذا، آب برای طبخ برنج، در قابلمه بریزید تا به جوش آید. آب مورد نیاز نباید زیاد و نه کم باشد، میزان آب حدودا 10 سانتی متر بالاتر از برنج باشد. پس از جوشیدن آب، مقداری نمک و یک تا دو قاشق ماست یا دوغ به آب اضافه کنید و برنج را داخل آن بریزید و شعله را به اندازه ای کم کنید که آب از جوشش نیفتد. استفاده از ماست هم برای بهتر شدن طعم برنج و هم طبخ بهتر آن پیشنهاد می شود. برنج را در اصطلاح کمی زنده تر از حالت معمول بردارید، چون مواد مخلوط دارای آب هستند و اگر برنج را خیلی رسیده و مغز پخت بردارید سبب له شدن برنج در هنگام سرو غذا می شود.

تمامی مواد آماده شده ی بالا را در ظرف بزرگی به یکدیگر مخلوط کنید و هم بزنید. مواد را چک کنید تا چیزی از قلم نیفتد. گوشت، حبوبات، لوبیا سبز، هویج، کشمش و گوجه فرنگی.

ته قابلمه را می توانید ته دیگ ورقه های سیب زمینی یا نان لواش بگذارید. نصف برنج راروی ته دیگ بریزید، سپس محتوای مواد مخلوط شده را روی آن بریزید و در انتها مابقی برنج را روی مواد بریزید. کمی روغن روی برنج بپاشید، و با انتهای کفگیر چند سوراخ در لابلای برنج ایجاد کنید. درب قابلمه را بگذارید و ابتدا زیر شعله را بلند کنید تا بخار کند، برای مطمئن شدن از بخار، درب قابلمه را برندارید بلکه اگر قابلمه شما از جنس روحی یا مسی است، دست خود را خیس کنید و به اطراف قابلمه بزنید در این هنگام صدای چیز چیز تبخیر آب دستان شما به گوش می رسد در این مرحله می توانید زیر شعله را کم کنید و زیر قابلمه گاز پخش کن بگذارید تا نسوزد. یک تا یک و نیم ساعت به برنج فرصت دهید تا دم بکشد. دقت کنید در فاصله ای که برنج را به دم می گذارید تا هنگام سرو غذا نباید درب قابلمه را بردارید.

در کاسه ای زعفران آب کرده و کمی برنج دم کشیده بریزید و هم بزنید.

هنگام سرو غذا، با دو کفگیر مناسب، تمامی برنج و مواد لابلایش را هم بزنید تا یکدست شود. پلوی مخلوط را در دیس بریزید و رویش را با پلو زعفرانی تزیین و زیبا کنید.

لذت خوردن پلو مخلوط با سالاد فصل، سالاد گوجه خیار، انواع ترشی و شوری، زیتون، ماست خیار و سبزی خوردن دو چندان می شود.

شاید تصور کنید پختن جداگانه مواد وقت زیادی می گیرد و در ضمن ظرف بیشتری کثیف می شود ولی اگر این پلوی مخلوط را فقط یک بار امتحان کنید از طرفداران همیشگی آن خواهید شد.

پلوی مخلوط را می توانید برای وعده نهار یا شام و یا برای میهمانی های عصرانه خود سرو کنید. همچنین در هنگام رفتن به سفر یا طبیعت که تمایل دارید یک قابلمه غذا با خود همراه ببرید، پلوی مخلوط گزینه مناسبی برای این منظور خواهد بود.

تنوع رنگ و مزه دلپذیر و مغذی بودن این غذا، علاوه بر بزرگترها، کودکان را نیز ترغیب می کند تا به خوردن این غذا رغبت نشان دهند و مواد مغذی لازم از جمله، گوشت، حبوبات، سبزیجات مختلف به بدن آنها برسد.

نوش جان!

سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:



نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید