• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2015 / 07 / 07

چند روش برای نگهداری آلبالو

در این مقاله قصد دارم چند روش از بهترین روش های نگهداری آلبالو را به شما آموزش دهم.

چند روش نگهداری آلبالو

آلبالوی منجمد شده

آلبالوهای منجمد شده بسیار عالی هستند و شما می توانید از آنها در طول سال استفاده کنید. برای این که به راحتی و با سرعت این فرآیند را طی کنید، می توانید مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

اولین کاری که باید انجام دهید انتخاب آلبالوی خوب و خوش طعم است. برای این کار قبل از خرید حتما از آلبالوها بخورید و طعم آن را بچشید. البته روش های دیگری نیز برای انتخاب یک آلبالو خوش طعم وتازه وجود دارد.

  • آلبالوهای شیرین قرمز: عمق رنگ خیلی مهم تر از یک سایه ی رنگی بر روی میوه است. همیشه آلبالوهایی را انتخاب کنید که عمق رنگی داشته باشند. اگر ساقه ی میوه دست نخورده روی آن قرار داشته باشد، رنگ سبز آن نشان دهنده ی تازگی میوه است. با این حال نبود ساقه روی آن به معنی کم کیفیت بودن میوه نیست. آلبالوهای قرمز باید محکم باشند. چین و چروک در نزدیکی ساقه به معنای این است که آلبالوها در دمای اتاق نگهداری شده اند و با وجود شیرین بودن ممکن است تازه نباشند.
روش های نگهداری
فریز کردن آلبالو

سرد نگه داشتن  یک مساله ی کلیدی در نگهداری آلبالو است. به گفته ی متخصصان، نگه داشتن آلبالو در دمای اتاق باعث از دست رفتن تازگی آن می شود. پس تا جایی که ممکن است، آلبالوها را در یک کیسه ی پلاستیکی قرار داده و در فریزر بگذارید.

قبل از خوردن آنها را با آب سرد بشویید. از شستن آلبالوها قبل از گذاشتن در فریزر خودداری کنید. آلبالوها را می توان به صورت منجمد نیز نگهداری کرد. می توانید آلبالوها را با ساقه و یا به صورت تکه تکه منجمد کنید. برای این کار کافیست آلبالوها را به صورت یک لایه در یک سینی پهن کنید و تا زمانی که محکم شوند در فریزر قرار دهید بعد آنها را در یک کیسه و یا ظرف قرار داده و در داخل فریزر بگذارید.

آلبالوی خشک شده

آلبالوهای خشک شده بسیار خوشمزه هستند و می توانید از آنها در غذاهای پخته شده، سالادها و غیره مورد استفاده قرار دهید. شما می توانید آلبالو را در فر خشک کنید. انجام این کار بسیار ساده است. فر را در دمای بسیار کم روشن کنید. سینی فر را با کاغذ های روغنی بپوشانید و بعد یک ورقه از آلبالوها را در آن بچینید. حالا سینی را در فر قرار دهید و زمان را یادداشت کنید. تقریبا بعد از 4 ساعت، نشانه های خشک شدن در میوه ظاهر می شود.

مربای آلبالو

بیشتر افراد دوست دارند آلبالو را به صورت مربا مصرف کنند. با این حال، آلبالوهای شیرین را بهتر است به صورت منجمد و یا خشک شده نگهداری کنید.

مربای آلبالو

مربای آلبالو به روش اول

برای تهیه ی مربا، هر چقدر آلبالو دوست داشتید تهیه کنید، آلبالو ها را با آب بشویید و ساقه های آن را جدا کنید. با استفاده از دستگاه های موجود و یا با دست، هسته ی البالوها را خارج کنید.

4/3 آلبالوها را به قطعات کوچکتر خرد کنید. فقط سعی کنید این قطعات زیاد کوچک نباشند. آلبالوها را در یک قابلمه ی بزرگ بپزید. آب یک یا دو لیموی تازه را به آن اضافه کنید. آلبالوها را با یک کفگیر به هم بزنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که آلبالو ها نرم شوند. این کار تقریبا 20 دقیقه طول می کشد.

بعد از این که آلبالوها پخته شد، مقدار آن را اندازه گیری کنید. تقریبا 4/3 آلبالوها به آن شکر اضافه کنید. مثلا اگر 4 فنجان آلبالوی پخته شده داشته باشید، 3 فنجان شکر به آن اضافه کنید. شکر و البالو را در یک ظرف ریخته و با حرارت ملایم تا شدید به هم بزنید. بعد از اینکه مربا غلیظ تر شد، زیر شعله را خاموش کنید و بعد از خنک شدن در شیشه ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

مربای آلبالو به روش دوم

آلبالوها را شسته و ساقه ها را جدا کنید سپس دانه آلبالوها را خارج کنید. سعی کنید مربای آلبالو را در ظرف لعابی تهیه کنید. ظرف را جداگانه وزن کنید سپس آلبالوهای دانه شده و ظرف را وزن کنید و این دو عدد را از یکدیگر کم کنید تا وزن آلبالو به دست آید.

اگر یک کیلوگرم آلبالو دارید یک کیلو و دویست گرم شکر در لابلای آلبالوها بپاشید. به یاد داشته باشید چون آلبالو میوه ترشی است بایستی مقدار شکر از یک برابر آلبالو کمی بیشتر باشد. سپس درب ظرف یا قابلمه لعابی را بگذارید و آن را به مدت 24 تا 48 ساعت در یخچال نگهداری کنید تا شکر به خورد آلبالوها رود.

سپس قابلمه را از یخچال خارج کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید هر چند دقیقه آن را هم بزنید و چک کنید تا زمانی که شربت مربا به قوام آید و به حالت کشدار از قاشق آویزان شود در این مرحله  زیر شعله را خاموش کنید و بعد از خنک شدن در شیشه ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

کنسرو آلبالو

برای کنسرو کردن آلبالو ابتدا باید آنها را خوب بشویید. اگر دوست داشتید هسته ی آلبالو را با دستگاه های موجود جدا کنید. اگر هسته ی آلبالو را جدا نکرده اید، آلبالوها را در آبی که حاوی اسید اسکوربیک است قرار دهید. آلبالوها را می توان در آب، آب سیب، آب انگور سفید و یا شیره به صورت کنسرو در آورد. در یک ماهی تابه ی بزرگ، 4/1  فنجان آب، آب میوه و یا شربت برای هر لیتر میوه ی خشک اضافه کنید و بگذارید کاملا بجوشد. حالا شیشه ها را با  آلبالوها و مایعی که آماده کرده اید پر کنید. فقط دقت داشته باشید که قسمتی از شیشه باید خالی باشد.

سرکه ی آلبالو

هر نوع سرکه ای را می توان با آلبالو طعم دار کرد. برای این کار کافیست 2 فنجان آلبالوی رسیده و خورد شده را با یک بطری سرکه مخلوط کنید. شما می توانید آلبالوها را در غذاساز بریزید.  حالا روی ظرف را بپوشانید. هر روز مزه ی آن را بچشید. بعد از 10 روز سرکه و آلبالوها را در شیشه ی تمیزی بریزید.

ترجمه: زهرا کامران ور

مطالب مرتبط:

 

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها: - - -



  1. سلام خواستم بدونم چکار باید کرد اب البالو داخل بطری گاز دار نشه .تشکر

نظر شما چیست؟

پرسش های خود را در بخش پرسش و پاسخ مطرح کنید

لطفا جای خالی را پر کنید







صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید