• ارسال کننده: سمیه مظفری
  • تاریخ انتشار: 2018 / 01 / 18

وجود پروتئین در ادرار در بارداری به چه معنی است؟

وجود پروتئین در ادرار، پروتئینوری نام دارد. مقدار کمی پروتئین در ادرار می تواند طبیعی باشد. مقادیر زیاد پروتئین در اوایل بارداری می تواند نشانه عفونت باشد.

احتمال باکتری در مجاری ادرار و عفونت

در بارداری، اگر پروتئین اضافی در ادرار یافت شود، شاید اشاره به عوارض مهم در حال پیشرفت مثل پره اکلامپسی باشد.

پره اکلامپسیا از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چند ارگانی است که بعد از هفته بیستم رخ می دهد و از علتهای مهم مرگ و میر مادران باردار است.

چرا آزمایش ادرار برای پروتئین انجام می شود؟

آزمایش ادرار قبل از زایمان انجام می شود تا عفونت یا دیگر شرایطی که باعث عوارضی برای مادر و جنین می شود و درمان نشده، تشخیص داده شود.

آزمایش برای پروتئین در ادرار زنان باردار (پروتئینوری) پزشک را از عملکرد نرمال کلیه مطمئن می کند، همچنین اینکه شرایطی نباشد که نیاز به بررسی بیشتر در آینده داشته باشد. اگر در معرض فاکتورهای خطر هستید می توانید از پزشک تقاضا کنید که آزمایش ادرار برایتان بنویسد تا شرایط ویژه ای در آن بررسی و زود تشخیص داده شود.

تست ادرار برای پروتئین چیست؟

پزشک توصیه می کند که بخش میانی ادرار در ظروف پلاستیکی استریل که آزمایشگاه در اختیار شما قرار می دهد، جمع آوری شود.

آزمایش دیگری با نوار مخصوص می باشد که این نوار را در معرض ادرار قرار می دهند و در صورت حضور پروتئین در ادرار، رنگ نوار تغییر می کند. همچنین نشان می دهد که چه مقدار پروتئین وجود دارد از مقدار پایین تا بالا. اگر مقدار پروتئین در این تست پایین باشد شاید مربوط به هیچ بیماری نبوده و نرمال تلقی شود.

میزان پروتئین دفعی تحت تاثیر مایعات دریافتی و رژیم غذایی است که در طی روز مصرف می کنید.

تست نواری ادرار برای تشخیص عفونت ادراری

چه عواملی سبب حضور پروتئین در ادرار است؟

در بیشتر نمونه ها، سطوح پایین پروتئین در ادرار یافت می شود که نرمال است یا احتمالا تشخیص عفونت کوچکی است.

سطح بالایی از پروتئین در ادرار به علت مشکلات جدی و پیچیده تری است. برخی از این مشکلات احتمالی شامل: پره اکلامپسی یا نشانگان هلپ، عفونت کلیه، عفونت مجاری ادرای، استرس، تب، کم آب شدن بدن، مصرف برخی داروها، ورزشهای شدید، مشکلاتی همچون بیماری های قلبی، بیماری کلیوی، دیابت، سرطان خون، لوپوس، آرتریت روماتیسمی، کم خونی داسی شکل.

اگر پروتئین در ادرار حضور داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا پزشک مقدار پروتئین موجود و سوابق پزشکی شما را بررسی می کند، همچنین علایم دیگری که ممکن است تجربه کرده باشید. احتمالا تستهای آزمایشگاهی مورد نیاز است تا حضور احتمالی عفونت تشخیص داده شود. اگر در سه ماهه سوم بارداری هستید علایم پره اکلامپسی را بررسی می کند که این علایم شامل: فشار خون بالای ناگهانی که دستها، پاها و صورت ورم می کند، محو شدن بینایی یا نورهای لرزان، سردرد، حالت تهوع و استفراغ.

اگر پزشک تشخیص دهد هیچ مشکل مهمی وجود ندارد، در مراجعات بعدی باید آزمایشات دیگری را انجام دهید و اینکه نسبت به علایم در حال پیشرفت هوشیار باشید.

با این حال اگر هر علایم دیگری داشتید که تشخیص داده شد که جزو علایم مهم است بایستی برای آزمایشات بیشتر به بیمارستان بروید و تحت نظر باشید. مهم است بدانید که علایم پره اکلامپسی نیاز به کمک و رسیدگی فوری دارد.

آیا از پروتئین در ادرار می توان پیشگیری کرد؟

سالم ماندن در طی بارداری، ضروری است تا بهترین پایه را برای نوزاد خود فراهم سازید. اجتناب از عفونت هایی مثل عفونت ادراری می تواند بارداری را به چالش بیندازد، همان طور که هورمونهایی برای شل شدن عضلات مجاری ادراری ترشح می شوند.

افرادی که پس از ادرار، واژن را خشک می کنند، دستمال را از جلو به عقب حرکت دهید و مجددا دستمال را به جلو نکشید. البته قبل از آن در رژیم غذایی خود دقت می کنند. همین طور مهم است که از غذاهای نفاخ و افزایش دهنده انسولین مثل دانه ها و قندها پیشگیری کنید.

پروتئین (که هم می تواند در حفظ سیری شما و هم به ثبات سطح قند خون کمک می کند.)، سبزیجات تازه و سبز، چربی های خوب، دانه ها و آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

جذب آب مهم است نه تنها از خشک شدن بدن جلوگیری می کند بلکه دفعات ادرار را بالا می برد و مجاری ادراری را از عفونت پاک می کند. همچنین انرژی بیشتری بدست خواهید آورد، تمرکز بهتری خواهید داشت. از مصرف زیادغذاهای فراوری شده و کافئین دار خودداری کنید.

زنانی که پره اکلامپسی پیش رونده دارند، اگر سابقه خانوادگی داشته یا در معرض خطر باشند، پزشک علایم هشدار دهنده و چگونگی تشخیص آن را در بارداری و زایمان بیان می کند. پزشک باید از هر سابقه بیماری در شما و خانواده تان و داروهایی که مصرف می کنید مطلع باشد تا بتواند شما را در داشتن بارداری سالم کمک کند.

ترجمه: سمیه مظفری

این محتوا اختصاصاً برای یاد بگیر دات کام تهیه شده است استفاده از آن با ذکر منبع همراه با لینک آن و نام نویسنده یا مترجم مجاز است
برچسب ها:









صفحه ما را در فیس بوک دنبال کنید صفحه ما را در توییتر دنبال کنید صفحه ما را در  اینستاگرام دنبال کنید صفحه ما را در لینکداین دنبال کنید